Jag har planer på att byta upp mig till 70cc och 17,5mm förgasare.
Är det då nödvändigt att ta bort oljetanken, och blanda i oljan direkt i bensinen, för att undvika att moppen kommer att skära.
Det är en Yamaha Aerox -04.
Tack!

Det skulle jag gjort, känns mycket säkrare att blanda själv när man trimmat :]PhryxuZ skrev:Tjena!
Jag har planer på att byta upp mig till 70cc och 17,5mm förgasare.
Är det då nödvändigt att ta bort oljetanken, och blanda i oljan direkt i bensinen, för att undvika att moppen kommer att skära.
Det är en Yamaha Aerox -04.
Tack!
Har du någonsin gjort de?david96 skrev:är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^
Tack för svaren!gandih500 skrev:Gjorde det i början men det blev alldeles för jobbigt så jag satte tillbaka den
Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
exempel: 4/100=0,04 0,04*3=0,12=1,2dl
Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setupPhryxuZ skrev:Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
Tack!VoxuzZ skrev:Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setupPhryxuZ skrev:Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
Du menar alltså att jag sätter i 1% själv, och oljepumpen sätter i 2%? (=3% sammanlagt)Roxxen96 skrev:Personligen hade jag inte tagit bort, om jag inte lärt mig fel så på vissa mopeder blandar oljepumpen 2 procent original? Är vad jag har lärt mig, men självklart måste jag inte ha rätt. Du kan blanda i någon extra procent i tanken varje gåång du tankar för att vara på den säkra sidan.
3% är mycket. 2,5% räcker gott å väl.VoxuzZ skrev:Ja, det beror på vilken setup du har, men 3% låter vettigt till 70cc sport-setupPhryxuZ skrev:Det skall alltså vara 3%? Jag har hört lite olika, men det kanske beror på Setup?VoxuzZ skrev:Eller så kan du räkna ut enkelt: Antal liter du tankat delat på 100 gånger 3. (för att få 3%) sedan har du med dig ett dl-mått som du mäter upp i och heller ner i tanken. Skaka lite på moppen så att oljan blandar sig i tanken.
Går ju annars att köpa en liten oljedunk från OKQ8 på 2dl eller vad det är, så räknar man på exakt hur mycket man kan tanka för att göra av med 2dl oljadavid96 skrev:är inte så jobbigt att hälla i 2.5-3%olja i tanken varje gång du ska tanka för att slippa ta risken att oljepumpen ger för lite och du har spenderat massa pengar^^
glöm inte att blanda och de kan bli jobbigt i längden fall du inte har färdig blandad bensin med dig i en dunk i ryggan ^^