Det är tvärt om, ju mörkare färg ju mer bränsle = för stort munstycke. Ju ljusare ju mindre bränsle = för litet munstycke
Dubbel checka!
Lycka till // Marcus
Aa du.. Testa med 2 steg större munstycken till att börja med och jobba dig fram från resultaten där ifrån jag har alltid gjort så iaf och det har funkat ganska bra
Hahaha! Vilket jäkla sammanträffande! Jag bytte munstycke på min idag och fick också EXAKT samma färg på stiftet! Jag nöjde mig med den iaf. Den ser ju inte vit ut och inte kolsvart. En nästintill perfekt blanding enligt mig
Aprilia-Mx skrev:Hahaha! Vilket jäkla sammanträffande! Jag bytte munstycke på min idag och fick också EXAKT samma färg på stiftet! Jag nöjde mig med den iaf. Den ser ju inte vit ut och inte kolsvart. En nästintill perfekt blanding enligt mig
Aprilia-Mx skrev:Hahaha! Vilket jäkla sammanträffande! Jag bytte munstycke på min idag och fick också EXAKT samma färg på stiftet! Jag nöjde mig med den iaf. Den ser ju inte vit ut och inte kolsvart. En nästintill perfekt blanding enligt mig
aa det är det men den verkar så torr :/
Nee det tror jag knappast! Jag gick ner från 76 till 72 och när den var på 76 var den nästan dränkt och helt kolsvart och gick verkligen piss så det tror jag nog är bra ändå! För säkerhets skull ska jag ändå ta av det igen om en vecka när jag kört lite regelbundet och titta på det igen
lite OT men förlita dig inte helt på färgen, när jag ställde in min neos satt jag i ett munstycke, ut å åkte en vända och man märkte direkt om den inte gick som den skulle
streamjr skrev:lite OT men förlita dig inte helt på färgen, när jag ställde in min neos satt jag i ett munstycke, ut å åkte en vända och man märkte direkt om den inte gick som den skulle
aa men den går helt bra har luftskruven max inskruvad och har strypt luftbox så 80 känns lite väl stort menmen...
Får väl pröva mig framm imrn börjar med 5större 85 går den bätttre så 88 men får se imrn
streamjr skrev:lite OT men förlita dig inte helt på färgen, när jag ställde in min neos satt jag i ett munstycke, ut å åkte en vända och man märkte direkt om den inte gick som den skulle
aa men den går helt bra har luftskruven max inskruvad och har strypt luftbox så 80 känns lite väl stort menmen...
Får väl pröva mig framm imrn börjar med 5större 85 går den bätttre så 88 men får se imrn
Skall ställa om nålen också så den får mer bensin
har nålen ett steg neråt nu!
Tändstiftets färger har ju med hur varm förbränningen är och hur effektiv förbränningen är, om du har för mycket syre, så förbränningen alldeles för varm ( stiftet vitt ) och kolv + cylinder + vev kan ta skada iom den höga temperaturen ( värme nypning, kolven smälter osv. ). Men om det är för mycket bensin än luft så blir föbränningen alldeles för kall och föbränningen blir inte fullständig och det börjar sota ( stiftet blir svart )
När stiftet har en gyllenbrun färg på "bygeln" och elektroden och en svart-aktig färg längst ut på slutet av gängan, eller vad man skall säga, då skall det vara rätt temp + förbränning.
Men när du skall justera huvudmunstycket efter tandstiftets färg så måste du ha kört på full gas en sträcka, eftersom det är ju vid fullgas som H-munstycket värkar. Vid dom lägre varvtalen så är det lågfarts munstycket och nålen som bestämmer förbränningen.
Tändstiftets färger har ju med hur varm förbränningen är och hur effektiv förbränningen är, om du har för mycket syre, så förbränningen alldeles för varm ( stiftet vitt ) och kolv + cylinder + vev kan ta skada iom den höga temperaturen ( värme nypning, kolven smälter osv. ). Men om det är för mycket bensin än luft så blir föbränningen alldeles för kall och föbränningen blir inte fullständig och det börjar sota ( stiftet blir svart )
När stiftet har en gyllenbrun färg på "bygeln" och elektroden och en svart-aktig färg längst ut på slutet av gängan, eller vad man skall säga, då skall det vara rätt temp + förbränning.
Men när du skall justera huvudmunstycket efter tandstiftets färg så måste du ha kört på full gas en sträcka, eftersom det är ju vid fullgas som H-munstycket värkar. Vid dom lägre varvtalen så är det lågfarts munstycket och nålen som bestämmer förbränningen.
Om lågfartsmunstycke finns dvs! Jag har inget sådant på min iaf! Dellorto SHA14 om jag inte minns helt fel
Om lågfartsmunstycke finns dvs! Jag har inget sådant på min iaf! Dellorto SHA14 om jag inte minns helt fel
KarlssoN^ skrev:När stiftet har en gyllenbrun färg på "bygeln" och elektroden och en svart-aktig färg längst ut på slutet av gängan, eller vad man skall säga, då skall det vara rätt temp + förbränning.
Det man tittar på är porslinsisolatorn. Inte jordelektroden eller nått annat.
Jag vågar inte ens ge en gissning på hur det ligger till med bestyckningen med dessa bilder, för dåligt ljus och färgåtergivning. Sedan vet vi inte heller om moppen körts på full spett en bra stund och sedan stängts av tvärt i full fart som man ska göra vid tändstiftskoll, eller om det är rätt värmetal på stiftet...
Om allt annat är rätt ska stiftet vara brunt, exakt nyans som är optimalt varierar en del mellan olika motorer, svart är iaf för fett och vitt för magert. Om en enda faktor däremot inte är rätt är tändstiftsläsningen lika oanvändbar som knän på en fisk.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
kan säga körde moppen varm maxade en stund och stängde av!
tändstiftet är nytt och borde vara rätt värmegrad för böt upp mig en värmegrad och den började gå bättre!
Sedan så färgen är samma som i verkligheten på bilden så ljuset borde inte vara ett problem för hade en stor arbetslampa riktad mot tändstiftet!
Måste bara fråga....! Räcker det med att man står och varvar mycket och högt ett tag och sedan stänger av motorn när den ligger högt i varv eller måste man ut och köra full fart ett tag och sedan stänga av för att det ska ge någon effekt? Känns som att det inte borde spela någon roll?
Nu är det förstås annorlunda på en scooter med "automatlåda" men iaf
Aprilia-Mx skrev:Måste bara fråga....! Räcker det med att man står och varvar mycket och högt ett tag och sedan stänger av motorn när den ligger högt i varv eller måste man ut och köra full fart ett tag och sedan stänga av för att det ska ge någon effekt? Känns som att det inte borde spela någon roll?
Nu är det förstås annorlunda på en scooter med "automatlåda" men iaf
Motorn måste belastas. Helt andra temperaturer på grejerna när man tomgasar och när man åker.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Lite svårt att avgöra på några bilder om den får för lite / mycket. Men jag tycker den ser lite sotigt ut, men jag hade testat att byta upp i munstycke först innan jag byter ner.
Victorh skrev:
Du har varken lågfarts eller nål. Har samma förgasare på min
Nutbreaker skrev:Jag har typ exakt sådär fast mitt e oljigt och svart runt om men den börjar låta mer och mörkare när jag gasar 3/4 gas typ :/
Tack Karlsson! btw snyggt efternamn om du nu har det som är ganska uppenbart xd, för detta hände efter jag bytte från 12mm förgasare till 17,5 , men ska man gå ner mycket när man byter förgasare?
Lite svårt att avgöra på några bilder om den får för lite / mycket. Men jag tycker den ser lite sotigt ut, men jag hade testat att byta upp i munstycke först innan jag byter ner.
Detta är inte frågan om munstycke!
hahah nejmen skulle ha kunnat posta där men det blev ju en jävla rolig diskussion här!
Skall ut och pröva då mina slavar kommer med ett större munstycke och så köra kvällen märker nog om det blir bättre eller sämre