varvar mer. kopplingsslir (?)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
pojkvasker
Elmoped
Kontakt:

varvar mer. kopplingsslir (?)

Inlägg av pojkvasker »

tja har en aerox 08, och nu är det så att min rem börjar slira vid kopplingen (iaf vad tror det är). dettta hände efter lite mer än en vecka efter att jag bytte till större förgasare.
min setup är:

metrakit sp
starkare vev
dellorto 17,5
bytta vikter (som är optimala för röret)

har kollat runt lite och läst om hur man kan fixa problemet. min polare säger att jag behöver byta till hårdare tryckfjäder och eventuellt kopplingsfjädrar. och han sa att han bytte till en stage6 medium på sin som har ungefär samma setup fast med lågvarvigt rör. och då blev draget i den mycket bättre.

någon som har någon bra motivation om detta eller varit med om samma problem? tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
St.Anger
Avstängd

Inlägg av St.Anger »

provat att gasa lite mindre, fungerade för mig
pojkvasker
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av pojkvasker »

vad menar du med det?
pojkvasker
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av pojkvasker »

någon annan som kan svara??
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Slirar en scooter så är det hårdare tryckfjäder som gäller, ja. Vad jag förstått så har kopplingsfjädrarna bara att göra med vid vilket varvtal kopplingen börjar ta, så när kopplingen greppat har inte kopplingsfjädrarna med saken att göra längre (rätta om jag har hört fel). Dock har jag ingen uppfattning om vilken tryckfjäder du ska ha, men jag kan nog dessvärre va ganska säker på att jag också kommer behöva byta tryckfjäder på min moppe om du behöver göra det med din setup :P
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
pojkvasker
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av pojkvasker »

-ReM- skrev:Slirar en scooter så är det hårdare tryckfjäder som gäller, ja. Vad jag förstått så har kopplingsfjädrarna bara att göra med vid vilket varvtal kopplingen börjar ta, så när kopplingen greppat har inte kopplingsfjädrarna med saken att göra längre (rätta om jag har hört fel). Dock har jag ingen uppfattning om vilken tryckfjäder du ska ha, men jag kan nog dessvärre va ganska säker på att jag också kommer behöva byta tryckfjäder på min moppe om du behöver göra det med din setup :P
kan ju vara smart att göra de om känner att din varvar än vad den ska 8) . men det lär ju svida i plånkan om man ska köpa olika styrkor på tryckfjädrar för att testa sig fram :roll:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Om jag förstått det hela rätt så slirar alltså remmen? Att den segar upp till ett vissa kmh antal, sedan kommer all effekt eller? Isåfall löser du det med hårdare kopplingsfjädrar, detta var mitt problem.

Varför hårdare behövs, är pga att om du har fjädrar som inte tar in då rörets effekt kommer, då tar kopplingen för tidigt och börjar dra, och sedan fläskar effekten på. Men om du hittar ett par fjädrar som greppar vid rörets varvtal, så kommer du att få en go och jämn acceleration!
pojkvasker
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av pojkvasker »

Roxxen96 skrev:Om jag förstått det hela rätt så slirar alltså remmen? Att den segar upp till ett vissa kmh antal, sedan kommer all effekt eller? Isåfall löser du det med hårdare kopplingsfjädrar, detta var mitt problem.

Varför hårdare behövs, är pga att om du har fjädrar som inte tar in då rörets effekt kommer, då tar kopplingen för tidigt och börjar dra, och sedan fläskar effekten på. Men om du hittar ett par fjädrar som greppar vid rörets varvtal, så kommer du att få en go och jämn acceleration!
den slirar i hela registret känns det som... tänk dig att du kör en crossmoppe och växlar upp till 5ans växel och sen kör fullgas utan att växla till 6an. så känns det när jag kör på fullgas på min. variatorn vill liksom inte växla fullt ut känns det som
Skriv svar