Rieju drac 03 , Fruktansvärt trögstartad

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
marwin989
Elmoped

Rieju drac 03 , Fruktansvärt trögstartad

Inlägg av marwin989 »

Tjenare , har en Rieju drac 03 sport edition som är något fruktansvärt trögstartad , kan ta upp emot 100 kickar att få igång den om man inte springer igång den. Den står i "kall garage" så moppen är alltid väldigt kall när man ska starta den. Den går igång på 1:a kicken när den väl är varm och går rent & bra , frågan är varför är den så trögstartad?

har kollat tändstiftet och det brukar vara lätt svartfärgat (för mycket olja?)

mvh
Martin
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

Antingen har du ingen choke, eller så är den trasig. Eller så är kolvringarna slitna så den får lite komp :)
I'm the baws!
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Som sagt, använder du choken?
Och har du bra komp? (motstånd när du kickar)
Hur långt har den gått? bytt kolv nån gång? setup original eller?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
marwin989
Elmoped

Inlägg av marwin989 »

Har bra motstånd när jag kickar, Jag personligen har inte bytt kolv men förra ägaren gjorde det men det är nog ett tag sen nu , Har dragen plugg och ett 70 munstycke på enbart det som är ändrat. Kan tillägga att den startade aningen snabbare (inte mycket) med mitt Hebo rör(bytte till original röret för nån vecka sen).

Mycket möjligt att choken kan vara sönder annars då inget värkar hända när man använder den , tar bara ännu längre tid att starta.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du har väl såndär vajerchoke på styret? Håller du inne den när du kickar? Och du ska inte ge mycket gas när du kickar, är moppen korrekt inställd ska du inte behöva gasa nånting.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
marwin989
Elmoped

Inlägg av marwin989 »

Gasar inget när jag kickar , den sitter på styret ja (vajer), håller inne den ibland , ger ingen effekt, så jag brukar strunta i den.
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög

Inlägg av philip95 »

Prova med att rengöra förgasaren och byta tändstift :) Hjälpte för mig när min var svårstartad. Kunde kicka i 3 min innan den startade
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
marwin989
Elmoped

Inlägg av marwin989 »

Kan ju testa att rengöra förgasaren, bytte tändstift i höstas och gav ingen förbättring tyvärr =/
Skriv svar