Ta bort oljetanken p.g.a trim?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Ta bort oljetanken p.g.a trim?

Inlägg av PhryxuZ »

Tjena!

Jag har planer på att byta upp mig till 70cc och 17,5mm förgasare.

Är det då nödvändigt att ta bort oljetanken, och blanda i oljan direkt i bensinen, för att undvika att moppen kommer att skära.

Det är en Yamaha Aerox -04.

Tack! :)
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Ta bort oljetanken p.g.a trim?

Inlägg av jesper178 »

PhryxuZ skrev:Tjena!

Jag har planer på att byta upp mig till 70cc och 17,5mm förgasare.

Är det då nödvändigt att ta bort oljetanken, och blanda i oljan direkt i bensinen, för att undvika att moppen kommer att skära.

Det är en Yamaha Aerox -04.

Tack! :)
Det skulle jag gjort, känns mycket säkrare att blanda själv när man trimmat :]
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^

glöm inte att blanda och de kan bli jobbigt i längden fall du inte har färdig blandad bensin med dig i en dunk i ryggan ^^
Senast redigerad av david96 den 30 mars 2012, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Bort med skiten :P
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

david96 skrev:är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^
Har du någonsin gjort de?

Det är inte så bara och bara.

Det är inte nödvändigt att byta. Man kan ställa på pumpen så den ger mer olja. Men vill man vara på säkra sidan och ha kontroll över oljan så är det olja i bensinen som gäller.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

jag lånar bara tråden lite snabbt :) är det möjligt att skippa att koppla bort den separata olje blandningen och ha kvar den med ändå blanda olja i bensinen om man trimmar?
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Gjorde det i början men det blev alldeles för jobbigt så jag satte tillbaka den :roll:
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av PhryxuZ »

gandih500 skrev:Gjorde det i början men det blev alldeles för jobbigt så jag satte tillbaka den :roll:
Tack för svaren!

Jag gör alltså så att jag sätter en dunk med olja i sitsen, och tankar varje gång exakt 5 liter, så vet jag att jag skall hälla i 1,5dl olja (3%) så fort jag har tankat?

Är det faktiskt så jobbigt? Det låter inte så iaf, men vad vet jag? :)
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.

exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
I'm the baws!
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av PhryxuZ »

VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.

Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

PhryxuZ skrev:
VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.

Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?
Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setup
I'm the baws!
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av PhryxuZ »

VoxuzZ skrev:
PhryxuZ skrev:

Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setup
Tack!

Finns det något sätt att se själv om jag blandar i för lite eller för mycket?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Personligen hade jag inte tagit bort, om jag inte lärt mig fel så på vissa mopeder blandar oljepumpen 2 procent original? Är vad jag har lärt mig, men självklart måste jag inte ha rätt. Du kan blanda i någon extra procent i tanken varje gåång du tankar för att vara på den säkra sidan.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Jag kör med separat för att spridningen med olja ska bli bättre!
Den blandar typ 2% min pump å så ger man den lite olja i tanken... Aldrig fattat varför man ska byta :P (om det nu inte är om vikten!)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av PhryxuZ »

Roxxen96 skrev:Personligen hade jag inte tagit bort, om jag inte lärt mig fel så på vissa mopeder blandar oljepumpen 2 procent original? Är vad jag har lärt mig, men självklart måste jag inte ha rätt. Du kan blanda i någon extra procent i tanken varje gåång du tankar för att vara på den säkra sidan.
Du menar alltså att jag sätter i 1% själv, och oljepumpen sätter i 2%? (=3% sammanlagt)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

VoxuzZ skrev:
PhryxuZ skrev:

3% är mycket. 2,5% räcker gott å väl.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

david96 skrev:är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^

glöm inte att blanda och de kan bli jobbigt i längden fall du inte har färdig blandad bensin med dig i en dunk i ryggan ^^
Går ju annars att köpa en liten oljedunk från OKQ8 på 2dl eller vad det är, så räknar man på exakt hur mycket man kan tanka för att göra av med 2dl olja :) Nog för att det är dyrt att köpa en sån liten varje gång man ska tanka, så man kan ju bygga nåt ställe att förvara en sådan i moppen som reserv om man skulle få soppatorsk, och ha en stor flaska hemma. :)

Förresten, vill bara höra om nån har koll på exakt hur mycket olja man ska blanda för en trimmad moppe? Många säger 2-3% men det är en väldig skillnad i mängd mellan 2% och 3%, vet någon säkert? Är det bra att köra på 3% när man har moppe som är mer trimmad än genomsnittet? (70cc, stor förgasare, rör m.m)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Skriv svar