Hej, har ny airsal cylinder och kolv på och topplocket blev inte kors draget och blev snett, så att det sticker ut lite på framsidan av cyllindern. Har problem med tjuvluft och tänkte att det kanske är där det drar tjuvluften. Nu vill jag skruva lös topplocket för att montera det korrekt igen. Men hur gör jag? bara att skruva lös skruvarna och skruva tillbaks? eller måste jag börja tappa ut kylarvattnet och lufta?
Hallå? ingen som kan? behöver jag ta bort kylarvätskan och lufta om jag bara skruvar lös skruvarna och skruvar fast igen, och inte tar bort toppen helt?? behöver svar
Du har nästan väntat i en timma, under den tiden hade du hunnit gå ut till moppen, tappat ur kylvätskan och skruvat av toppen och sedan korsdra den ordentligt, lite i taget överallt, fyllt på igen och sedan luftat!
Visst det här är ett forum, men om något tar tid att få svar på, som är simpelt att göra så gå bara ut och gör det och kom tillbaka och skriv hur det gick!
p0d1 skrev:Du har nästan väntat i en timma, under den tiden hade du hunnit gå ut till moppen, tappat ur kylvätskan och skruvat av toppen och sedan korsdra den ordentligt, lite i taget överallt, fyllt på igen och sedan luftat!
Visst det här är ett forum, men om något tar tid att få svar på, som är simpelt att göra så gå bara ut och gör det och kom tillbaka och skriv hur det gick!
Nej för jag har aldrig gjort det förut och vet inte hur man gör därför frågar jag ju.. men måste man verkligen tappa vattnet om jag inte ens lyfter på topplocket utan bara skruvar lös skruvarna lite för att spänna dom rätt?
CaToXXo skrev:Vad menar du med att den drar tjuvluft? Läcker den vatten? Har den komp? Startar den??
Men ja ska du lossa toppen får du tappa ur vattnet.
den startar men den varvar på tomgång efter bytt cylinder och eftersom topplocket är fel fastsatt kanske det är där den drar tjuvluft
Möjligen, men den borde ju som sagt läcka vatten då... Men gå ut och gör om, gör rätt!
Apriliarx07 skrev:
Nej för jag har aldrig gjort det förut och vet inte hur man gör därför frågar jag ju.. men måste man verkligen tappa vattnet om jag inte ens lyfter på topplocket utan bara skruvar lös skruvarna lite för att spänna dom rätt?
Ja du får tappa ur vattnet, det blir mycket enklare då. Men visst kan du ju testa att inte göra det om du absolut inte vill..
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
p0d1 skrev:Du har nästan väntat i en timma, under den tiden hade du hunnit gå ut till moppen, tappat ur kylvätskan och skruvat av toppen och sedan korsdra den ordentligt, lite i taget överallt, fyllt på igen och sedan luftat!
Okej då får du ta och ursäkta ifall du tog illa vid eller så..
Det jag hade gjort i alla fall skulle vara att tappa ur den och sedan skruva av topplocket..
Okej då får du ta och ursäkta ifall du tog illa vid eller så..
Det jag hade gjort i alla fall skulle vara att tappa ur den och sedan skruva av topplocket..
Finns det någon guide till hur man luftar? har ingen aning om hur man gör det, och ifall det inte skulle vara vid topplocket som det drar tjuvluft, vad kan då hända då topplocket inte sitter som det ska?
Apriliarx07 skrev:
Finns det någon guide till hur man luftar? har ingen aning om hur man gör det, och ifall det inte skulle vara vid topplocket som det drar tjuvluft, vad kan då hända då topplocket inte sitter som det ska?
Lufta är jätte lätt, när du har fyllt på systemet med kylarvätska så låter du bli att sätta på korken, startar upp moppen och låter den stå och gå i 10-15 minuter, gärna lite gasande under tiden men inte allt för mycket..
Apriliarx07 skrev:okej tack så mycket för svaren! men är det på något vis dåligt och något kan ta skada om topplocket inte sitter rätt och sticker ut lite?
Det får någon annan svara på mer utförligt då jag inte kan ge dig ett rakt svar..
Och varsegod
Apriliarx07 skrev:okej tack så mycket för svaren! men är det på något vis dåligt och något kan ta skada om topplocket inte sitter rätt och sticker ut lite?
Asså det är ju inte bra, och du borde ju rimligtvis få sämre komp om det sitter snett, och då blir den mer svårstartad, kan hända att den börjar läcka vatten också, både ut och in...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:
Asså det är ju inte bra, och du borde ju rimligtvis få sämre komp om det sitter snett, och då blir den mer svårstartad, kan hända att den börjar läcka vatten också, både ut och in...
Är det de enda, inte så att den kan skära eller så? Anledningen att jag frågar är att jag inte vet och skulle gärna vilja veta
CaToXXo skrev:
Är det de enda, inte så att den kan skära eller så? Anledningen att jag frågar är att jag inte vet och skulle gärna vilja veta
Det är väl isf att den skulle komma längre ner så att kolven skulle slå i toppen, och gnistan kan väl möjligen slå snett.. Jag funderar lite på hur det blir när den blir varm också, så inte toppen knäcks rätt som det är
Tror att kolven kan spika om du har lite squisch! då topp locket inte är platt, så tror kolven kan spika om toppen är väldigt sen! men tror de är rätt svårt!
CaToXXo skrev:
Det är väl isf att den skulle komma längre ner så att kolven skulle slå i toppen, och gnistan kan väl möjligen slå snett.. Jag funderar lite på hur det blir när den blir varm också, så inte toppen knäcks rätt som det är
Är väl knappast markant den skulle komma ner, lyckas man få toppen att vara så sne ska man nog överlåta skruvade till en mekaniker
Mjo det är ju möjligt, är ju en del spänning i toppen antagligen om den sitter fastskruvad ordentligt men snett
Helt ot fråga : Folk brukar snacka om topplockspackning och kolven skär i samma sammanhang, något du känner dig vid och har kunskap om som du skulle kunna dela med dig av?
p0d1 skrev:
Helt ot fråga : Folk brukar snacka om topplockspackning och kolven skär i samma sammanhang, något du känner dig vid och har kunskap om som du skulle kunna dela med dig av?
Hm njaa de vet jag inte?
Jag sprängde en kylarslang förra sommarn tror ja de va.. (har fortfarande kvar brännmärken på benet btw!) och då gick topppackningen, men kolven klara sig fint...
En annan gång har topplockspackningen också gått, bara att ta av toppen och byta packning och sen köra..
Har tuggat 2 kolvar också, Men aldrig i samband med att nån topplockspackning har gått...?
CaToXXo skrev:
Hm njaa de vet jag inte?
Jag sprängde en kylarslang förra sommarn tror ja de va.. (har fortfarande kvar brännmärken på benet btw!) och då gick topppackningen, men kolven klara sig fint...
En annan gång har topplockspackningen också gått, bara att ta av toppen och byta packning och sen köra..
Har tuggat 2 kolvar också, Men aldrig i samband med att nån topplockspackning har gått...?
Nej det är inte det jag menar, formulerade mig dåligt och ber om ursäkt för det, kommer inte ihåg exakt vad det har stått, glömt det helt och hållet
Så får be om ursäkt igen höhö
Jag fattar inte vad du menar, Ts när du säger att det "sticker fram" på topplocket (?) det är ju inte hundra procenttig passform så toppen ligger helt i centrum, och har inte med att du har korsdragit eller ej.
Jag tror personligen att inte TS har gjort toppen sne, utan bara glömt att korsdra. Visst du kan förstöra packningarna om dom hamnar lite snett, men att göra toppen sne. Det behövs väldigt mycket kraft när du inte har någon värme på en så liten area.