Runddragna skruvar vid motorn

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Runddragna skruvar vid motorn

Inlägg av StylizhRazer »

halloj!

jag måste klyvamotorn och till min fasa så såg jag igår när jag skulle börja att varenda jävla skruv var halvt runddragna finns det något bra verktyg till detta? har kollat på skruvutdragare på bil tema och även slagskruvmejsel.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverkty ... sel-12847/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... st-191350/

vilken funkar bäst och finns det något annat sätt att få ut dem eller något bättre verktyg?

tänkte att jag skulle ge mig på dem en gång till idag och se och jag kan få loss dem med lite kraft på det fortfarande finns lite spår kvar i skruvhuvudet.
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vad som är smidigast beror på typ av skruv, var den sitter o.s.v.

Skruvutdragare/grispitt ska undvikas så länge det är möjligt, eftersom dom har en tendens att orsaka problem oftare än dom löser dom.

Slagskruvmejsel är bra, men bitsen brukar aldrig passa i så små skruvskallar som jag normalt har bekymmer med, och passar inte bitsen är den oanvändbar.

När det gäller skruvar som t.ex. håller motorkåpor eller håller ihop motorblock så går det ju få loss grejerna om man bara borrar/slipar bort skruvskallen. När man sedan plockat loss det skruven höll fast kommer man åt skruven och kan (oftast) enkelt skruva ur den med en tång.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW
Inlägg: 652
Blev medlem: 4 februari 2012, 20:38
Ort: Skövde

Inlägg av StylizhRazer »

Erik_ skrev:Vad som är smidigast beror på typ av skruv, var den sitter o.s.v.

Skruvutdragare/grispitt ska undvikas så länge det är möjligt, eftersom dom har en tendens att orsaka problem oftare än dom löser dom.

Slagskruvmejsel är bra, men bitsen brukar aldrig passa i så små skruvskallar som jag normalt har bekymmer med, och passar inte bitsen är den oanvändbar.

När det gäller skruvar som t.ex. håller motorkåpor eller håller ihop motorblock så går det ju få loss grejerna om man bara borrar/slipar bort skruvskallen. När man sedan plockat loss det skruven höll fast kommer man åt skruven och kan (oftast) enkelt skruva ur den med en tång.
jag läste någon stans att slagskruvmejseln ibland slår av skruvhuvudet så är det värt att köpa en sån då och prova och om det går åt helvete och huvudet går av så kan man fortfarande få loss kåpan? har kollat på en sprängskiss och på den så ser det ut som att kåpan skyddar en annan kåpa som sitter framför vevhuset eller vad det nu heter det där som kolv osv sitter fast på. mopeden är en Yamaha DT50 MX -89
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Helikopter
Elmoped
Inlägg: 84
Blev medlem: 14 november 2011, 12:22

Inlägg av Helikopter »

om du ska klyva motorn så går det ju att kapa bort skruv huvudet och sen så bara dra isär motorblocken fast du måste först lossa högra motorkåpan sedan tar bort alla skruvar och låsringar där och och sedan plocka bort drevet och svänghjulet på andra sidan för att kunna klyva motor men när du gör det så ta det lite lungt och försiktigt så inte växel ådan ramlar isär och så du vet på ett ungefär hur den ska sitt
Skriv svar