Entuse skrev:Shenna Järnet, jag undrar vad som händer om man är
är 14 år gammal och kör moped som är trimmad och polisen stannar dig
Är man under 15 år när man stoppas och rapporteras får man inga böter. Men sociala myndigheterna kopplas in och tar kontakt med dig och din familj.
Mopeden omhändertas och trimmet tas i beslag.
jag undrar en sak de kanske är lite offtopic men här kommer den jag har tänkt bli polis senare och funderar på att trimma min EU-moppe och jag vet att man ska "sygg bakrund" för att komma in på polis högskolan, Hur mycket tror du det påverkar om jag skulle åka för olovlig körning?
harre
Det tar 10 år innan en olovlig körning försvinner i brottsregistret.
Är du 15 eller 16 år nu kan det bli svårt att komma in på Polishögskolan innan du är 25 eller 26 år.
Mitt råd är som alltid: Vänta tills du är 16 år och ta MC-körkort. Att köra på två hjul lagligt är inte så dumt. Det är skönt att hela tiden slippa vara orolig för att bli tagen av polisen.
Det gäller ju alla här på forumet (och några till som ännu inte är medlemmar här... )
kfredriksson skrev:ifall jag blir stannad på min moppe som är en eu moppe med ramnummer ifrån en 30 moppe. Den går i 80 och har ingen reggplåt. ( har bara kort för 30moped )
vad får jag för straff om dom märker allt det ?
Min trafikpolistråd är för seriösa frågor om mopeder och lite runtomkring.
david1996 skrev:hur länga kan polisen hålla dig på platsen fall dem ska testa köra moppen? tex fall den polisen inte kan växla eller fall dem är själva.
Spamalot skrev:Hej! Vad måste man ha på en klass 2 mppe för att den ska vara laglig? Måste man till exempel ha framlyka? Är det någon skillnad om den byggdes innan eller efter de nya relgerna?
Är det olagligt att styla moppen rejält? Som att kapa bort vissa delar av ramen (tex skjutspinnarna) ? Har hört att det är olagligt att styla för mycket. I så fall, varför är det så? Det blir ju inte direkt farligare att köra med den, den bara ser annorlunda ut.
Man måste ha det som fanns på mopeden när den var ny. Antar att du pratar om en 30-moppe?
Men om du tar bort skjutspinnarna får du inte skjutsa på mopeden.
Det är inte olagligt att styla mopeden. Men den måste vara trafiksäker, och det får inte sticka ut saker från den som kan vålla kroppsskada, varken på förare, passagerare eller andra.
moppepojk skrev:Hade en liten fundering här. Om jag kör bil utan B-kort och är 15 år Eller jag kör A-traktor som går lika dant som en bill med traktor-kort. Vad ger värst straff?
Det är samma straff för olovlig körning: Dagsböter.
Det är olovlig körning för båda dina exempel.
Undrar om jag får byta till ett CE-godkänt stage6 pro replica effektrör med pluggen i, är tvungen att göra en registreringsbesiktning, MEN om EU-moppen går 52 Km/h kan jag bli tagen då för olovlig körning? vad kommer att hända?
// Eric
Jag kan inte svara rakt av på din fråga.
Men jag är mycket tveksam till att det skulle godkännas.
Du får kontakta Svensk Bilprovning om det.
Har sökt för bil precis och får det nog inom en vecka eller två.
I lagen står det att om man åker fast kan man få vänta med tillståndet.
Om man redan har fått hem tillståndet och åker fast. Vad händer då?
För i så fall så kommer jag nog köra i ett par veckor utan giltigt kort (dock laglig moppe) och hoppas på att inte åka fast men vill ju ha mitt tillstånd kvar
Blir jag av med det om jag åker fast när jag kör helt laglig klass 1 med bara klass 2-bevis?
Om du har fått hem ett körkortstillstånd blir det återkallat i minst 4 månader.
Ja, du blir av med ditt körkortstillstånd om du kör klass1-moppe med klass2-förarbevis. Det återkallas.
Squabmaster skrev:Hej jag har en peugeot squab -97 och går i 45 km/h . men jag får köra den på klass 2 kort , den går på dom gamla lagarna . är den laglig??
Låter som det är en 30-moppe.
Då får den inte gå i 45 km/h
Entuse skrev:
fattar inte direkt, jag är inte så kunnig om socialen och sånt här, vad händer med dom?, får jag tillbaks moppen?
Socialen är 10 gånger värre att få efter sig än polisen
Moped minus trim får du tillbaka.
men vad gör socialen med mig?
Frågan är vad de inte gör med dig!
Nej men lite seriöst då så kan socialen gå in och säga att dina föräldrar inte är lämpliga som vårdnadshavare utav dig och vill att du ska bli omplacerad på ett fosterhem bland annat.
Detta har hänt en vän till mig, dock inte för att ha kört olagligt men blivit placerad på ett fosterhem, slet familjen i sär bokstavligen, men om olovligkörning anses så grovt utav socialen vet jag inte..
PhryxuZ skrev:Hej, är det samma straff att åka fast med en moped som går 66 km/h (65 är gränsen för trim) eller med en som går 100 km/h.
(Anta att jag står på en parkering och polisen helt random vill testa den)
Frågan är alltså om det bara finns brottet "trim" eller om det finns i olika grader som t.ex "grov-trimmat".
Hoppas ni förstod vad jag menade, säg till annars!
Tack!
Nej det finns inga graderingar på trim (mindre mer mest).
En trimmad moped som körs av någon som inte har A-körkort gör sig skyldig till olovlig körning.
Sker brottet vid upprepade tillfällen blir det grov olovlig körning, vilket innebär högre dagsböter.
zajkowski skrev:Om min EU-moped skulle göra 55 km/h (helt original), när polisen mätt den med laser.
Visst måste de dra bort 3 km/h, som ett "säkerhetsavdrag"?
För borde inte mopden vara laglig då. Då den trots allt går 52 km/h efter "avdraget"?
Polisen gör inga ytterligare avdrag från det som visas i displayen på laserinstrumentet.
Får polisen en mätning på 55 km/h har den gått för fort.
Den är inte i "helt original" om den går i 55 km/h.
Detta har jag skrivit om vid ett flertal tillfällen:
För att en generalagent/tillverkaren ska få mopeden helfordonsgodkänd i Sverige får mopeden inte gå fortare än 45 km/h, annars blir den inte EU-godkänd och tillverkaren måste göra om samma procedur igen med godkännandet.
Att polisen godkänner att mopeden går i 51 km/h är en helt annan sak.
Holmqvist skrev:Hur är det om man ska prova sin hyper eller cross bara för att se om den går? Har hört någon stans att man får prova dem max 50 meter utanför huset eller något i den stilen Stämmer detta?
Nej du Holmqvist.
Det där har du fått om "bakfoten". Det stämmer inte!
D4NI3L skrev:tja härligt att du är tbx tänkte bara kolla om jag har förståt rätt.
Om jag kör trimmad moppe (oavsett hastighet (inte snabbare än angiven hastighet på vägen))
får jag:
Böter runt 1500-2000
Uppskutet körkortstillstånd 2mån- 2år
Indraget körkort?
Var det allt?
Vad blir det mer om man kör utan kort?
Inga me påfåljder om man försöker smita?
tacksam för svar
Dagsböter på ca 1200-1500:-
Återkallat körkortstillstånd i 4 månader om du har körkortstillstånd.
Har du inte KK-tillstånd får du en spärrtid på 6 månader innan du kan få KK-tillstånd.
Har du AM-körkort blir det återkallat. Har för mig att det blir upp till 6 månaders spärrtid/återkallelse första gången.
Försöker man smita kan det bli rapport på "Ej stannat på polismans tecken" också.
Trimdelarna tas i beslag, men du får tillbaka mopeden.
Står din pappa eller mamma som ägare till mopeden kan de få sitt körkort återkallat eftersom de tillåter dig att köra deras trimmade moped.
zajkowski skrev:Om min EU-moped skulle göra 55 km/h (helt original), när polisen mätt den med laser.
Visst måste de dra bort 3 km/h, som ett "säkerhetsavdrag"?
För borde inte mopden vara laglig då. Då den trots allt går 52 km/h efter "avdraget"?
Polisen gör inga ytterligare avdrag från det som visas i displayen på laserinstrumentet.
Får polisen en mätning på 55 km/h har den gått för fort.
Den är inte i "helt original" om den går i 55 km/h.
Detta har jag skrivit om vid ett flertal tillfällen:
För att en generalagent/tillverkaren ska få mopeden helfordonsgodkänd i Sverige får mopeden inte gå fortare än 45 km/h, annars blir den inte EU-godkänd och tillverkaren måste göra om samma procedur igen med godkännandet.
Att polisen godkänner att mopeden går i 51 km/h är en helt annan sak.
Tror du missförstod mig lite, jag menar inte att poliserna gör ett avdrag "personligen", för vad jag förstått så görs där ett litet av drag på hastigheten?
För det är vad jag förstod sen när polisen mätte upp min a-traktor.
och med "helt original" menar jag inget trim, inga strypningar bort plockade, bara slitage.
Lasern gör automatiskt ett avdrag med 3 km/h. Så den hastighet som visas i displayen har reducerats med 3 km/h. Det är rapporteringshastigheten.
Även om moppen går för fort p.g.a. slitage (antar att det är variatorringen du menar) så är det inte tillåtet.
Som förare märker man när hastighetsmätaren visar mer än den gjorde från början. Då ska man kontrollera och byta den del som är sliten.
Kollat runt lite, men inte hittat något.
Ifall jag har B-körkort men ändå kör en trimmad 30-moppe/EU-moppe, vad för straff åker jag på? Kan B-körkortet bli indraget?
Mvh Oliwer
Du blir åtalad för olovlig körning då om du trimmar din moped så blir det ju en lätt mc. Och då du tar bilkörkort så ingår: traktorkort, moped klass 1 och 2, motorredskap 2 (och 1, inte riktigt säker). Men det ingår inte motorcykelkort så tråkigt nog måste jag meddela dig att ditt B-körkort kommer återkallas då ifall du kör trimmad 30-moppe eller eu 50 moppe och trimmar dom så kör du något du inte har tillstånd att köra då du inte har kort för det fordonet. Du får även böter. Vet inte riktigt hur mycket summan är på då du är 18 år
Hehe hoppas du förstod, jag försökte förklara så gott jag kunde men annars får Järnet svara om det är något jag missat
jogat skrev:polisen får inte jaga ifall man kör i hög hastighet och polisen får inte föröka göra så man krockar genom att preja ner en i diket? , men alla poliser bryter mot sina egna lagar så! varenda än jagar och kör och pressar en i backen så man ramlar!
Men om du kör original så kommer du aldrig vara med om de där problemen. Sen så är det ju dåligt av poliserna att preja och så när dom egentligen inte ska göra det
Jag har tänkt på en sak väldigt länge nu.
Du skrev att poliser inte får jaga mopeder enligt lag. Men om man trimmar en moppe räknas det som en lätt mc. Och ni får väll jaga lätt?
Eller tänker jag helt fel nu?
Eller får ni inte jaga mopeder för att personer som bara har moppe kort egentligen inte kan hantera eller har utbildning att hantera en moppe som går i hastigheter från 53 km/h och uppåt?
Förklara gärna
rasmusborg skrev:Jag har tänkt på en sak väldigt länge nu.
Du skrev att poliser inte får jaga mopeder enligt lag. Men om man trimmar en moppe räknas det som en lätt mc. Och ni får väll jaga lätt?
Eller tänker jag helt fel nu?
Eller får ni inte jaga mopeder för att personer som bara har moppe kort egentligen inte kan hantera eller har utbildning att hantera en moppe som går i hastigheter från 53 km/h och uppåt?
Förklara gärna
Dom får jaga mopeder. Men dom bedömer om det finns någon risk för att andra trafikanter kan utsättas för fara, och om föraren stressas så att den tar farliga risker. Då jagar dom inte
Svarar gärna på frågor via pm Pm:a också för mer info angående Derbi Crew
Tja, ja har en EU crossmoped, än sålänge helt laglig och original och reg skylt och allt. Men jag vill trimma den, för den åker ju inte så jävla fort. Men vad händer liksom om jag kör min moped trimmad, polisen ser detta och jag kör ifrån dom, men dom ser min regskylt? Åker dom hem till mig då typ eller vadå?
Enklare sagt : Mina vänner påstår att de spelar ingen roll att ja har regskylt och kör iväg, att polisen måste ta mig på bar gärning. stämmer det?
Kewwan421 skrev:Tja, ja har en EU crossmoped, än sålänge helt laglig och original och reg skylt och allt. Men jag vill trimma den, för den åker ju inte så jävla fort. Men vad händer liksom om jag kör min moped trimmad, polisen ser detta och jag kör ifrån dom, men dom ser min regskylt? Åker dom hem till mig då typ eller vadå?
Enklare sagt : Mina vänner påstår att de spelar ingen roll att ja har regskylt och kör iväg, att polisen måste ta mig på bar gärning. stämmer det?
Vet inte om dom måste ta dig på bar gärning. Men ser dom din plåt kan dom stå på din uppfart ngn gång när du kommer hem...
Kewwan421 skrev:Tja, ja har en EU crossmoped, än sålänge helt laglig och original och reg skylt och allt. Men jag vill trimma den, för den åker ju inte så jävla fort. Men vad händer liksom om jag kör min moped trimmad, polisen ser detta och jag kör ifrån dom, men dom ser min regskylt? Åker dom hem till mig då typ eller vadå?
Vet inte om dom måste ta dig på bar gärning. Men ser dom din plåt kan dom stå på din uppfart ngn gång när du kommer hem...
Jo men tänkte det, men då kan man väl neka allt egentligen ? hur vet dom att jag körde osv.
Jo men tänkte det, men då kan man väl neka allt egentligen ? hur vet dom att jag körde osv.
jo du skulle kunna neka att du körde just när du blev jagad men du åker ändå dit för trimmad moppe när dom ser dig komma hem på den
Hebbe skrev:
jo du skulle kunna neka att du körde just när du blev jagad men du åker ändå dit för trimmad moppe när dom ser
dig komma hem på den
Jo men ja har mitt mopedgarage en bit ifrån mitt hus , så dom märker nog inte det om dom står utanför huset. Men tänkte dom har sett att den va trimmad , kan dom tvinga mig att liksom visa dom moppen då ?
Kewwan421 skrev:
jo du skulle kunna neka att du körde just när du blev jagad men du åker ändå dit för trimmad moppe när dom ser
dig komma hem på den
Jo men ja har mitt mopedgarage en bit ifrån mitt hus , så dom märker nog inte det om dom står utanför huset. Men tänkte dom har sett att den va trimmad , kan dom tvinga mig att liksom visa dom moppen då ?
Och kom på en till sak, moppen står reggad på min pappa , kan han åka på något för det ?
PhryxuZ skrev:Det här hände för några veckor sedan: Två polare stod parkerade och polisen kom och ville testa. Båda moppar var förstås trimmade. Den första gick ca 80 km/h och han blev av med kortet i 3 månader, vet dock inte hur mycket böter han fick. Medan dom testade den första mopeden passade han andra på att skruva in luftskruven helt, när polisen testade den gick den 63 km/h och dom önskade han en fortsatt trevlig kväll och lät han köra vidare. Gränsen var alltså 65 km/h.
Nåja, där har ni ju tips ifall samma sak händer er någon gång ^^
Jag kan försöka höra med han ena om han fick böter eller så.
Gränsen för en EU-moped (45-moppe) är 51 km/h. Går den fortare är det olovlig körning om man inte har A-körkort.
Undrar om det blir något straff om man kör på inhängnat område med trimmad moppe och har ägarens tillåtelse?
Kan man registrera en trimmad moppe som lätt motorcyckel?
och när jag ändå håller på, är det olagligt att stunta?
Tacksam för svar
Mvh Koffe
Du ska nog vara försiktig när det gäller "inhägnat område". Prata med polisen i det distrikt där du tänker köra. Skulle det vara så att det inte räknas som inhägnat område blir du rapporterad...
Nej, man kan inte registrera en trimmad moped som motorcykel.
Nej, det är inte olagligt att stunta. Men man ska nog välja ett bra ställe där man inte är i vägen och/eller kan skada någon.
Ztraand skrev:Får man böter ifall man tejpar för en eller flera siffror/bokstäver på nummerplåten? Är det dagsböter, kan man få uppskjutet lämp eller nåt. Dum fråga men vill ändå ha svar.
Det blir väl som om man har tagit bort eller flyttat in den, 1500kr
Det är en form av förfalskning.
Ja, dagsböter.
Förmodligen tas skylten i beslag också.
Vet inte om det brottet medför spärrtid på körkortstillståndet.
Det är INTE som att man flyttat in regskylten eller tagit bort den. Det är mycket allvarligare.
Nutbreaker skrev:tja järnet! vad tycker du om den situationen där Christoffer Andersson försökte köra ifrån polisen, men polisen pressade honom och körde så vårdslöst så han blev stressad, och det följde av ett dödsfall, tycker du polisen gjorde rätt eller fel? själv tycker jag att polisen va helt jävla blåsta... dem sa ju "Underbart" när han krockade och dog, och skrattade om att dom skulle köra in han i räcket..
Inte för att va sån men han och hans flickvän var ute BARA för att bli jagade i 300+... Så att skylla på att man blir "stressad" är bara att skylla ifrån sig på polisen.