Som topic, mopeden går för fort.
Mopeden ska användas för bruk av tjejen och mig och vi har körkort, så orginal är våran utväg.
Setup:
Cylinder: 50cc utbytes org. cylinder.
Förgasare: Delorto 12mm med 88'ans munstycke, har prövat med 85 men den var för liten.
Avgas: Originalrör, med plugg och blindrör.
Vikter: 5.5g, har prövat med 4, 4.5, 5.5 och samma problem
V-ringen är kvar.
Luftfilter: original.
Vill få den till den lagliga hastigheten, har en extra v-ring som ligger och med den monterad + den som var monterad sen tidigare så gick den härliga 26.km/h (cykeldator) men skrek så ini helvete. Med enkel v-ring så går den 51 på gps, 48 på cykeldator och glädjemätaren står kring 60km/h. Så nu står jag med blank hjärna och funderar, vad har jag missat?
har du trimmat den innan? inte ovanligt att mopeder går snabbare än 45km/h, när poliser provkör mopeder så är gränsen 52km/h, då det är original mopeder som går snabbare än tillåtna 45km/h
anton96 skrev:har du trimmat den innan? inte ovanligt att mopeder går snabbare än 45km/h, när poliser provkör mopeder så är gränsen 52km/h, då det är original mopeder som går snabbare än tillåtna 45km/h
anton96 skrev:har du trimmat den innan? inte ovanligt att mopeder går snabbare än 45km/h, när poliser provkör mopeder så är gränsen 52km/h, då det är original mopeder som går snabbare än tillåtna 45km/h
Om inte det är 30-moped?
står inte att det är 30moped och ifall han vill ha den laglig hastighet för en 30 moped så hade han nog inte skrivit "härliga 26km/h" då det bara skiljer 4km/h ?
Tidigare ägare har haft den trimmad, med dragna pluggar i avgasröret samt blindtarm.
Målet är att få ner den till 30, där den max får gå 42km/h enligt lag.
Cylinder, kolv, kolvringar, nållager oh avgasrör är nya och har gått ca: 1.5mil.
fdswin skrev:Tidigare ägare har haft den trimmad, med dragna pluggar i avgasröret samt blindtarm.
Målet är att få ner den till 30, där den max får gå 42km/h enligt lag.
Cylinder, kolv, kolvringar, nållager oh avgasrör är nya och har gått ca: 1.5mil.
är du säker att han inte kapat blindtarmen och sedan svetsat dit en bricka och sen på med resten av röret? det ända jag kan komma på
Är där ostrypt cdi på? annars så vet jag inte, pröva sätta på varvtalsregulator och sätt switchen nånstans där den inte syns och kan inte röras utan att skruva av något?
Såvitt jag vet så är det en original cdi på den, men varvtalsregulator där man sliter bort switchen och löder ihop kabeln så det är mer "permanent" och inte kan ändras.
Hur kommer polisen se på detta om dom hittar det?
fdswin skrev:Såvitt jag vet så är det en original cdi på den, men varvtalsregulator där man sliter bort switchen och löder ihop kabeln så det är mer "permanent" och inte kan ändras.
Hur kommer polisen se på detta om dom hittar det?
dom kommer väll ta bort den och bli förvånade att den bara toppar 51 då? Tror de e de ända du kan göra!
Vad jag vet så beställde jag ett nytt originalrör till 99ans aerox.
Sista utväg vad jag kommer på nu är att försöka söka upp ett järnrör med samma innerdimmension som v-ringen har och kapa den en aning bredare än dom jag har och jobba mig frammåt tills den gör hastigheten jag är ute efter.
Bra eller dålig plan?
det kanske sitter i en variatorring som är avsedd för 45(eu)moppe.
och isf skulle det nog kanske hjälpa om du köpte en som är avsedd för 30-moppe då den är lite tjockare.
bara en fundering eftersom den varva för mycket med 2 och gick för fort med 1 så det är ju någonstans imellan du troligtsvis ska ha.
den v-ring du länkade har jag beställt och när jag jämförde den med den som satt i så var den som jag beställde tunnare.
Får nog pröva beställa stage 6 shimset och se om jag kan justera in det bättre.
fdswin skrev:den v-ring du länkade har jag beställt och när jag jämförde den med den som satt i så var den som jag beställde tunnare.
Får nog pröva beställa stage 6 shimset och se om jag kan justera in det bättre.
beställde du v-ringen som är avsedd för 30moppe då? (det gjorde du nog men värt och fråga)
ja beställ ett sånt för då ska du nog kunna justera in en lagom hastighet.
O hur mycket lättare vill du att jag ska ha? Alla vikter jag än så länge testat så har jag hamnat på fel sida av mätaren, enda skillnaden som varit är hur länge det tar att komma dit.