läs frågan kannebanned....Mario Zinnert skrev:de va väll lite snålt? Helt avsprypt?StylizhRazer skrev:1hk
Gröngöling skrev:Står 2.9 i min manual.
Läs frågan victorh, han frågade hur många hästkrafter den har ostrypt ,, som de flesta redan sagt : uppskattning på 4.5-5.5hkVictorh skrev:läs frågan kannebanned....Mario Zinnert skrev:de va väll lite snålt? Helt avsprypt?StylizhRazer skrev:1hk
Sedan så ja AM6 har nog inga hästar men hästkrafterna ligger på 2.3hk men det är sällan nuför tiden man mäter i hk mopeder och motorcyklar det är kw som gäller i dagens samhälle!
Eller man brukar mäta i hk idagens läge ännu t.ex. hyprar för det är en siffra som säger någonting till alla inte många som kan som byta kw till hk i huvudet !
fuuu varning på dig eller bann dirrmode!Robeee skrev:Läs frågan victorh, han frågade hur många hästkrafter den har ostrypt ,, som de flesta redan sagt : uppskattning på 4.5-5.5hkVictorh skrev:läs frågan kannebanned....Mario Zinnert skrev: de va väll lite snålt? Helt avsprypt?
Sedan så ja AM6 har nog inga hästar men hästkrafterna ligger på 2.3hk men det är sällan nuför tiden man mäter i hk mopeder och motorcyklar det är kw som gäller i dagens samhälle!
Eller man brukar mäta i hk idagens läge ännu t.ex. hyprar för det är en siffra som säger någonting till alla inte många som kan som byta kw till hk i huvudet !
Lugnt... Nu e du skyldig mig en avbanningVictorh skrev:fuuu varning på dig eller bann dirrmode!Robeee skrev:Läs frågan victorh, han frågade hur många hästkrafter den har ostrypt ,, som de flesta redan sagt : uppskattning på 4.5-5.5hkVictorh skrev: läs frågan kannebanned....
Aa fölåt kannebanned ...
Fredd_e skrev:asså en Derbi motor ligger på ca 8 hästar så gissar på att AM6 har ungefär det samma..
Ni 2 får gärna visa källa på det där.streamjr skrev:mrx power up ligger på 5,5 strypt
här står de iallafall 9 hpCaToXXo skrev:Fredd_e skrev:asså en Derbi motor ligger på ca 8 hästar så gissar på att AM6 har ungefär det samma..Ni 2 får gärna visa källa på det där.streamjr skrev:mrx power up ligger på 5,5 strypt
Källa har du ju fåttAxxxeL skrev:9hp bör vara omöjligt,
http://www.twostrokerider.se/effekttest ... isal-70cc/
70cc o bästa röret ger 13.6 hk så en org cylinder med ostrypt KAN fanimej inte ge 9 hp.
Vill ha fakta på hur många hästar/kw de ligger på ostrypt ( med källa )
Jo det är sant.chifen skrev:Källa har du ju fåttAxxxeL skrev:9hp bör vara omöjligt,
http://www.twostrokerider.se/effekttest ... isal-70cc/
70cc o bästa röret ger 13.6 hk så en org cylinder med ostrypt KAN fanimej inte ge 9 hp.
Vill ha fakta på hur många hästar/kw de ligger på ostrypt ( med källa )Inte alls omöjligt helt ostrypt då fabrikerna brukar vara ganska duktiga original. När man säger avstrypt här i Sverige är näsan aldrig alla strypningar borttagna, där anges den precis som den ska vara från fabrik och effekten är en fabriksuppgift.
Sedan står det också i boostbusters artikel att deras bromsbänk stjäl lite effekt på så små motorer då de är gjorda för betydligt högre effekter. Så i verkligheten är det inte omöjligt att det är närmare 15 hästar. Och bästa röret av 3 testade behöver inte betyda bästa röret öht
Äntligen ett inlägg som säger nånting.chifen skrev:Det kan jag hålla med dig om, låter väl högt men inte omöjligt. En std ktm 85cc (jo, jag vet det är en cross) har runt 25 hästar, vilket ger den 0,29hk per ccm, väldigt hög trimningsgrad, men det är det även på moped motorerna även om den förståss inte är lika hög eftersom de ska klara sig längre men om vi säger att AM6 utvecklar 9hk från sin 50cc motor betyder det moderata 0.18hk per ccm i jämförelse med crossen. Dvs ingen omöjlighet, eller hur?Utgår vi från 9.5hp istället så har vi 0,19hk per ccm vilket är högt och skulle generera en litereffekt på 190hk per liter vilket är väldigt högt för en motor utan turbo men det är ju högvarviga tvåtaktare vi pratar om och då är inte siffran lika blodig längre.
i en bilmotor (4-takt) brukar man generellt säga att har man lyckat bygga en motor med 100hk/liter så har man byggt bra, på en tvåtaktare är siffran det dubbla ungefär då den förbränner varje varv istället för vartannat. Och det finns standardbilar som utvecklar 100hk/liter, ta civic type R som exempel, tvåliters motor med 200hk (201 för den nya) eller den ännu värre honda s2000 som ger 240 hästar från 2 liter i standardutförande. Så helt orimligt är det inteSka vi ta stora hojar istället så är ett tufft exempel bmw s1000rr som utvecklar strax över 190 hästar i motorn på en enliters fyrtaktsmotor helt original.
ska det mätas för korrekt effekt går det ju inte att be boostbusters eftersom deras bromsbänk är gjord för högre effekter och därmed har för tungt motstånd som gör att den stjäl lite effekt från motorn. Jag säger med det inte att det är sant att AM6 ligger på 9.5hp men det är inte omöjligt.
så är det ngn som vet hur man får upp den i 9,5 hp:dAxxxeL skrev:Äntligen ett inlägg som säger nånting.chifen skrev:Det kan jag hålla med dig om, låter väl högt men inte omöjligt. En std ktm 85cc (jo, jag vet det är en cross) har runt 25 hästar, vilket ger den 0,29hk per ccm, väldigt hög trimningsgrad, men det är det även på moped motorerna även om den förståss inte är lika hög eftersom de ska klara sig längre men om vi säger att AM6 utvecklar 9hk från sin 50cc motor betyder det moderata 0.18hk per ccm i jämförelse med crossen. Dvs ingen omöjlighet, eller hur?Utgår vi från 9.5hp istället så har vi 0,19hk per ccm vilket är högt och skulle generera en litereffekt på 190hk per liter vilket är väldigt högt för en motor utan turbo men det är ju högvarviga tvåtaktare vi pratar om och då är inte siffran lika blodig längre.
i en bilmotor (4-takt) brukar man generellt säga att har man lyckat bygga en motor med 100hk/liter så har man byggt bra, på en tvåtaktare är siffran det dubbla ungefär då den förbränner varje varv istället för vartannat. Och det finns standardbilar som utvecklar 100hk/liter, ta civic type R som exempel, tvåliters motor med 200hk (201 för den nya) eller den ännu värre honda s2000 som ger 240 hästar från 2 liter i standardutförande. Så helt orimligt är det inteSka vi ta stora hojar istället så är ett tufft exempel bmw s1000rr som utvecklar strax över 190 hästar i motorn på en enliters fyrtaktsmotor helt original.
ska det mätas för korrekt effekt går det ju inte att be boostbusters eftersom deras bromsbänk är gjord för högre effekter och därmed har för tungt motstånd som gör att den stjäl lite effekt från motorn. Jag säger med det inte att det är sant att AM6 ligger på 9.5hp men det är inte omöjligt.![]()
Jo, då är ju 9.5hp egentligen inte så mycket, men låter ändå väldigt väldigt mycket för mig. Well tack för kvällens läsning!