Har en yamaha slider-09 original. Tycker att det är lite jobbigt att komma upp på bakan, den rycker inte direkt om ni förstår vad jag menar...
har ni några tipps på hur jag kan fixa detta? nya munstycken? andra vikter? tryckfjäder? kopplingsfjäder?
Leta reda på alla strypningar, ta bort dessa om de finns: Luftintag, insug, blindrör, plugg i mynningen. Samt byt till ostrypt CDI om din är strypt.
Efter detta behöver du ställa in förgasaren, och att leka lite mer v-vikter samt kopplingsfjädrar är alltid att föredra. Självklart behöver du inte ta bort allt detta, men det blir ju bättre ju mer du tar bort.
V-ring/bricka kommer inte ge dig bättre acc, de stryper endast toppfarten.
Självklart svetsar du för hålet som blir om du kapar blindröret. Ett tips är att svetsa tillbaks röret utanpå igen, så syns det ingen skillnad.
Låt bli tryckfjädern då detta inte är en setup som behöver starkare tryckfjäder. En onödigt stark tryckfjäder resulterar endast i remslitage och effektförlust.
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Vill inte trimma för mycket då det knappt ska märkas, lär svetsa igen blindtarmen iallafall, blir väl att jag kommer få testa mig fram när jag ska byta vikter och munstycken?
vad har kopplingsfjädrarna för funktion?
Kapa blindtarmen och testa nya vikter v-ringen som är en varvspärr brukar försämra axxet du är ute efter och eftersom du inte ville ha mycket trim så borde du hålla dig till blindtarm o lättare vikter? Borde ge dig draget du vill ha
Min slider fick gick från kring 53 km/h till 65-70 km/h då jag drog v-ringen, den får även mycket bättre drag efter effektkurvan(vid 6-7 km/h) och upp till 15 km/h , jag har även en höjningssats så jag kan dra upp den på bakan i högre hastigheter än mellan 7-15 km/h utan att jobba så mycket..
Jag har svetsat blindtarmen, jag kapade upp och svetsade dit en bricka och svetsade sedan igen och slipade till det snyggt och lackade, du kan behöva byta munstycke efter att du tagit blindtarmen, men jag gjorde det men jag kör aldrig max hastighet i mer än 50-100 meter, den gör kanske kring 80-85 och har ett sanslöst drag