'VIDEO' Gasar fast jag inte rör handtaget

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

'VIDEO' Gasar fast jag inte rör handtaget

Inlägg av GW »

Hejhej! Nyss fått hem min nya Derbi DRD Limited Edition 04 och har ett litet problem.

Den gasar fast jag inte rör handtaget, för spänd gasvajer antar jag?

Hur fixar man detta på enklaste sett?

VIDEO: Den varvar ju upp så fort jag startar den, rör ej på handtaget.. Jävla h*lvetes moppe hoppas den inte ska börja krångla för då ska ja f*n kräva pengar tillbaks :evil: :evil:

http://www.youtube.com/watch?v=NYeg3Ahf ... e=youtu.be

Har ett till fel(?). Det är nåt hål vid ljuddämparn, ska detta vara här? Droppar något från det när jag startar den.. :o

Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh

Bild
Senast redigerad av GW den 24 april 2012, 21:25, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

asså till att börja med så skratta jag nog i 5 min år att du skrev förhud.

men det kan va 3 olika saker
1trotteln kan sitta fel
2tjuvluft
3 eller så kan det va som du säger med gasvajern
Användarens profilbild
Robeee
Svårstartad skrothög

Re: Gasar fast jag inte rör handtaget.

Inlägg av Robeee »

GW skrev:Hejhej! Nyss fått hem min nya Derbi DRD Limited Edition 04 och har ett litet problem.

Den gasar fast jag inte rör handtaget, för spänd gasvajer antar jag?

Hur fixar man detta på enklaste sett?

En till fråga. Kan man köra 13/54 drevning till original setup? Hur går den då? :D

Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
Ahahah förhud :D antar att du menar förhand men ändå :P

OnT: Ja det kan bra mycket väl vara gasvajern som är förspänd. Den kan också ha "kilat" fast nånstans i sitt lopp och går därför inte tillbaka ordentligt, du kan kolla detta genom att känna om den glappar före du känner att den "drar i vajern". Om det finns glapp och om det är samma glapp efter att du vridit gasen på fullt och tillbaks så förmodar jag att det inte är gasvajern.

Isf kan den dra tjuvluft och därmed gå upp i varv eller bara vara dåligt inställd(alltså blandning/tomgångsskruv osv) finns tusen olika trådar om att ställa in/felsöka var den drar tjuvuft osv...

Ja du kan köra med den drevingen men den låter lite väl tung, testa sätta ett 12 eller till och med 11 drev fram,, börja med 12 då
Om du har det so nu kommer den inte orka så värst bra :)
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

Haha :)

Men "tjuvlyft", kan man få det när man kör original setup?

Men med 12/53 då hur blir toppfarten då? Varvar den mkt då?
widell
Stolt ägare av vicke xX SMT

Inlägg av widell »

GW skrev:Haha :)

Ja, kolla efter sprickor i insuget tex.
axel, the one and only... (17:04:30) AxxxeL: jag har inget emot vegetarianer sålänge de inte betar på min gräsmatta

Bild
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

vad är orginal dreven på en Senda då ?
större drev fram = med mer topp
mindre fram = med mer axx
större bak = bättre axx
mindre bak = topp
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

widell skrev:

Ja, kolla efter sprickor i insuget tex.
Haha och vart f*n sitter insuget? Äre vid förgasarN eller? (pro_motor_man1_1337_mekarN_swe_elit)
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Låter som att gasvajern är lite för spänd, det är ju det enklaste att kolla först..

Ifall du menar att den rusar precis när den startar i några sekunder så är det rätt vanligt.
DblBarrelJackie
Elmoped

Inlägg av DblBarrelJackie »

Trotteln kan sitta fel, som sagt tidigare!
På toppen av förgasaren brukar den sitta (iaf orginal right?) Då är det bara att trycka ner den i sitt hölje, om den är "långt" ut (1cm ungefär) kommer det låta KLICK. Har hänt mig massor av gånger när jag trimmat kompisars mopeder! Har dock aldrig varit med om att en orginal gasvajer varit för kort^^
Getting burned in brännboll
"I was in the air"
Like a swede
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

DblBarrelJackie skrev:Trotteln kan sitta fel, som sagt tidigare!
På toppen av förgasaren brukar den sitta (iaf orginal right?) Då är det bara att trycka ner den i sitt hölje, om den är "långt" ut (1cm ungefär) kommer det låta KLICK. Har hänt mig massor av gånger när jag trimmat kompisars mopeder! Har dock aldrig varit med om att en orginal gasvajer varit för kort^^

Får testa det när jag kommer hem, tack för tipset ;)
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Haha fan dig :lol:
Såg också det där med förhud nu och satt på lektion, gissa om jag börja garva eller, HAHAHAHAH
Klassen bara kolla på mig när jag satt och as garva :oops: :lol: :D
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Titta gas vajern. Eller så får den för mycket luft.

Testa drevningen så ser du själv.... Den funkar fint med org :P

Kan ta min förhand på din förhud ;)
vem fan e lennart?
trigger_rasse
Elmoped

Inlägg av trigger_rasse »

Det kan ju vara tomgångskruven också, det var det iallafall på en kompis moppe förut, den åkte iväg av sig själv när han kicka igång den.
Jag har alltid rätt, förutom när jag har fel, men då har jag oftast rätt.
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

trigger_rasse skrev:Det kan ju vara tomgångskruven också, det var det iallafall på en kompis moppe förut, den åkte iväg av sig själv när han kicka igång den.
Men den åker ju liksom på alla växlar så antar att det är bögvajern som är tajt?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Läste snabbt igenom alla svar nu, men det börja jag tänker på är att tomgången är för hög. För jag ser inga tecken på att vajern är klämd, eller att det är tjuvluft. För då går den upp mer i varv än det där. Så kan tro att det är så simpelt som att du har för hög tomgång. Tomgångsskruven är den långa silver aktiga skruven på förgasaren. Annars kan det vara att din gasvajer är pytte pytte lite för spänd, så den gasar lite utan att du rör den. Eller så är det ytterst lite tjuvluft, spruta runt insuget och förgasaren, går den upp i varv är det tjuvluft. Hoppas du fixar det! Men det med för hög tomgång, testa att skruva ut den (lägre tomgång) skruva ut lite i taget, då märker du om det blir skillnad eller inte.

Och ja, med 12/53 så kommer den att varva mycket när du kör. Har själv en drd limited 08 och den varvar mycket med den drevningen, det är original drevningen och jag kör helt original i övrigt. ;)
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Inlägg av GW »

Roxxen96 skrev:Läste snabbt igenom alla svar nu, men det börja jag tänker på är att tomgången är för hög. För jag ser inga tecken på att vajern är klämd, eller att det är tjuvluft. För då går den upp mer i varv än det där. Så kan tro att det är så simpelt som att du har för hög tomgång. Tomgångsskruven är den långa silver aktiga skruven på förgasaren. Annars kan det vara att din gasvajer är pytte pytte lite för spänd, så den gasar lite utan att du rör den. Eller så är det ytterst lite tjuvluft, spruta runt insuget och förgasaren, går den upp i varv är det tjuvluft. Hoppas du fixar det! Men det med för hög tomgång, testa att skruva ut den (lägre tomgång) skruva ut lite i taget, då märker du om det blir skillnad eller inte.

Och ja, med 12/53 så kommer den att varva mycket när du kör. Har själv en drd limited 08 och den varvar mycket med den drevningen, det är original drevningen och jag kör helt original i övrigt. ;)
Tack för alla svar!! Och tack för din fina förklaring :) Den varva verkligen mycket mindre efter jag skruvat på tomgångsskryven.
Får hoppas att den går bra nu :)

Är det någon som har koll på bilden jag la upp?:)
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

Det där hålet är helt normalt på ljuddämparen, ska igentligen sitta en bult där så det är bara att skruva i en passande bult med ca 1cm gänga :)
Användarens profilbild
draceN96
Farsans gamla zündapp

orkade inte.

Inlägg av draceN96 »

orkade inte läs alla kommentarer! men kan vara : trotteln sitter fel, gasvajern har börjat "vira upp sig" så det händer ut en bit som gör att gasen ligger bott då får du köpa ny gasvajer. måste nästan vara ngt av dom, absolut inget med hålet att göra. kolla även choken ;) även tomgångs skruven kan va på max.
kolla mitt Derbi Senda x-race 04 projekt: http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=31150
>(ångrar mej att jag inte la upp Rieju drac / hyper projektet :( men kolla mitt galeri så ser du LITE av det )
Användarens profilbild
GW
Svårstartad skrothög

Re: orkade inte.

Inlägg av GW »

draceN96 skrev:orkade inte läs alla kommentarer! men kan vara : trotteln sitter fel, gasvajern har börjat "vira upp sig" så det händer ut en bit som gör att gasen ligger bott då får du köpa ny gasvajer. måste nästan vara ngt av dom, absolut inget med hålet att göra. kolla även choken ;) även tomgångs skruven kan va på max.
Mm skruvade på den och då gick den bättre :)
Skriv svar