Hej! hade tänkt att köpa en cross, och undrar varför man inte skulle kunna ha en cross å köra på vägen? Asså menar då att VARFÖR man inte ska ligga på samma varvtal hela tiden?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"
Mertz skrev:
de var inte så jag menade, Folk har sagt till mig att man pajjar en cross eftersom man ligger på samma varvtal för länge.. Förstår inte de riktigt..
de är la byggda för att mossa ut mkt kraft under kortare perioder i terräng inte ligga i 70km/h i 2 timmar på en landsväg
Isf måste jag fråga exakt vad i en cross är anpassat för kortare krafansträngingar?
Har jag helt fel när jag säger att KTM brukar sälja sina enduro modeller EXC som folk ofta sätter på Motard däck på? Är inte det samma sak?
Mertz skrev:
de var inte så jag menade, Folk har sagt till mig att man pajjar en cross eftersom man ligger på samma varvtal för länge.. Förstår inte de riktigt..
de är la byggda för att mossa ut mkt kraft under kortare perioder i terräng inte ligga i 70km/h i 2 timmar på en landsväg
Isf måste jag fråga exakt vad i en cross är anpassat för kortare krafansträngingar?
Har jag helt fel när jag säger att KTM brukar sälja sina enduro modeller EXC som folk ofta sätter på Motard däck på? Är inte det samma sak?
Bara för att man sätter på motard däck på en hoj så betyder det inte att den är anpassad för det, det krävs fortfarande att man varierar varvtalet och växelvalet.
EmilÅkerström skrev:den kan skära, du får inge motstånd som den är byggd för
hur skär den om den inte får motstånd?
Edit: Asså kan inte någon komma och göra ett FETing inlägg om detta och alla andra ovetande skriver exakt samma sak för att en gång i livet känna sig behövd?
Den klarar av att köra en längre tid på landsväg, min polare körde ca 2 mil, en bonna landsväg, man kan pressa fullt spjäl under en lagom tid, den är byggd att hålla för extrema varv, men man kanske inte ska hålla i 10min, men kanske nå 1min. Men man ska släppa på gasen, och låta den svalna till nästa gaspådrag. De du måste göra för att regga den är tex lampor, reggplåt. besikta osv. Och byta till gatudäck. Är osäker om man får köra med crossdäck. Tänk på att maskineriet får mycket mer slitage
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
så då fick jag det ur mig.
Ska självklart inte köra full rulle, gör jag aldrig såvida ja inte måste då Ska ta mig fram och tillbaka till kompizar, mestadels till för att glida runt i byn på nätterna med. Ska inte ha den som MC. Lite lättare att köra ut i skogen med om polizei kommer.
GuZt4v skrev:du kommer nog reta upp många av grannarna då så nog får du ta o göra i skogen allt!
Jag hatar mina grannar och dem hatar mig.
så de e skitsamma..
p0d1 skrev:
Crossdäck får man inte köra med eftersom de inte ger tillräckligt med bra fäste på vägen, on/offroad däck fungerar alldeles utmärkt
Ärligt talat så skiter ja i om jag får eller inte utan undrar ENDAST OM man kan köra den på vanligt vägunderlag. Många som avrådit mig från det så man undrar ju varför.
p0d1 skrev:
Crossdäck får man inte köra med eftersom de inte ger tillräckligt med bra fäste på vägen, on/offroad däck fungerar alldeles utmärkt
Ärligt talat så skiter ja i om jag får eller inte utan undrar ENDAST OM man kan köra den på vanligt vägunderlag. Många som avrådit mig från det så man undrar ju varför.
Egentligen så var det svaret inte till dig utan till han andra som verkade osäker.
p0d1 skrev:
Egentligen så var det svaret inte till dig utan till han andra som verkade osäker.
aha sorry, trodde du var en av dem idioterna som inte ännu greppat att jag ska köra den oreggat
Varför du inte ska köra cross på vägen enligt dina kompisar...
Bra fråga faktiskt. Det är inga problem att åka cross på vägen alls faktiskt. Problemet är väl om du ligger och råvarvar och inte gasar så mycket ( vilket är lätt hänt då det går väldigt fort utan att hålla fullt). Då kan den få förlite internkylning och det är ju inte så bra. Så helst ska du väl hålla den på varven där du har vrid även när du åker långa sträckor, dvs i början av registet och variera gasen lite för att va säker på att den får bra smörjning/ kylning. Sen vet du ju att däck tar mycket stryck på asfalt, samt att kolv byts ungefär runt 30-40tim på en 125a. Men se till att ha den bestyckad bra och vatten i kylaren så går det fint!
Dock inget jag rekommenderar ändå pga många skäl som slitage och irritation. Men som sagt, maskin håller om den är bestyckad rätt.
En cross är inte till för att köra på vägen med då dom är så högvarviga och det sliter på motorn som F-N visst du kan köra lugnt men hur ofta brukar man göra det man vill ju komma fram snabbt
Du måste serva och byta kolv mycket oftare för att den varvar så mycket!
Den kommer va något sjukt dyr i drift, för att du måste byta allt så ofta, tänkt dig själv hur ofta du bytar luftfilter/kolv/olja på en cross när du bara kör på bana och gasar på fullt under korta tider, hur blir det då om du gasar på "fullt" hela tiden..
visst du kan köra med den på vägen men kmr bli dyrt !
Som båda snubbarna ovan mig sa, fast jag skulle faktiskt köra med lite för stort munstycke även om den inte går optimalt då, eller fetare oljeblandning, då får den längre livslängd.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Det absolut smartaste om du inte ska tävla med den är ju att köpa en 250 eller 450 4-takt
Alla service intervaller är kortare, får lika bra smörjnig på alla varv tack vare oljepump och du slipper blanda massa olja i bensinen.
Enda nackdelen är väl att om de är KTM så är de täta ventils justeringar, men är man van så gör man det på ca 10min på en 450
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
HAHAHHAHAHAHA OMFG!!! Va roligt jag fick när jag läste!!
Där kommer inlägget med fet fakta.. ojj! där kom ett med typ samma skit... ytterligare en som håller med...
jaja hursom
- När sa jag att det var en 125:a?
- När sa jag att det var en vattenkyld?
- När sa jag att jag var lätt på gasen?
Ska självklart inte köra full rulle, gör jag aldrig
kom igen, så anstränande är det inte att läsa ordentligt..
hursom de är en luftkyld 80cc från 80-90 talet och kommer antagligen dreva om den så ja slipper de sista skrikande varvtalen..
Tack för alla svar endå
Mertz skrev:HAHAHHAHAHAHA OMFG!!! Va roligt jag fick när jag läste!!
Där kommer inlägget med fet fakta.. ojj! där kom ett med typ samma skit... ytterligare en som håller med...
jaja hursom
hursom de är en luftkyld 80cc från 80-90 talet och kommer antagligen dreva om den så ja slipper de sista skrikande varvtalen..
Tack för alla svar endå
Istället för att sitta o gnälla på varenda jävel som försöker hjälpa dig kan du ju hjälpa till lite själv, genom att du tex kunde sagt vad det var för cross du skulle ha och vad du ska göra med den, du har fan inte gett mycket info själv.
En 125a är ju i dagens läge en standardcross och dom flesta antar att man ska skaffa en 125a (om man inte nämner nåt annat) om man ska ha en cross att leka runt med osv, eller i ditt fall köra på vägen.
Ont: Det kommer nog funka, men jag skulle som sagt köra på lite fetare blandning så den smörjer ordentligt.
[spoiler]nej jag är inte sur[/spoiler]
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
jaja hursom
Tack för alla svar endå
Haha vad det för kul med det? Du fick en perfekt guide av mig till vad du ska köpa för ditt endamål?
Köpa en 2t är ju bara idiotiskt eller en 125 för den delen då den slits ordentligt om du ska komma upp i några högre hastigheter vilket kanske är skönt på landsväg?
Om du är ointresserad av alla bra svar du får så strunta i att posta över huvudtaget.
Pojkar växer inte, bara leksakerna som blir större
jaja hursom
Tack för alla svar endå
Istället för att sitta o gnälla på varenda jävel som försöker hjälpa dig kan du ju hjälpa till lite själv, genom att du tex kunde sagt vad det var för cross du skulle ha och vad du ska göra med den, du har fan inte gett mycket info själv.
En 125a är ju i dagens läge en standardcross och dom flesta antar att man ska skaffa en 125a (om man inte nämner nåt annat) om man ska ha en cross att leka runt med osv, eller i ditt fall köra på vägen.
Ont: Det kommer nog funka, men jag skulle som sagt köra på lite fetare blandning så den smörjer ordentligt.
[spoiler]nej jag är inte sur[/spoiler]
haha nänänänänä-nänä du är inte sur
Jag tänker inte köra på fetare blandning utan öka oljemägnden ist..
shiiiit verkar ju som om du inte fått nått på åratal!!
ökar du oljemängden så ger den EGENTLIGEN snålare. True story. Bevis? visst..
Eftersom du blandar oljan med bensinen så kommer det upp mindre bensin ur munstycket om du har med olja i blandingen. Det kan resutera i svarta stift, onödiga beläggningar och klägg avgasrör och i avgasventilerna (om du nu har det på din 80) vilket gör att dom kan kärva. Den optimala blandningen till en cross är 3% med en bra olja och sedan rätt bestyckat. Det och ett rent luftfilter samt rätt sparsamt kört gör att hojjen håller längst.
Jag tycker du ska köra som du vill tills skiten rasar, alla i den här tråden märker ju att du inte kommer ta åt dig av nåt tips du får ändå, och du verkar ju ändå va på rätt väg när du säger att du ska dreva ner den och inte ligga o bottvarva på vägen så.
ja, jag satt också och grubblade på det.. Blir det en mer leanad förbränning och man drar i mer olja ist för bensin? olja brinner ju men ingenting alls gemfört med Gazoline..
Mertz skrev:ja, jag satt också och grubblade på det.. Blir det en mer leanad förbränning och man drar i mer olja ist för bensin? olja brinner ju men ingenting alls gemfört med Gazoline..
typ ja. Så vill du va säker så har du all fakta du behöver i mitt förra inlägg, Sen en mer kugg på framdrevet så!
det jag var ute efter var inte ]hur jag skulle köra den utan vad som hände om man körde den på vägen eftersom alla i min närhet reagerade på orden "cross" och "väg" i samma mening.
DÅ undrarde jag vafan grejjen var, att man inte kunde köra cross på vägen..
Men då är det ju inga problem kunde ni isf sagt eftersom jag sa "lätt på gasen" eller?
Mertz skrev:det jag var ute efter var inte ]hur jag skulle köra den utan vad som hände om man körde den på vägen eftersom alla i min närhet reagerade på orden "cross" och "väg" i samma mening.
Men då är det ju inga problem kunde ni isf sagt eftersom jag sa "lätt på gasen" eller?
egentligen kunde du lika gärna hålla fullt. problemet är varven så. Men nu vet du vad som gäller!
Mertz skrev:det jag var ute efter var inte ]hur jag skulle köra den utan vad som hände om man körde den på vägen eftersom alla i min närhet reagerade på orden "cross" och "väg" i samma mening.
egentligen kunde du lika gärna hålla fullt. problemet är varven så. Men nu vet du vad som gäller!
ajjemän!