Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
PloxCake
Varnad
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 april 2012, 11:17

Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Inlägg av PloxCake »

Hej :D

Skaffat mig en Rieju RRX 06a, går inte så jättebra så har tänkt att nog idag dra pluggen. Ägaren innan hade dragit pluggen, men farsan ville inte att jag skulle köra trimmat på en gång så vi fråga ägaren om han kunde sätta den tillbaks igen, har lite frågar nu eftersom jag är kass på mopeder för tillfället

Iaf, vad jag har hört så måste man byta munstycke när man drar pluggen, ägaren innan hade ej bytt det och vet heller inte om ägaren innan gjort det.
Rätt segt för mig för mopeden drar väldigt mycket bensin. (antar för munstycket?)
Så till mina frågor..

1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?

Tackar för svar // PloxCake
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:27
Ort: Liiiiiiiiiiiiidingö fö fan!!

Inlägg av Sw33t »

1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Re: Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Inlägg av Ekman »

PloxCake skrev:1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?
1. Ja de måste du troligtvis göra.
2. Du måste prova dig fram ;) Testa med ca. 5-10 storlekar större.
3. Kan bero på att det läcker någonstans eller pga. att den är felbestyckad.
4. Nja, kom bara ihåg att ställa in förgasaren, annars är det väll inte så mycket annat att tänka på ;)
PloxCake
Varnad
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 april 2012, 11:17

Re: Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Inlägg av PloxCake »

vicke xX SMT skrev:
PloxCake skrev:1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?
1. Ja de måste du troligtvis göra.
2. Du måste prova dig fram ;) Testa med ca. 5-10 storlekar större.
3. Kan bero på att det läcker någonstans eller pga. att den är felbestyckad.
4. Nja, kom bara ihåg att ställa in förgasaren, annars är det väll inte så mycket annat att tänka på ;)
Jaha, trodde det bara va dra pluggen och köra... Inte hört nån som sagt nånting om ställa förgasaren? Vad gör det äns?
Ägaren innan verkar bara dratt pluggen och åkt iväg ;o

Edit: Vet inte äns hur stor munstycket är, vad borde jag prova med? 85, 90?
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Re: Dra plugg & byta munstycke? bensinförbrukning?

Inlägg av Ekman »

PloxCake skrev:
vicke xX SMT skrev:
PloxCake skrev:1. Lär jag behöva byta munstycke när pluggen är ute? (eftersom ägaren innan ej hade)

2. (Om jag måste byta) hur vet jag vad jag ska ha?

3. Vad kan bero på den stora bensinförbrukningen? Hur fixar jag det?

4. Är det något speciellet man ska tänka på när man drar pluggen?
1. Ja de måste du troligtvis göra.
2. Du måste prova dig fram ;) Testa med ca. 5-10 storlekar större.
3. Kan bero på att det läcker någonstans eller pga. att den är felbestyckad.
4. Nja, kom bara ihåg att ställa in förgasaren, annars är det väll inte så mycket annat att tänka på ;)
Jaha, trodde det bara va dra pluggen och köra... Inte hört nån som sagt nånting om ställa förgasaren? Vad gör det äns?
Ägaren innan verkar bara dratt pluggen och åkt iväg ;o

Edit: Vet inte äns hur stor munstycket är, vad borde jag prova med? 85, 90?
Om du inte ställer in förgasaren kommer den troligtvis få för mager blandning, alltså för lite bensin, vilket kan leda till att den skär.

Bara att ta upp och kolla.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
PloxCake
Varnad
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 april 2012, 11:17

Inlägg av PloxCake »

CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
Så rekommenderat byta munstycke.. men också justera förgasaren då eller?

verkar inte hitta någon vidare bra guide ;o
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

PloxCake skrev:
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
Så rekommenderat byta munstycke.. men också justera förgasaren då eller?

verkar inte hitta någon vidare bra guide ;o
Att justera förgasaren innebär att du byter munstycke, och ställer in luftskruven bra etc :)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
PloxCake
Varnad
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 april 2012, 11:17

Inlägg av PloxCake »

CaToXXo skrev:
PloxCake skrev:
CaToXXo skrev: Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
Så rekommenderat byta munstycke.. men också justera förgasaren då eller?

verkar inte hitta någon vidare bra guide ;o
Att justera förgasaren innebär att du byter munstycke, och ställer in luftskruven bra etc :)
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

PloxCake skrev:
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Nejnej, det är inget svårt alls, eftersom när du drar pluggen så behöver du antagligen inte röra något annat än huvudmunstycket!
Du ska ha 6mm gängor.
Men testa att dra pluggen först, det kan ju vara så att första ägaren har bytt munstycke redan, så den är inställd bra för urpluggat?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
PloxCake
Varnad
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 april 2012, 11:17

Inlägg av PloxCake »

CaToXXo skrev:
PloxCake skrev:
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Nejnej, det är inget svårt alls, eftersom när du drar pluggen så behöver du antagligen inte röra något annat än huvudmunstycket!
Du ska ha 6mm gängor.
Men testa att dra pluggen först, det kan ju vara så att första ägaren har bytt munstycke redan, så den är inställd bra för urpluggat?
funkar detta då? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=8370

Typ köpa hem 85, 90, skulle det blir bra tror du?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

PloxCake skrev:
CaToXXo skrev:
PloxCake skrev:
ugh.. ser ut dom en del jobb bara för att dra en simpel plugg men men,
får la ta hem några munstycken on börja nästa vecka,

men fortfarande vettefan om jag ska använda 5/6mm o.s.v =&
Nejnej, det är inget svårt alls, eftersom när du drar pluggen så behöver du antagligen inte röra något annat än huvudmunstycket!
Du ska ha 6mm gängor.
Men testa att dra pluggen först, det kan ju vara så att första ägaren har bytt munstycke redan, så den är inställd bra för urpluggat?
funkar detta då? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=8370

Typ köpa hem 85, 90, skulle det blir bra tror du?
Ja, men det kan hända att du redan har kanske 85 i, så testa att dra pluggen först och se hur den går!
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:du kan ju försöka att få pluggen att åka ut ur mynningen med en gång om du inte har en magnet, annars blir det endel lirkande, annars så tror jag inte att ett nytt munstycke ska behövas då den är gjord för att åka ur pluggat, kanske skulle du ta bort pluggen i förgasaren :/
Om du inte har en aning om vad du snackar om, så håll tyst.


TS: Pluggen sitter i delningen ca 2-3dm från cylinder-infästningen, du lossar 3 skruv, tar ur pluggen och skruvar ihop röret igen.

Du BÖR byta munstycke, för den kommer inte gå nå vidare annars, och det är inte bra för motorn om den går för snålt (det kommer sluta med att den skär, men det tar ett tag).
Men du kan testa utan att byta munstycke, testa att trycka in choken när du kör, går den bättre med choke så ska den ha större munstycke.

Hur hög bränsleförbrukning snackar vi om? Min Derbi Senda drar ca 1,2l/mil...

Finns inget speciellt du behöver tänka på, att dra pluggen på en Rieju klarar en 5åring.
va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

NoCamshaft skrev:va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:va? jag trodde alla moppar hade pluggen fast svetsad i mynningen, wahaha :?
Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev: Nope, långt ifrån alla... Och jag fattar verkligen inte din teknik på att dra pluggar heller, om du tycker man ska göra så som du beskrev.
hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
nämen när man plockat bort pluggen så ligger den ju i avgasröret (om man har otur) och då är det lättast att plocka fram magnet och ta ut den med den annars blir det väll ett jävla lirkande?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev: hur borde man göra? är det delen med magneten som är fel? ellr? :?
Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
nämen när man plockat bort pluggen så ligger den ju i avgasröret (om man har otur) och då är det lättast att plocka fram magnet och ta ut den med den annars blir det väll ett jävla lirkande?
Jaaaså nu fattar jag vad du menar!
Menmen, nu är det inte en sån plugg på denna moppe så whatever ^^
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

[spoiler]
CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev:
CaToXXo skrev: Jaa jag fattar inte riktigt de?
Du får ju isåfall plocka loss röret och dra ur pluggen, alternativt slipa ner svetsfogarna först om det finns såna?
nämen när man plockat bort pluggen så ligger den ju i avgasröret (om man har otur) och då är det lättast att plocka fram magnet och ta ut den med den annars blir det väll ett jävla lirkande?
Jaaaså nu fattar jag vad du menar!
Menmen, nu är det inte en sån plugg på denna moppe så whatever ^^
[/spoiler]

jaså, är det sånna ''skruv'' pluggar på alla krossar? (kan vara till hjälp till en kompis)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

NoCamshaft skrev: jaså, är det sånna ''skruv'' pluggar på alla krossar? (kan vara till hjälp till en kompis)
Nope, men det är det på många riejus. Vad har din kompis för moppe?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

CaToXXo skrev:
NoCamshaft skrev: jaså, är det sånna ''skruv'' pluggar på alla krossar? (kan vara till hjälp till en kompis)
Nope, men det är det på många riejus. Vad har din kompis för moppe?
jag är lite sådär på moppe märken å sånt men jag tror att det kan ha varit en beta RR, det var en enduro iaf, men vi säger att det är en RR
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 17 oktober 2010, 16:27
Ort: Liiiiiiiiiiiiidingö fö fan!!

Inlägg av Sw33t »

NoCamshaft skrev:
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg??
När avgasröret har en plugg i sig så begränsas antal rpm eftersom cylindern inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt snabbt. Därför så byter man ner i munstycke för annars så skulle blandningen bli för våt mopeden börjar blöddra med reducerad effekt. Så ja du måste bestycka om den.. Fast dom kan väl kanske struntat i det? Har ingen aning om det finns undantag.. rätta mig ifall jag har fel! :P
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Sw33t skrev:
NoCamshaft skrev:
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg??
När avgasröret har en plugg i sig så begränsas antal rpm eftersom cylindern inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt snabbt. Därför så byter man ner i munstycke för annars så skulle blandningen bli för våt mopeden börjar blöddra med reducerad effekt. Så ja du måste bestycka om den.. Fast dom kan väl kanske struntat i det? Har ingen aning om det finns undantag.. rätta mig ifall jag har fel! :P
Tror dom bestyckar om dom när dom stryps, så ja du har rätt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

Sw33t skrev:
NoCamshaft skrev:
Sw33t skrev:1. Är 99% säker på att du kommer behöva de, eftersom motorns effekt höjs och kommer använda mer luft.

2. Antagligen 5-10 storlekar större... Olika för alla, pröva dig fram! (Köp ett munstyckeskit!)

3. Ingen aning faktiskt..

4. Att den inte åker tillbaka ner i röret, men det är inte svårt o fixa ifall de skulle hända...
:? är du säker på att man behöver nya munstycken?? är inte moppen gjord för att åka utan plugg??
När avgasröret har en plugg i sig så begränsas antal rpm eftersom cylindern inte kan göra sig av med avgaserna tillräckligt snabbt. Därför så byter man ner i munstycke för annars så skulle blandningen bli för våt mopeden börjar blöddra med reducerad effekt. Så ja du måste bestycka om den.. Fast dom kan väl kanske struntat i det? Har ingen aning om det finns undantag.. rätta mig ifall jag har fel! :P
låter vättigt, tack! :D
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

De nyare Rieju har oftast för litet munstycke. Så du bör byta! En kompis körde utan att byta, så han åkte runt och chokade (ej att rekommendera).
Jag förstår inte hur ni kan "tappa" ner pluggen i röret, det går inte.

Bensinförbrukningen kan ju bero på många anledningar!
Körsättet har ju en enorm betydelse.
Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped
Inlägg: 97
Blev medlem: 15 april 2012, 12:26
Ort: kungsbacka

Inlägg av NoCamshaft »

DEA!! skrev:De nyare Rieju har oftast för litet munstycke. Så du bör byta! En kompis körde utan att byta, så han åkte runt och chokade (ej att rekommendera).
Jag förstår inte hur ni kan "tappa" ner pluggen i röret, det går inte.

Bensinförbrukningen kan ju bero på många anledningar!
Körsättet har ju en enorm betydelse.
nämen det jag skrev senare var att jag trodde att alla hade samma plugg, den jag har sett är den på scootern alltså ett ''rör'' som sitter fast svetsad i mynningen som man kan ta bort på olika sett tex såga och då ligger sedan det röret i avgasröret och det blir lirkigt att få upp,
hehe lite fail av mig, men men.
hej :)
Skriv svar