ingen setup

12 - 65
Om man slänger på ett fjorton fram vad skulle den toppa då?
Toppar typ 53 i nuläget

Topphastigheten kommer ju minska men å andra sidan kan du ligga i högre hastighet i uppförsbackar o dyl. Skaffa ett framdrev med 1-2 kuggar mindre än du har nu, eller om du vill ha SJUKT stor skillnad kan du ju trycka på 70drevet, men då kommer du förmodligen behöva en ny kedja då din nuvarande blir för kort.SvolleN skrev:Jag har en Derbi Senda r 01
Är inte säker på framdrevet men backdrevet tror jag är 46
Orginal rör och toppar ca 60km/h
Just nu är jag nöjd med hastigheten men den är så hemskt svag i uppförsbackar och skjutsar man nån klarar den knappt uppförsbackar.
Jag har en 70 drev back som jag kan sätta på men jag vill inte att hastigheten ska bli segare utan bara att den ska bli starkare. Går det?
Hur stor skillnad i topphastigheten blir det, jag har några andra framdrev liggandes också. Men jag vill inte byta drev om det betyder att topphastigheten sjunker mer än typ 2km/h då jag redan är segast av mina polareCaToXXo skrev:Topphastigheten kommer ju minska men å andra sidan kan du ligga i högre hastighet i uppförsbackar o dyl. Skaffa ett framdrev med 1-2 kuggar mindre än du har nu, eller om du vill ha SJUKT stor skillnad kan du ju trycka på 70drevet, men då kommer du förmodligen behöva en ny kedja då din nuvarande blir för kort.SvolleN skrev:Jag har en Derbi Senda r 01
Är inte säker på framdrevet men backdrevet tror jag är 46
Orginal rör och toppar ca 60km/h
Just nu är jag nöjd med hastigheten men den är så hemskt svag i uppförsbackar och skjutsar man nån klarar den knappt uppförsbackar.
Jag har en 70 drev back som jag kan sätta på men jag vill inte att hastigheten ska bli segare utan bara att den ska bli starkare. Går det?
13/50!philip95 skrev:Rieju drac 02.
Dragen plugg, sportluftfilter och kortat insug.
Har original drevning 10/56.
Just nu har den riktigt bra acc och toppfart, men jag skulle vilja dreva om den så att den får så hög toppfart som möjligt, men jag vill ha kvar en del av accet. Vilken drevning skulle passa bra till det jobbet?
k-skåpet skrev:13/50!philip95 skrev:Rieju drac 02.
Dragen plugg, sportluftfilter och kortat insug.
Har original drevning 10/56.
Just nu har den riktigt bra acc och toppfart, men jag skulle vilja dreva om den så att den får så hög toppfart som möjligt, men jag vill ha kvar en del av accet. Vilken drevning skulle passa bra till det jobbet?
Välkommen till 2takt... 2taktare är helt döda på botten men går fint på toppen, så är det bara. Vill du ha jämnt register med bra bottendrag så är det 4takt som gäller.DerbiAkzoe skrev:Derbi Senda xtreme 08
Dragen plugg i gannelli röret 2t
ostypt cdi
luftfilter
80 munstycke
13/53 drevning går bra med toppfarten men när man lägger i ettan precis när man kör iväg är den piss seg sen mot 7000varv drar den så satan iväg.. Har läst att det kan vara röret nånstans? eller går det dreva om han så den är lite mer rap i starten :p ?
Ett gianelli börjar la dra vid runt 7k nånstansDEA!! skrev:7000 rpm? Det var inte dåligt, mitt varvstopp går i vid 7900rpm.
12/53
mindre drev bak = snabbare toppfart, inte lika stark, har helt klart med det att göraHenke skrev:Hejsan jag har en Furia -02 och jag körde på 13/70 drevning innan å den gick superbra.
Men nu bytte jag till ett 52 drev där bak, så nu har jag alltså 13/52, men när jag provkörde den så orkade den inte varva ut i 4an/5an, kommer inte riktigt ihåg vilken växel det var tyvärr. 6an provade jag inte ens.
Och då är min fråga, vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?
Övrig setup är helt org.
Okej men vad kan jag göra åt det då?k-skåpet skrev:mindre drev bak = snabbare toppfart, inte lika stark, har helt klart med det att göraHenke skrev:Hejsan jag har en Furia -02 och jag körde på 13/70 drevning innan å den gick superbra.
Men nu bytte jag till ett 52 drev där bak, så nu har jag alltså 13/52, men när jag provkörde den så orkade den inte varva ut i 4an/5an, kommer inte riktigt ihåg vilken växel det var tyvärr. 6an provade jag inte ens.
Övrig setup är helt org.
Antingen större bakdrev/mindre framdrev lr trimma merHenke skrev:Okej men vad kan jag göra åt det då?k-skåpet skrev:mindre drev bak = snabbare toppfart, inte lika stark, har helt klart med det att göraHenke skrev:Hejsan jag har en Furia -02 och jag körde på 13/70 drevning innan å den gick superbra.
Övrig setup är helt org.
Och jag tycker ändå den borde orka varva ut de, för den gick skapligt bra med den andra drevningen.
Okej.k-skåpet skrev:Antingen större bakdrev/mindre framdrev lr trimma merHenke skrev:Okej men vad kan jag göra åt det då?k-skåpet skrev:mindre drev bak = snabbare toppfart, inte lika stark, har helt klart med det att göra
Och jag tycker ändå den borde orka varva ut de, för den gick skapligt bra med den andra drevningen.ioförsig tycker jag en AM6 borde orka med 13/52 urpluggad, du har inte dåligt komp i den?
Min Aprilia är typ en DRD med andra kåpor o den har 11/53 orginal.. Men Derbi brukar alltid byta till större bakdrev för att den ska kunna gå i laglig hastighet. Rätta mig ifall jag har fel?DerbiMoppe skrev:vad är original drevningen på en Derbi drd Limited edition -08 ? är de 12/65 eller 11/52 eller vad är det?
Du kommer tappa en del axx, men toppen kommer ju såklart höjas..blastermekarN skrev:hej, jag har en Derbi Senda xrace som är helt original men ska byta drev!
original är 14/63
funderar på att byta till 12/53 är det bra?
sjoberg skrev:1.skruva av toppen
2.ta en näve singel(går bra med det mesta men hälst smått)
3. släng ner de i cylinder
4.sätt på toppen igen
5.töm kylaren på vatten och slå i bensin
valah den kommer gå som saataan
buumpGW skrev:Vilken är den bästa drevningen att använda på en original Derbi om man vill få lite extra toppfart men ändå ett bra axx?
Resten är original.
Är det värt att byta munstycke när man endast drevar om?