!OBS! VILL ATT JÄRNET SKA SVARA PÅ DETTA INLÄGG !OBS!
Tjena järnet!
Hehe det här med att alla frågar dig saker får mig att tänka på Trolles Trafikskola om du vet vem det är? Hehe
Okej, jo nu ska jag gå på frågorna här.
1. Det finns väll något som heter A-traktor och något som heter epa?
Och det är någon av de fordonen som måste ha stel bakaxel om jag förstår det rätt?
Men sen har jag en till fråga då.
2. Jag vet jätte många som åker A-traktor och epa fast dom är 15 år men på körkortsportalen står det ju att man ska vara 16 år för att köra epa och A-traktor. För i moped klass 1 kortet så får man ju traktor-kortet men det börjar väll gälla när man är 16 år bara att man får det genom moped klass 1 kortet?
Sen då en till fråga.
3. Har hört att det finns något som heter mopedbil också som får gå i 50 km/h. Men hur är det med det, vid vilken ålder får man åka mopedbil?
15 år eller 16 år?
För vad jag har tänkt så får man ha det när man är 15 år eftersom det heter MOPEDbil.
Sen ännu en till fråga.
Om jag nu då vill ha en sådan epa eller A-traktor, den som inte behöver stel axel eller behöver vara kapad, så kan jag besikta om den till en mopedbil då?
För en epa eller A-traktor brukar ju oftast vara gamla Volvo bilar med rejäla karosser som tål ifall man krockar medans mopedbilarna nu för tiden bara är gjorda i plast. Tänkte för det skulle vara riktigt skönt att åka runt i en epa/A-traktor (den som inte har stel bakaxel) för både mopedbil och en epa/A-traktor har ju en LGF-skylt (Långsamt Gående Fordon) och registreringsskylt där fram så det borde väll inte vara några problem att få en epa/A-traktor registrerad som en mopedbil då till och med som jag nämnde tidigare så är ju epor/A-traktorer oftast gamla volvo amazoner eller 740, 940...
Men det kanske är att dom inte får vara kapade men det finns väll också någonting att om man har en epa/A-traktor som är gjord innan ett visst år så behöver dom väll inte vara kapade eller stela i bakaxeln?
Sista frågan för den här gången då!
4. Om jag nu då åker en epa/A-traktor som då ska gå i 30 km/h vad jag hört. Men finns det någon sådan här regel som plussar på några kilometrar som att tex en 45 moppe inte får gå snabbare än 51 km/h? Finns det så på epa/A-traktorer också att den får gå i 35 km/h eller ska den gå i sina 30 km/h och inte mer?
Blir visst en fråga till
5. Om jag då åker en epa/A-traktor som går i 50 km/h och inte mer. Sen kommer en polis, kan jag då säga att jag inte kan bli dömd för olovlig körning för att en mopedbil får ju gå i 50 km/h så jag har ju körkort för att åka i 50 km/h med ett fyrhjulit fordon. Då borde jag fällas för oregistrerat fordon istället?
Eller är det att en mopedbil får ha en viss längd? För alla mopedbilar är ju jätte små.
Hoppas du verkligen kan svara på det här!
Om du inte vet exakt svaren, så kan du inte fråga någon hur det ligger till med det du just inte kanske kan svara på?

Skulle verkligen uppskatta om du svarade i alla fall!
Mvh!
!OBS! VILL ATT JÄRNET SKA SVARA PÅ DETTA INLÄGG !OBS!