Varvar själv på tomgång efter cylinderbyte!? *LÖST*

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Apriliarx07
Elmoped

Varvar själv på tomgång efter cylinderbyte!? *LÖST*

Inlägg av Apriliarx07 »

Hej. En kompis bytte Airsal cylinder och kolv åt mig och när man startar den så är den först normal så börjar den sakta gasa mer och mer av sig själv. När man sätter på choken blir den normal igen. Vad är det för fe? Det händer heller inget om man skruvar på tomgångsskruven.
Senast redigerad av Apriliarx07 den 9 april 2012, 16:28, redigerad totalt 2 gång.
Apriliarx07
Elmoped

Re: Varvar själv på tomgång efter cylinderbyte!?

Inlägg av Apriliarx07 »

Apriliarx07 skrev:Hej. En kompis bytte Airsal cylinder och kolv åt mig och när man startar den så är den först normal så börjar den sakta gasa mer och mer av sig själv. När man sätter på choken blir den normal igen. Vad är det för fel? Det händer heller inget om man skruvar på tomgångsskruven
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjuvluft? Kolla så gasvajern inte ligger i klämm någonstans.

Spruta startgas runt hela cylindern, insuget, förgasare osv, ifall den går upp i varv så är det tjuvluft någonstans.
Användarens profilbild
ts_jonte
Elmoped

Inlägg av ts_jonte »

låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft :|
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

ts_jonte skrev:låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft :|
den lär dock dö istället för att varva upp av startgasen.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
an2n15
Elmoped

Inlägg av an2n15 »

CaToXXo skrev:
ts_jonte skrev:låter som den tar tjuvluft starta den å spruta startgas mellan cylindern å motorn och melln förgasaren börjar den rusa eller varva när du gör detta tar den tjuvluft :|
nej du, den varvar upp av startgasen. det blir precis samma effekt som att spruta in lite direkt i förgasaren.
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Nej den dör om man sprutar på med startgas för det har jag gjort på min och då går den ned i varv och sedan dör
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
derbiiiii
Elmoped

Inlägg av derbiiiii »

kollat tomgångsskruven ??
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Jag tror att han har för litet munstycke så att den rusar.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

an2n15 skrev:
CaToXXo skrev:
nej du, den varvar upp av startgasen. det blir precis samma effekt som att spruta in lite direkt i förgasaren.
Helvete....

De kan hända precis vad som helst. Frågan är OM det blir en reaktion överhuvudtaget
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

ja nu var inte den här tråden om den rusar upp eller dör av startgas. Ska prova imorgon med det. Tror ni att det är tjuvluft eller för litet munstycke? har redan 94 i munstycke (var 78 från början)
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

derbiiiii skrev:kollat tomgångsskruven ??
det händer inget när jag skruvar på den, är ingen skillnad om jag har den nästan helt inskruvad eller utskruvad :O
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Apriliarx07 skrev:
derbiiiii skrev:kollat tomgångsskruven ??
det händer inget när jag skruvar på den, är ingen skillnad om jag har den nästan helt inskruvad eller utskruvad :O
Typisk symptom vid tjuvluft. :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
EliiasH
Elmoped

Inlägg av EliiasH »

Kan även va att lågfartsmunstycket är för litet då vart det så för mig på en dt50mx. Den hade ojämn tomgång och ville inte gå ner i varv :) Ett förslag om den inte drar tjuvluft :P
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

Testade spruta stargas runt cylindernfoten, topplocket och insuget men inget hände. Kan det va munstycket då som är för litet? har red 94 och det var 78 org.
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Apriliarx07 skrev:Testade spruta stargas runt cylindernfoten, topplocket och insuget men inget hände. Kan det va munstycket då som är för litet? har red 94 och det var 78 org.
Vad har du för storlek på förgasaren då?
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

ArvidsZon skrev:
Apriliarx07 skrev:Testade spruta stargas runt cylindernfoten, topplocket och insuget men inget hände. Kan det va munstycket då som är för litet? har red 94 och det var 78 org.
Vad har du för storlek på förgasaren då?
17,5mm, orginal till aprilia rx -07
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

märkte att den varvar inte lika mycket och går bättre om jag skruvar in luftskruven helt :O den borde ju inte få luft alls då? Måste ju alltså vara tjuvluft, men hittar inte var ..
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Apriliarx07 skrev:märkte att den varvar inte lika mycket och går bättre om jag skruvar in luftskruven helt :O den borde ju inte få luft alls då? Måste ju alltså vara tjuvluft, men hittar inte var ..
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
saxat från guiden:
"Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort."

Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

CaToXXo skrev:
Apriliarx07 skrev:märkte att den varvar inte lika mycket och går bättre om jag skruvar in luftskruven helt :O den borde ju inte få luft alls då? Måste ju alltså vara tjuvluft, men hittar inte var ..
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
saxat från guiden:
"Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från bottenläget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för stort."
ska det inte va '' om du har skruven längre INskruvad så har du för litet lågfartsmunstycke''?? är inte längre utskruvad och kortare inskruvad samma sak -.-? har jag för stort eller för litet lågfartsmunstycke då eller??
Apriliarx07
Elmoped

Inlägg av Apriliarx07 »

Felet är löst, det var tjuvluft vid den stora slangen som går till förgasaren.
Skriv svar