den har bra komp så tror inte det är kolvringarna.Happy4smiler skrev:drar den fullla varv? kollat om nålen ligger på högsta hacket? kan leda till för lite födatror knappast att det är de men frågar ändå
är det dom som är luftkylda? kan ju dessutom kolla om kolv ringarna börjat bli slut, för lite komp? kolla sånt smått
Zere
asså vi sket i munstycke för att han som äger moppen är snål och röret va bara lånatPGO-Smurf skrev:När du bytte rör bytte du även munstcken då?
Om inte och du körde för fullt så har du nog fuckat up kolven och ev cylindern med!
Skaffa nya ringar och packningar, horna ur cylindern(om nu inte kolven gett upp och knullat din cylinder med!)
Och du säger "bra" komp, vad är det i siffror?
Vad varvar den?
det stämmer inte min viva gick bäst med 54 munstycke med trimrörVictorh skrev:går knappast hårdare än 45 om du inte byter munstycke...
Jadu, då låter ju inte så jävla smart själv... Byta upp 48 storlekar med rör och svarvad skorsten... kommer nog funka riktigt bra!PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
för motor kunnig lär du inte bli, det ligger i blodet!
och den genen saknas hos dig!
asså snackar du om mig ?PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
Ur kritik kommer kunskap min vän!Fredd_e skrev:asså snackar du om mig ?PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
kan tänkta mig att jag vet minst lika mycket som du om motorer...
du klagar bara på allt och alla. tror inte någon vill ha dig här om du ska vara sån....
jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20årPGO-Smurf skrev:Ur kritik kommer kunskap min vän!Fredd_e skrev:asså snackar du om mig ?PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
du klagar bara på allt och alla. tror inte någon vill ha dig här om du ska vara sån....
om alla bara klappar dig på axelen vart skall du då lära dig?
ok förklara för mig hur du beränkar balasfaktorn i din vev?
förklara hur du beräknar flödet i din topp?
förklara hur du vill ha din tändning justerad!?
Fråga 2 va nog överkurs för dig så spola den, du e trots allt bara moppe pojke!
Vad sitter du och säger egentligen? Gammal gubbe 40+? Gammal gubbe?Fredd_e skrev:jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20årPGO-Smurf skrev:Ur kritik kommer kunskap min vän!Fredd_e skrev: asså snackar du om mig ?
och tror att jag är så bra. bara lämna det här forumet.
köp dig en mc/bil och trimma och lek med den
mopeder är till för barn och ja hasse666
tänkte också på det med munstycke fast ja han är en snål jävla och vill inte köpa munstycke...... tänkte om någon visste om det va något mer man kunde fixa till billigt (surt att köra i max 40 när man kör med honom)2stroke skrev:Självklart måste ni byta munstycke när ni byter rör, det är inte så att det är något universalt för alla moppar hur många storlekar man behöver byta eller inte, alla motorer, oavsett om det är samma tillverkare, kommer behöva olika mängd bensin. Därav kan man gott punga ut 130kr för ett munstyckesset innan man skapar en tråd och undrar varför den inte går..
Första gången jag bytte till effektrör;
Originalmunstycke - 0-30km/h på ca 10 sekunder (max 30)
Munstycke strl. 10+ - Ca 45km/h, lite seg i början
Munstycke strl. 20+ - Ca 75km/h, bra genom hela registret
Men munstycket påverkar väl inte eftersom att du vet vilket munstycke som just den förgasaren behöver för att motorn ska gå bra..
Btw PGO-Smurf din jävla sköning, tackar för natthumorn/uppläxningen utav dom små hahahaha
Vad sitter du och säger egentligen? Gammal gubbe 40+? Gammal gubbe?Fredd_e skrev:jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20årPGO-Smurf skrev: Ur kritik kommer kunskap min vän!
Kan sätta en röding på att din farsa är 40+, men visst, du kan ju gå och kalla honom gammal gubbe också? Uppför dig lite nu va, man ska ha respekt för dom äldre.
Och forumet är inte gjort för dom som är 14-20 år, forumet är dom som har ett intresse för mopeder eller motorer överhuvudtaget, därav har vi underforum för övriga fordon, dummaste jag hört på länge tyvärr..
[/spoiler]Fredd_e skrev:asså snackar du om mig ?PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
aa men vi tog bara ett par vikter jag hade (åter igen för att ägaren är snål och inte vill köpa) och jag hade bar asånna lätta så vi ska ta varranan lätt och varranan tung740Johansson skrev:Du kan ju förfasen inte byta ner dig 4-5 gram då går den långsamt som bara fan. Min varva nästan sönder när jag bytte ner 2 g
de tror ja inte! Men blir så jävla irriterad när de kommer någon snubbe som tror han är moppeguru, o har en sån jävla attityd som får mig och tagga till!Happy4smiler skrev:Ämen vafan gnäller ni här för? ni låter som om ni skulle vara 3 år och slåss om sista glassen i frysen!!
vilken idiot 40+ åring bråkar med 15-17 kanske till och med upp till 20 åringar??
ingen i hela världen kan allt, man lär sig alltid något nytt, och PGO, du verkar inte ha fått *fult ord* på länge så som du är bärsker!
mr andersson, du behöver inte heller tro att du kan någo bättre än pgo eftersom idioten är 40+
GÅ OCH BRÅKA NÅGON ANNAN STANS!!
Zere
Antar väl att han rymt från ålderdoms hemmet...MrAndersson skrev:de tror ja inte! Men blir så jävla irriterad när de kommer någon snubbe som tror han är moppeguru, o har en sån jävla attityd som får mig och tagga till!Happy4smiler skrev:Ämen vafan gnäller ni här för? ni låter som om ni skulle vara 3 år och slåss om sista glassen i frysen!!
vilken idiot 40+ åring bråkar med 15-17 kanske till och med upp till 20 åringar??
ingen i hela världen kan allt, man lär sig alltid något nytt, och PGO, du verkar inte ha fått *fult ord* på länge så som du är bärsker!
mr andersson, du behöver inte heller tro att du kan någo bättre än pgo eftersom idioten är 40+
GÅ OCH BRÅKA NÅGON ANNAN STANS!!
Zere
MrAndersson har som status, självvald, under sitt namn, kebabhora, så bör inte spela någon större roll.Fredd_e skrev:tänkte också på det med munstycke fast ja han är en snål jävla och vill inte köpa munstycke...... tänkte om någon visste om det va något mer man kunde fixa till billigt (surt att köra i max 40 när man kör med honom)2stroke skrev:Självklart måste ni byta munstycke när ni byter rör, det är inte så att det är något universalt för alla moppar hur många storlekar man behöver byta eller inte, alla motorer, oavsett om det är samma tillverkare, kommer behöva olika mängd bensin. Därav kan man gott punga ut 130kr för ett munstyckesset innan man skapar en tråd och undrar varför den inte går..
Första gången jag bytte till effektrör;
Originalmunstycke - 0-30km/h på ca 10 sekunder (max 30)
Munstycke strl. 10+ - Ca 45km/h, lite seg i början
Munstycke strl. 20+ - Ca 75km/h, bra genom hela registret
Men munstycket påverkar väl inte eftersom att du vet vilket munstycke som just den förgasaren behöver för att motorn ska gå bra..
Btw PGO-Smurf din jävla sköning, tackar för natthumorn/uppläxningen utav dom små hahahaha
Vad sitter du och säger egentligen? Gammal gubbe 40+? Gammal gubbe?Fredd_e skrev: jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20år
Kan sätta en röding på att din farsa är 40+, men visst, du kan ju gå och kalla honom gammal gubbe också? Uppför dig lite nu va, man ska ha respekt för dom äldre.
Och forumet är inte gjort för dom som är 14-20 år, forumet är dom som har ett intresse för mopeder eller motorer överhuvudtaget, därav har vi underforum för övriga fordon, dummaste jag hört på länge tyvärr..
yes min pappa är 40+ fast han sitter inte på ett forum och kallar folk Herr Kebabhora och skryter om vad han tjänar i månaden
Är du verkligen hundra på det andra du nyss beskrev då? Eller kan det hända att du Googlade lite? Men bara lite? För du skrev väl texten själv?MrAndersson skrev:Hur du beräknar balansfaktorn på veven,PGO-Smurf skrev:Ur kritik kommer kunskap min vän!Fredd_e skrev: asså snackar du om mig ?
Väg kolv med tillbehör (ringar, bult, knaster, kolvbultslager. Vi fantiserar här att det väger 150g
Lägg upp det monterade vevpartiet med lilländan (utan kolvbultslager) vilande på en våg, vrid vevpartiet tills vevstaken ligger med sina 2 lagercentrum i ett horisontellt plan (i våg)
Läs av vågen. Vi fantiserar här att det väger 100g
Dessa 2 vägningar summerade (150+100=250g) är det som kallas "reciprocating parts"
Säg då att vi vill kolla om vi har 50% balansfaktor
-Veven skall balanseras för roterande vikt + 50% fram och återgående /(reciprocating)
50% av 250g = 125g
Lilländan i vårt exempel vägde redan 100g vilket innebär att
Vevaxeln skall ligga i balans (när man lägger den med lagerlägena på eggar eller alt mellan dubbar)med vevtappen och vevaxelcentrum på ett horisontellt plan, vevstaken hängande rakt nedåt OCH MED EN 125-100=25g extra vikt anbringad i lilländan (ståltråd med lösa brickor muttrar whatever som väger tot 25g)
Hur du räknar ut flödet i toppen är jag inte 100 på och tänker då inte skriva!
Och hur jag vill justera tändningen fattar jag inte ens hur de visar hur duktig man är o förstår inte vad du vill ha för svar!