Tjenare, jag har ett problem att min moped dör när det har regnat efter jag varit ute och åkt lite..
Mopeden:
Speedfight 2 - 2001.
Motor = Original.
Det enda som är bytt är munstycke (4 strl högre) och trimrör med plugg i!
Problemet:
När jag är ute och åker när det regnar, så funkar moppen först helt okej..
Men när jag kommit ca 500 meter, beror helt på hur mycket det regnar och hur mycket vatten som är på marken osv.
Men då börjar moppen dö, det funkar att när den börjar hacka, dra ner lite på gasen så går det jämt ett tag, sen så dör motorn och tar igen sen dör, sen tar igen osv, tills jag sänker lite på gasen igen..
När den har dött verkligen totaldött så kan jag inte använda elstarten, utan jag måste använda kicken, och det tar ett bra tag innan jag får igång moppen..
Men den funkar helt prima när det är torrt ute..
Det har varit såhär nu två gånger (fyra turer) när det har regnat & varit blött...
Någon som kanske har haft samma problem?
Eventuella tips på vad jag kan rengöra, införskaffa mig, ta och titta på??
Har samma problem på min Rieju Drac och det är att det kommer vatten i tändhatten, det är bara att torka av den så startar den igen!
skulle rekommendera att stätta nåt skydd för
ollebolle15 skrev:Har samma problem på min Rieju Drac och det är att det kommer vatten i tändhatten, det är bara att torka av den så startar den igen!
ollebolle15 skrev:Har samma problem på min Rieju Drac och det är att det kommer vatten i tändhatten, det är bara att torka av den så startar den igen!
kan man inte ta tejp runt det?
Har du fläktkåpan och gummitätningen vid tändhatten på eller?
kan man inte ta tejp runt det?
Har du fläktkåpan och gummitätningen vid tändhatten på eller?
Vatten i tändhatten, eller vatten/fukt i luftfiltret. Är helt 100 på det, speciellt att det kommer in vatten i tändhatten, det stör tändningen och det cpar upp hela skiten. Kolla som de övriga sagt, ifall du har det skyddet runt tändhatten.
Jag lånar tråden lite, Jag har inte min den där kåpan över cylindern på min slider. Men jag har aldrig märkt av något problem. Ska jag skaffa en ändå ? Men jag har en tändhatt som tätar sådär som på bilden
littlebennyboi skrev:Jag lånar tråden lite, Jag har inte min den där kåpan över cylindern på min slider. Men jag har aldrig märkt av något problem. Ska jag skaffa en ändå ? Men jag har en tändhatt som tätar sådär som på bilden
jag det ska du! annars får den knappt någon kylning och det kommer inte sluta bra när det väl händer något..
Testa att köpa en lite fetare tändspole. Hade samma problem när jag körde kinamoppe och då var det ny tändspole som gällde! Mer lättstartad blev den oxå. Och kolla att stiftet är fräscht!
Aprilia SR 50 R Factory -08
Aprilia SR 50 DiTech -01