Trimma Typhoon

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Trimma Typhoon

Inlägg av Fredd_e »

Hej min polare har ett problem med sin Piaggio Typhoon.

Det är en 99 model (tror vi) och vi har försökt att trimma den förgäves.
*Vi har dragit variator ringen (ingen ändring alltså runt 40km/h)

*Testat gianelli effektsystem (Fick "Ketchupeffekt" och gick fortfarande cirka 45km/h)

*Bytat viker från cirka 9g till 4 eller 3 gram. Gick runt 50km/h med Gianelli rör

* Går nu ungefär 18-22 Km/h med orginal rör + lätta vikter.

Vi har intre hittat någon CDI box på den och vi vill få reda på vad som gått snett.
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped

Inlägg av Happy4smiler »

drar den fullla varv? kollat om nålen ligger på högsta hacket? kan leda till för lite föda :P tror knappast att det är de men frågar ändå :)

är det dom som är luftkylda? kan ju dessutom kolla om kolv ringarna börjat bli slut, för lite komp? kolla sånt smått :D

Zere
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

Happy4smiler skrev:drar den fullla varv? kollat om nålen ligger på högsta hacket? kan leda till för lite föda :P tror knappast att det är de men frågar ändå :)

är det dom som är luftkylda? kan ju dessutom kolla om kolv ringarna börjat bli slut, för lite komp? kolla sånt smått :D

Zere
den har bra komp så tror inte det är kolvringarna.
ja den är luftkyld, ska kolla nålen..
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

När du bytte rör bytte du även munstcken då?
Om inte och du körde för fullt så har du nog fuckat up kolven och ev cylindern med!
Skaffa nya ringar och packningar, horna ur cylindern(om nu inte kolven gett upp och knullat din cylinder med!)
Och du säger "bra" komp, vad är det i siffror?
Vad varvar den?
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

flytta upp nålen nåt steg så borde den gå bättre
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

Riejuman skrev:flytta upp nålen nåt steg så borde den gå bättre
Kom igen nu, killen skriver att den gör 18-25km/h ett hack eller tre löser inte det problemet!
Jag beklagar men jag tippar på cyl/kolv ras!
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

till en början så skall han såklart höjja nålen, om inte det fungerar så då måste ni köpa ny cylinder eftersom den troligt vis har tagit skada!!!
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

till en början skall han kontrolera sin cyl
mät upp komp, kolla det mot manualen!
att en moppe med dragen ring gör 18km/h säger väll att den e jävligt sjuk!?
Jag förstår att ni i moppe åldern tror ni kan allt men själv fyller jag moppe för tredje gången snart, och jag har byggt motorer sen jag va 13bast, och gjort det till ett gäng race team intenationelt!
Jag har byggt motorer som gått på låga 9or på 402m, vad har du gjort?
Att jag inte jagar innlägg här på ett fora för ungdommar är inget du skall försöka hugga på, för förmodligen skulle din moppe gått betydligt hårdare om jag varit din farsa!
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

PGO-Smurf skrev:När du bytte rör bytte du även munstcken då?
Om inte och du körde för fullt så har du nog fuckat up kolven och ev cylindern med!
Skaffa nya ringar och packningar, horna ur cylindern(om nu inte kolven gett upp och knullat din cylinder med!)
Och du säger "bra" komp, vad är det i siffror?
Vad varvar den?
asså vi sket i munstycke för att han som äger moppen är snål och röret va bara lånat
den har ju dock inte skurit, och han har mycket bättre komp än mig och ja min moppe ser ju bra ut i cylindern men vi hade tänkt att sätta på en 17.5mm förgasare (orginal 12mm) sen ska han köpa ett zx. och så får vi väll kolla cylindern ändå. den kanske är igen sotad/pluggad ?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

går knappast hårdare än 45 om du inte byter munstycke...
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

Victorh skrev:går knappast hårdare än 45 om du inte byter munstycke...
det stämmer inte min viva gick bäst med 54 munstycke med trimrör
sen min kompis viva går va 80 med gianneli rör och 54 munstycke=orginal
aa och en annan kör med 70cc gianneli rör sportluft filter variator
kan körde med orginal mustycke(fast med någon kork med hål i luftfilteret
men ja visst det är ju inte bra för kolv/cylinder
jag har lyckats lösa mitt så min inte skär fast det går ju att köra
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

fredde beror på moppe dedär men snåla är ni ju där ;)
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

Victorh skrev:fredde beror på moppe dedär men snåla är ni ju där ;)
nja dem är men jag satt 2 dagar och prova allt från 54-90 munstycke
luftburk, sportluftfilter, luftburk utan plugg. gick bara bra med orginal
sen tillslut så gick den bra med typ 70 och halv luftplugg -.-
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
för motor kunnig lär du inte bli, det ligger i blodet!
och den genen saknas hos dig!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
Jadu, då låter ju inte så jävla smart själv... Byta upp 48 storlekar med rör och svarvad skorsten... kommer nog funka riktigt bra!
Ca 30 storlekar skulle funka!

Kom fan inte hit o lek,och ha en jävla översittar attityd med en gång! Du är fan inte så bra som du tror! Vi försöker hjälpa varandra här, du behöver inte komma hit o tro att du kan allt, o är bäst! Sluta med drygheten o översittar attityden och svara schysst och vänligt!

OnT: Remen slirar? dåligt inställd i variatorn?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

PGO-Smurf skrev:jag har gått från 50 till 98 efter byte av rör och om svarvning av skorsten, så förmodligen har du 0 i motoröra och borde satsa på din x-box!
asså snackar du om mig ?
kan tänkta mig att jag vet minst lika mycket som du om motorer...

du klagar bara på allt och alla. tror inte någon vill ha dig här om du ska vara sån....
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

Herr Kebabhora: när du knäcker 150m på 6sec och du toppar 160km/h skicka ett pm så skall jag sälta över dig med!
jag har bygt motorer långt innan du va på tänkt,och dina föräldrar provkörde varandra första gången!
Jag råkar vara en gubbjävul, dock ingen käpp men väl med e roterande fil, fotstyrd dremmel och wolfran bågslip!
att min månadspeng på styva 40lax lär slå din ekonomi med hästlängder hör liksom hit!
Sen att jag har extra pengar från att porta race motorer lär inte hjälpa dig i din taskiga huvudräkning!

Jag tänker inte lägga mig på 15års nivå i kunskap, för jag e över 40 och har byggt motorer i 25+år!
Så kritiserar jag så finns det belägg för kritik!
Och skulle z50 klassa in i hyper klassen så skulle jag inte vara slagen av många!
PGO-Smurf
Elmoped

Inlägg av PGO-Smurf »

Fredd_e skrev:
asså snackar du om mig ?

du klagar bara på allt och alla. tror inte någon vill ha dig här om du ska vara sån....
Ur kritik kommer kunskap min vän!
om alla bara klappar dig på axelen vart skall du då lära dig?
ok förklara för mig hur du beränkar balasfaktorn i din vev?
förklara hur du beräknar flödet i din topp?
förklara hur du vill ha din tändning justerad!?

Fråga 2 va nog överkurs för dig så spola den, du e trots allt bara moppe pojke!
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

PGO-Smurf skrev:
Fredd_e skrev:
asså snackar du om mig ?

jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20år
och tror att jag är så bra. bara lämna det här forumet.

köp dig en mc/bil och trimma och lek med den
mopeder är till för barn och ja hasse666 :P
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Självklart måste ni byta munstycke när ni byter rör, det är inte så att det är något universalt för alla moppar hur många storlekar man behöver byta eller inte, alla motorer, oavsett om det är samma tillverkare, kommer behöva olika mängd bensin. Därav kan man gott punga ut 130kr för ett munstyckesset innan man skapar en tråd och undrar varför den inte går..

Första gången jag bytte till effektrör;

Originalmunstycke - 0-30km/h på ca 10 sekunder (max 30)
Munstycke strl. 10+ - Ca 45km/h, lite seg i början
Munstycke strl. 20+ - Ca 75km/h, bra genom hela registret

Men munstycket påverkar väl inte eftersom att du vet vilket munstycke som just den förgasaren behöver för att motorn ska gå bra..

Btw PGO-Smurf din jävla sköning, tackar för natthumorn/uppläxningen utav dom små hahahaha :D
Fredd_e skrev:
PGO-Smurf skrev:
Fredd_e skrev: asså snackar du om mig ?

jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20år

Vad sitter du och säger egentligen? Gammal gubbe 40+? Gammal gubbe?

Kan sätta en röding på att din farsa är 40+, men visst, du kan ju gå och kalla honom gammal gubbe också? Uppför dig lite nu va, man ska ha respekt för dom äldre.

Och forumet är inte gjort för dom som är 14-20 år, forumet är dom som har ett intresse för mopeder eller motorer överhuvudtaget, därav har vi underforum för övriga fordon, dummaste jag hört på länge tyvärr..
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

2stroke skrev:Självklart måste ni byta munstycke när ni byter rör, det är inte så att det är något universalt för alla moppar hur många storlekar man behöver byta eller inte, alla motorer, oavsett om det är samma tillverkare, kommer behöva olika mängd bensin. Därav kan man gott punga ut 130kr för ett munstyckesset innan man skapar en tråd och undrar varför den inte går..

Men munstycket påverkar väl inte eftersom att du vet vilket munstycke som just den förgasaren behöver för att motorn ska gå bra..

Btw PGO-Smurf din jävla sköning, tackar för natthumorn/uppläxningen utav dom små hahahaha :D
Fredd_e skrev:
PGO-Smurf skrev: Ur kritik kommer kunskap min vän!

Kan sätta en röding på att din farsa är 40+, men visst, du kan ju gå och kalla honom gammal gubbe också? Uppför dig lite nu va, man ska ha respekt för dom äldre.

Och forumet är inte gjort för dom som är 14-20 år, forumet är dom som har ett intresse för mopeder eller motorer överhuvudtaget, därav har vi underforum för övriga fordon, dummaste jag hört på länge tyvärr..
tänkte också på det med munstycke fast ja han är en snål jävla och vill inte köpa munstycke...... tänkte om någon visste om det va något mer man kunde fixa till billigt (surt att köra i max 40 när man kör med honom)
yes min pappa är 40+ fast han sitter inte på ett forum och kallar folk Herr Kebabhora och skryter om vad han tjänar i månaden
juniiss
Varnad

haha

Inlägg av juniiss »

fredd heh tyckte de stog något om att du inte orka köpa munnstycke emn orkar inte läsa om allt nu. men har du inget munnstytcke förstår ja att den går skit annars kan du ju kolla stift kolla soppa så de inte är vatten med i osv kolla topp packning om du åker vattenkylt så inte den spruckigt och läcker in lite vatten i cylindern kolla alla packningar gör rent förgasaren kolla stift kolla tändkabeln så den sitter fast i hatt och spole osv.

haha pgo inte bättre att hjälpa pojken ist för att kalla han *fult ord* osv? å dig låter de bara som att du försöker leka tuff fasst du igentligen är 15år lr nått men va vet ja skit samma va snälla nu gamla och små:)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

[quote="PGO-Smurf"[spoiler]]
Fredd_e skrev:
asså snackar du om mig ?

[/spoiler]

Fråga 2 va nog överkurs för dig så spola den, du e trots allt bara moppe pojke![/quote]

Hur du beräknar balansfaktorn på veven,

Väg kolv med tillbehör (ringar, bult, knaster, kolvbultslager. Vi fantiserar här att det väger 150g
Lägg upp det monterade vevpartiet med lilländan (utan kolvbultslager) vilande på en våg, vrid vevpartiet tills vevstaken ligger med sina 2 lagercentrum i ett horisontellt plan (i våg)
Läs av vågen. Vi fantiserar här att det väger 100g

Dessa 2 vägningar summerade (150+100=250g) är det som kallas "reciprocating parts"

Säg då att vi vill kolla om vi har 50% balansfaktor
-Veven skall balanseras för roterande vikt + 50% fram och återgående /(reciprocating)
50% av 250g = 125g
Lilländan i vårt exempel vägde redan 100g vilket innebär att
Vevaxeln skall ligga i balans (när man lägger den med lagerlägena på eggar eller alt mellan dubbar)med vevtappen och vevaxelcentrum på ett horisontellt plan, vevstaken hängande rakt nedåt OCH MED EN 125-100=25g extra vikt anbringad i lilländan (ståltråd med lösa brickor muttrar whatever som väger tot 25g)

Hur du räknar ut flödet i toppen är jag inte 100 på och tänker då inte skriva!

Och hur jag vill justera tändningen fattar jag inte ens hur de visar hur duktig man är o förstår inte vad du vill ha för svar!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
740Johansson
Elmoped

Inlägg av 740Johansson »

Du kan ju förfasen inte byta ner dig 4-5 gram då går den långsamt som bara fan. Min varva nästan sönder när jag bytte ner 2 g :?
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

740Johansson skrev:Du kan ju förfasen inte byta ner dig 4-5 gram då går den långsamt som bara fan. Min varva nästan sönder när jag bytte ner 2 g :?
aa men vi tog bara ett par vikter jag hade (åter igen för att ägaren är snål och inte vill köpa) och jag hade bar asånna lätta så vi ska ta varranan lätt och varranan tung
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped

Inlägg av Happy4smiler »

Ämen vafan gnäller ni här för? ni låter som om ni skulle vara 3 år och slåss om sista glassen i frysen!!

vilken idiot 40+ åring bråkar med 15-17 kanske till och med upp till 20 åringar??

ingen i hela världen kan allt, man lär sig alltid något nytt, och PGO, du verkar inte ha fått *fult ord* på länge så som du är bärsker!

mr andersson, du behöver inte heller tro att du kan någo bättre än pgo eftersom idioten är 40+

GÅ OCH BRÅKA NÅGON ANNAN STANS!!

Zere
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Happy4smiler skrev:Ämen vafan gnäller ni här för? ni låter som om ni skulle vara 3 år och slåss om sista glassen i frysen!!

vilken idiot 40+ åring bråkar med 15-17 kanske till och med upp till 20 åringar??

ingen i hela världen kan allt, man lär sig alltid något nytt, och PGO, du verkar inte ha fått *fult ord* på länge så som du är bärsker!

mr andersson, du behöver inte heller tro att du kan någo bättre än pgo eftersom idioten är 40+

Zere
de tror ja inte! Men blir så jävla irriterad när de kommer någon snubbe som tror han är moppeguru, o har en sån jävla attityd som får mig och tagga till!

Kolla In Min KTM Senda!

Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped

Inlägg av Happy4smiler »

MrAndersson skrev:
Happy4smiler skrev:Ämen vafan gnäller ni här för? ni låter som om ni skulle vara 3 år och slåss om sista glassen i frysen!!

Zere
de tror ja inte! Men blir så jävla irriterad när de kommer någon snubbe som tror han är moppeguru, o har en sån jävla attityd som får mig och tagga till!
Antar väl att han rymt från ålderdoms hemmet...
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Fredd_e skrev:
2stroke skrev:Självklart måste ni byta munstycke när ni byter rör, det är inte så att det är något universalt för alla moppar hur många storlekar man behöver byta eller inte, alla motorer, oavsett om det är samma tillverkare, kommer behöva olika mängd bensin. Därav kan man gott punga ut 130kr för ett munstyckesset innan man skapar en tråd och undrar varför den inte går..

Fredd_e skrev: jag kanske är en moppepojke men jag är allafal inte en gammal gubbe på 40+ som sitter på en moppe sida gjord för kanske 14-20år

tänkte också på det med munstycke fast ja han är en snål jävla och vill inte köpa munstycke...... tänkte om någon visste om det va något mer man kunde fixa till billigt (surt att köra i max 40 när man kör med honom)
yes min pappa är 40+ fast han sitter inte på ett forum och kallar folk Herr Kebabhora och skryter om vad han tjänar i månaden
MrAndersson har som status, självvald, under sitt namn, kebabhora, så bör inte spela någon större roll.

MrAndersson skrev:
PGO-Smurf skrev:
Fredd_e skrev: asså snackar du om mig ?

Hur du beräknar balansfaktorn på veven,

Väg kolv med tillbehör (ringar, bult, knaster, kolvbultslager. Vi fantiserar här att det väger 150g
Lägg upp det monterade vevpartiet med lilländan (utan kolvbultslager) vilande på en våg, vrid vevpartiet tills vevstaken ligger med sina 2 lagercentrum i ett horisontellt plan (i våg)
Läs av vågen. Vi fantiserar här att det väger 100g

Dessa 2 vägningar summerade (150+100=250g) är det som kallas "reciprocating parts"

Säg då att vi vill kolla om vi har 50% balansfaktor
-Veven skall balanseras för roterande vikt + 50% fram och återgående /(reciprocating)
50% av 250g = 125g
Lilländan i vårt exempel vägde redan 100g vilket innebär att
Vevaxeln skall ligga i balans (när man lägger den med lagerlägena på eggar eller alt mellan dubbar)med vevtappen och vevaxelcentrum på ett horisontellt plan, vevstaken hängande rakt nedåt OCH MED EN 125-100=25g extra vikt anbringad i lilländan (ståltråd med lösa brickor muttrar whatever som väger tot 25g)

Hur du räknar ut flödet i toppen är jag inte 100 på och tänker då inte skriva!

Och hur jag vill justera tändningen fattar jag inte ens hur de visar hur duktig man är o förstår inte vad du vill ha för svar!
Är du verkligen hundra på det andra du nyss beskrev då? Eller kan det hända att du Googlade lite? Men bara lite? För du skrev väl texten själv?

http://www.2-takt.se/forum/viewtopic.ph ... 242#p14372

Det PGO-Smurf skrev var givetvis fel från hans sida (även om jag tycker att det var roligt, men det är min personliga åsikt), men om ni tycker att ni är så mycket bättre så ska ni väl inte käfta emot..
Skriv svar