Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Hyldran0 skrev:Hej,

Har en Aerox 02 med Original Cylinder och http://www.twostroke.se/product.asp?product=7636

Vad skulle jag kunna ha för vikter och vilken vikt för bästa prestanda för dessa? :)

Tack på förhand!
Testa med 4.5 gram, sen testa 4.25, sen 4.0 gram och gämför vilka som du tyckte kändes bäst, brukar ligga runt 4 gram - 4,5 då man har effektrör. Har själv 4.25 :)

/ Roxxen96
Senast redigerad av Roxxen96 den 29 april 2012, 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hyldran0
Elmoped

Inlägg av Hyldran0 »

Roxxen96 skrev:
Hyldran0 skrev:Hej,

Har en Aerox 02 med Original Cylinder och http://www.twostroke.se/product.asp?product=7636

Vad skulle jag kunna ha för vikter och vilken vikt för bästa prestanda för dessa? :)

Tack på förhand!
Testa med 4.5 gram, sen testa 4.25, sen 4.0 gram och gämför vilka som du tyckte kändes bäst, brukar ligga runt 4 gram - 4,5 då man har effektrör. Har själv 4.25 :)

/ Roxxen96

Tack ! :) Då ska jag testa det ! :)
Bild
antonpg94
Herr Åström
Kontakt:

Inlägg av antonpg94 »

Tjena

bytte vikter för ett tag sen. och nu äre så att den har fint bottendrag upp mot en 30km/h. sen dala det bara den ksk gör max 37..

de är gramtalet 5.0, och jag har en stage6 variator.
va kan de bero på den gick bra med tre st 6,5. men ville ha mer stabilare gång så provade 5,0:erna å den går skräp, ska ja byta ner mig?

ge förslag på vikt.
Im ridi´n Twostroke on Twostrokerider!
Henow
Svårstartad skrothög

Inlägg av Henow »

har en Slider 03 30moppe och är ute efter axx,
Vilka tryckfjädar ska jag ha?
Har 4 grams vikter
Användarens profilbild
Granbacka
Elmoped

Inlägg av Granbacka »

peugeot trekker -99 skulle vilja ha bra axx så att detr går bra att göra stunttricks med den vad skall jag?
✔Twostrokerider from Finland ✔
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
antonpg94 skrev:Tjena

bytte vikter för ett tag sen. och nu äre så att den har fint bottendrag upp mot en 30km/h. sen dala det bara den ksk gör max 37..

de är gramtalet 5.0, och jag har en stage6 variator.
va kan de bero på den gick bra med tre st 6,5. men ville ha mer stabilare gång så provade 5,0:erna å den går skräp, ska ja byta ner mig?

ge förslag på vikt.
Jag antar att du inte kör original, och 5 gram isåfall om du har en bra variator är för tungt. Skulle testat med 4.5 eller dylikt, testa dig fram, kan säga att du behöver lättare iallafall troligen. Kanske har missuppfattat hela grejen, men tyngre lär du iallafall INTE behöva, så testa lite lättare. Testa i steg, tex 4,75, sen 4,5, sen 4,25, ja du förstår! ;)
Henow skrev:har en Slider 03 30moppe och är ute efter axx,
Vilka tryckfjädar ska jag ha?
Har 4 grams vikter
Om du har effektrör och 70 cc tex så ska du ha vikter runt 4gram - 4.5 gram. Om du kör original så ska du ha kanske 0,5 - 1 gram lättare än vad org vikterna väger. Hård tryckfjäder ger en extra "knuff" i uppförsbackar. Men sen så ska du inte ha hårdare än vad din setup behöver, dvs om du har en "klen" setup så kanske du inte ens behöver byta ifrån original. Medium kan du sätta i om du känner för det, om du tex kör med effektrör om du vill slippa oroa dig för att den ska slira i framtiden etc!
Granbacka skrev:peugeot trekker -99 skulle vilja ha bra axx så att detr går bra att göra stunttricks med den vad skall jag?
Finns inga speciella grejer som är gjorda för att få bra axx.. Det bästa tips jag har till dig är att testa dig fram, köp lite olika tryckfjädrar / vikter / kopplingsfjädrar osv. Köp vikt set så blir det billigare, tex ifrån 5.5 - 4.0 gram, ja dvs beroende på vad dina org vikter ligger på. Varför det inte finns anpassade grejer för att tex få bra axx, är därför att det beror helt på hur mycket mopeden väger, vad för motor den har, hur fräsch motorn är, hur mycket föraren väger, och hur bra inställd variator och förgasare du har. Så bara att testa sig fram, är nog det alla måste göra tyvärr :roll:

/ Roxxen96[/spoiler]
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Motoforce - Variatorkit (Racing 2011)

Inlägg av rexzo »

Tjaa! Undrar om denna variator (Motoforce - Variatorkit (Racing 2011) bara är skit eller om den duger.
är det stor skillnad mot orginal och mot en polini speedcontrol?

Edit: Snabb fråga, visst funkar remmen i polini;s http://twostroke.se/product.asp?product=16500 till min snake, kommer köra malossi fly clutch och speed control. passar remmen då? snabba svar ska beställa idag!

Tog bort din andra post och la in här. Finns en ändra knapp / Roxxen96
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Användarens profilbild
Viktor Svensson
Elmoped

Inlägg av Viktor Svensson »

Tjena!

Vilken sportvariator fungerar bäst till min setup? Har en Yamaha Slider 2009
Vill ha axx och topp :)
Men helst topp, bara inte axxet försämras.

Setup:
Leovince Zx
Malossi fly clutch
Stage6 kopplingsklocka wingcooler
Blå kopplingsfjädrar
3st:4g, 3st:4,5g
om du har en crossmoppe du vill byta mot min slider, PMa!
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Viktor Svensson skrev:Tjena!

Setup:
Leovince Zx
Malossi fly clutch
Blå kopplingsfjädrar
¨

polini speedcontroll du kommer att få lite acc och topp. den e större än orginal...
Användarens profilbild
Viktor Svensson
Elmoped

Inlägg av Viktor Svensson »

gandih500 skrev:
Viktor Svensson skrev:Tjena!

Setup:
Leovince Zx
Malossi fly clutch
Blå kopplingsfjädrar
¨

polini speedcontroll du kommer att få lite acc och topp. den e större än orginal...
Okej Tack!
Hur fungerar denna variatorn till min setup då? Hur går den med den?
http://twostroke.se/product.asp?product=20902
om du har en crossmoppe du vill byta mot min slider, PMa!
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

hur får man bort skalen på variatorvikterna?? utan att förstöra dem.
har dessa!!
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1223
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Niklas Berntsson skrev:hur får man bort skalen på variatorvikterna?? utan att förstöra dem.
har dessa!!
ta fram en mora kniv å... ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

potog skrev:
Niklas Berntsson skrev:hur får man bort skalen på variatorvikterna?? utan att förstöra dem.
har dessa!!
Ja sen bara en tång och lirka loss skiten.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

potog skrev:
har dessa!!
lite of topic men, men:
denna andvände jag :twisted:
http://imageshack.us/photo/my-images/32/img08501o.jpg/
mattedaman
Elmoped

Inlägg av mattedaman »

Tja! har en pgo trex. Har satt på polini sportluftfilter, bytt munstycke till större mm. Ska sätta på et leovinci rör snart. min fråga är den. när jag körde med orginalröret med bortkapad blindtarm samt bortagen plugg så varvar den ganska mycket men "suget" kommer typ vid 40. sen så ökar farten till 60-70 typ men sen händer inget lixxom. (variator ring borta) men om jag sätter på ett leovinci vad ska jag då ha för vikter? det är ett leovinci handmade zx jag snackar om. tack hoppa ni förstå!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena, vilka vikter brukar man ha till en 50 sport cylinder och effektrör? Har en yamaha aerox 08.

Följande setup:

[spoiler]* Stage 6 (Aluminium) 50 cc cylinder.
* Leovince TT rör.
* Dragen variator-ring.
* Polini speedcontrol variator 16x13.
* 4.0 grams vikter just nu.
* 12 mm förgasare.
* Stage 6 pro sport clutch + medium fjädrar
* 78 munstycke.
* Polini speedbelt.
* Original membran med carbon reeds.
* Ostrypt cdi.
* Blå tryckfjäder. Lite hårdare än original.[/spoiler]

Varför jag undrar är för att den vill inte varva ut max på tomgång, eller axxa direkt, utan den drar vid 15 :roll: Har 4 gram i nu. Har testat rejält många grejer i variatorn, men inte lättare vikter än 4 g faktiskt.

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
HasseMan
Svårstartad skrothög

Inlägg av HasseMan »

tja jag har en slider 09 med ett leovince zx rör 5,8 grams vikter och gula kopplings fjädrar.
jag tror att jag behöver köpa ny tryckfjäder eftersom att den segar i starten, det känns ungefär som att effekten kommer efter en liten stund typ iiiiiIIIIIIIIIIIIII (haha men hoppas ni förstår)
en till sak också, när jag skjutsar och ska upp för en backe så orkar den knappt om jag inte kommer med fart men beror det också på tryckfjädern

då är frågan vad ska jag ha för hårdhet på tryckfjäder?
skulle uppskatta om någon kan länka den tryckfjäder som skulle vara bäst till min setup :)
ÖÖÖUEEEEE
PK skrev: We live on the edge. fuck bengen. vi är fett gangsterkriminella. vi är moppepojkar.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

HasseMan skrev:tja jag har en slider 09 med ett leovince zx rör 5,8 grams vikter och gula kopplings fjädrar.
jag tror att jag behöver köpa ny tryckfjäder eftersom att den segar i starten, det känns ungefär som att effekten kommer efter en liten stund typ iiiiiIIIIIIIIIIIIII (haha men hoppas ni förstår)
en till sak också, när jag skjutsar och ska upp för en backe så orkar den knappt om jag inte kommer med fart men beror det också på tryckfjädern

då är frågan vad ska jag ha för hårdhet på tryckfjäder?
skulle uppskatta om någon kan länka den tryckfjäder som skulle vara bäst till min setup :)
Du har för tunga vikter om du vill att den ska dra från början;-)
Byt till 4,25g vikter så har du löst det ena problemet :lol:
Användarens profilbild
Olow.v3
Elmoped

Inlägg av Olow.v3 »

Tjena!

Någon som har erfarenhet av multivariator på en urpluggad Slider, hur tunga ska vikterna vara? samma som om jag har orginal variatorn?
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Tjenare, skriver detta inlägg åt en polare men iaf.

Han har nyss köpt en moppe, Malaguti f12 phantom -03, som har 6,5g vikter original, men den förra ägaren hade slarvat bort originalvikterna o satt i 10g istället.

Dock så har moppen en ny kolv o ägaren sa då att kör in kolven i 15-20 mil sedan kan du byta vikter. Men då undrar jag hur mycke min polare kan gå ner i vikt, ska han gå ner från 10g vikter till 4.5g som han vill ha, eller blir de för lätt då med tanke på att de förra vikterna va tyngre? Kan säga redan nu att accet är skitseg.

Men kom gärna med förslag på vikter han ska byta till, han ska tvunget ha Dr.Pulley vikter, o sålänge vikterna inte är tyngre än original o ger ett skönt acc.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Piitus96 skrev:Tjenare, skriver detta inlägg åt en polare men iaf.

Han har nyss köpt en moppe, Malaguti f12 phantom -03, som har 6,5g vikter original, men den förra ägaren hade slarvat bort originalvikterna o satt i 10g istället.

Dock så har moppen en ny kolv o ägaren sa då att kör in kolven i 15-20 mil sedan kan du byta vikter. Men då undrar jag hur mycke min polare kan gå ner i vikt, ska han gå ner från 10g vikter till 4.5g som han vill ha, eller blir de för lätt då med tanke på att de förra vikterna va tyngre? Kan säga redan nu att accet är skitseg.

Men kom gärna med förslag på vikter han ska byta till, han ska tvunget ha Dr.Pulley vikter, o sålänge vikterna inte är tyngre än original o ger ett skönt acc.
Kan rekommendera att köpa ett viktset som innehåller vi säger 5 gram - 6.5 gram! Så har han sedan originalvikterna och lite lättare som han kan testa. Vet dock inte om det kommer att ge någon skillnad gentemot original 6.5 att ha lite lättare än dem, men jag lovar att det kommer bli bättre axx med original vikterna än 10 g... :roll:
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög

Inlägg av timbooi23 »

Hej
vilken variator är bäst till min aerox med setupen:
stage6 streetrace 70cc
laser xpro
stage6 insugskit
dellorto 21mm black racing
malossi fly koppling

dom variatorer det står mellan är:
Malossi multivar
polini Hi-speed
polini speed control

ska även köpa variator fläckt om ni kan rekommendera någon sån också.

så vad tror ni?

//Tim
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Tjena, jag har en yamaha neos med:
Mallosi fly koppling (vita kopplings fjädrar som sitter på när man köper den)

stage6 kopplingsskål wingcooler

Stage6 pro variator med 4.7 vikter

Leovince zx (krom) avgasrör

och borttagen variator ring

Och problemet är att accet blev sämmre när jag satte på denna variatorn och detta röret ijämfört med original rör som var urpluggat och då undrar jag vad jag behöver byta ut för att ha ett gött acc och en okej toppfart? :-)
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

timbooi23 skrev:Hej
vilken variator är bäst till min aerox med setupen:
stage6 streetrace 70cc
laser xpro
stage6 insugskit
dellorto 21mm black racing
malossi fly koppling

dom variatorer det står mellan är:
Malossi multivar
polini Hi-speed
polini speed control

ska även köpa variator fläckt om ni kan rekommendera någon sån också.

så vad tror ni?

//Tim
Stage6 pro alla där i veckan....
vem fan e lennart?
skellet
Elmoped

Inlägg av skellet »

Skall försöka fatta mig kort Har en PGO BIG MAX = hade original hela skiten , bytte till ett gianelli reverse system och satte på det, vart rätt stor skillnad men körde bara ett par km i 30-40km/h för att jag hade originalmunstycke och ville ej att den skulle nypa pga späd blandning, nu skruva jag på dellorto 17,5mm fögg och bytte till 4,5grams vikter! (var original innan 8,5gr tror jag det är)

Sedan kom ja på att det fanns en variator-ring man kan ta bort så tog bort den medans ja lix skruvade isär grejerna ! den är en 24-25mm diameter och ca 4mm bred ( alltså den hylsan på dryga 3cm lång lät ja vara kvar) Och nu undrar jag: har ja tagit bort fel variator ring??? den gör drygt 40knyck nu mot 70km/h innan! allt enligt mätaren så den gjorde väl 55 med gianelli systemet och orignal allt annat, den varvar betydligt bättre och har mer bottenvrid men det händer inget! den kommer iväg till 20knyck på direkten men sedan händer knappt nåt!

har ja tagit bort fel del , har ja för lätta vikter eller slirar remen ? :S jag har just köpt moppen och fick med en ny rem! skall ja testa den eller är det nåt annat fel :S nåt har ju hänt den gick ju dubbla hastigeheten innan och nu droog ja v-ringen och större förgasare + lättare vikter .. hmm är mkt tacksam för hjälp! kanske ja missade och skruvade tillbaks variatorbrickorna i fel ordning eller nåt
heter stoffe jag har en vässad pgo med grovkrök och öppet spjäll
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

skellet skrev:Skall försöka fatta mig kort Har en PGO BIG MAX = hade original hela skiten , bytte till ett gianelli reverse system och satte på det, vart rätt stor skillnad men körde bara ett par km i 30-40km/h för att jag hade originalmunstycke och ville ej att den skulle nypa pga späd blandning, nu skruva jag på dellorto 17,5mm fögg och bytte till 4,5grams vikter! (var original innan 8,5gr tror jag det är)

Sedan kom ja på att det fanns en variator-ring man kan ta bort så tog bort den medans ja lix skruvade isär grejerna ! den är en 24-25mm diameter och ca 4mm bred ( alltså den hylsan på dryga 3cm lång lät ja vara kvar) Och nu undrar jag: har ja tagit bort fel variator ring??? den gör drygt 40knyck nu mot 70km/h innan! allt enligt mätaren så den gjorde väl 55 med gianelli systemet och orignal allt annat, den varvar betydligt bättre och har mer bottenvrid men det händer inget! den kommer iväg till 20knyck på direkten men sedan händer knappt nåt!

har ja tagit bort fel del , har ja för lätta vikter eller slirar remen ? :S jag har just köpt moppen och fick med en ny rem! skall ja testa den eller är det nåt annat fel :S nåt har ju hänt den gick ju dubbla hastigeheten innan och nu droog ja v-ringen och större förgasare + lättare vikter .. hmm är mkt tacksam för hjälp! kanske ja missade och skruvade tillbaks variatorbrickorna i fel ordning eller nåt
Du har inte tagit bort fel variator-ring. Men när du skruvade tillbaka variatorn, kollade du så att allting gick på splinesen på axeln rätt då?
skellet
Elmoped

Inlägg av skellet »

[/quote] Du har inte tagit bort fel variator-ring. Men när du skruvade tillbaka variatorn, kollade du så att allting gick på splinesen på axeln rätt då?[/quote]

Hmm ja får ta och kolla det! kanske var å kleta med händerna som var svarta av fett och olja på skivan så remmen slirar eller att ja satt tillbaks dem fel :) får skruva upp och kolla ordentligt imorgon! :) var ju rätt lätt att skruva upp detta , hade 4ggr med tid på att få på nippeln på gaswiren i förgasaren och det, tog 1,5h :S
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

skellet skrev:
Du har inte tagit bort fel variator-ring. Men när du skruvade tillbaka variatorn, kollade du så att allting gick på splinesen på axeln rätt då?[/quote]

Hmm ja får ta och kolla det! kanske var å kleta med händerna som var svarta av fett och olja på skivan så remmen slirar eller att ja satt tillbaks dem fel :) får skruva upp och kolla ordentligt imorgon! :) var ju rätt lätt att skruva upp detta , hade 4ggr med tid på att få på nippeln på gaswiren i förgasaren och det, tog 1,5h :S[/quote]
Haha det är lagom!
Men gör så med variatorn och kolla så allt sitter rätt :)
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Inlägg av falkheden »

Tjena! skulle hjälpa en polare med hans aerox, skulle dra v-ringen åt honom, gjorde det sen gick den skit dåligt, han har ett gianelli nånting effektrör urpluggat deen går sakta upp till 15 km/h sen drar den på upp till 45 km/h sen ligger den på låga varv som fan upp till 55 km/h sen drar den på som fan upp till 90 km/h ungefär såhär iiiIIIIIIiiiiiiiiIIIIIIIIIIII vad kan felet vara? Sitter 4 grams dr.pulley vikter i nu. vad kan felet vara? :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

falkheden skrev:Tjena! skulle hjälpa en polare med hans aerox, skulle dra v-ringen åt honom, gjorde det sen gick den skit dåligt, han har ett gianelli nånting effektrör urpluggat deen går sakta upp till 15 km/h sen drar den på upp till 45 km/h sen ligger den på låga varv som fan upp till 55 km/h sen drar den på som fan upp till 90 km/h ungefär såhär iiiIIIIIIiiiiiiiiIIIIIIIIIIII vad kan felet vara? Sitter 4 grams dr.pulley vikter i nu. vad kan felet vara? :)
Att den drar segt i början kan bero på remmslir. Sätt i hårdare kopplingsfjädrar, testa gärna direkt med de hårdaste ni har. Sen om inte det funkar testa i med hårdare tryckfjäder. Hade nyss samma problem med att den drar segt i början, drar segt upp till 20 sen fläskar den på. Satte i mina hårdaste fjädrar och problemet är nu löst.
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

orkar inte kolla alla kommentarer..

Vad är oginal vikterna på en peugeot vivacity 05 (sportline).

Samt, kan man blanda orginal vikterna och t.ex 6.7 gramsvikterna ? om man lägger varann. För att orginal va för tungt, och 6.7 för lätt ;)
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

kfredriksson skrev: orkar inte kolla alla kommentarer..

Vad är oginal vikterna på en peugeot vivacity 05 (sportline).

Samt, kan man blanda orginal vikterna och t.ex 6.7 gramsvikterna ? om man lägger varann. För att orginal va för tungt, och 6.7 gram e för lätt ;))
blastermekarN
Elmoped

Inlägg av blastermekarN »

hej
jag har en blaster med urpluggat originalrör men jag har ett variatorviktset med 6,5 7,5 8,5 och 9,5 och det är 8 g original vilken av alla ska jag byta till?
ska stunta så vill ha axx (kan inte ha original för dom är för slitna)
så snabb hjälp snälla!
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

blastermekarN skrev:hej
jag har en blaster med urpluggat originalrör men jag har ett variatorviktset med 6,5 7,5 8,5 och 9,5 och det är 8 g original vilken av alla ska jag byta till?
ska stunta så vill ha axx (kan inte ha original för dom är för slitna)
så snabb hjälp snälla!
6.5 tror jag blir bra, eller 7.5 bara testa:)
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
skellet
Elmoped

Inlägg av skellet »

Vad händer om man kör med fel sorts variatorvikter ? hade problem förut då ja testade mina 4,5grams vikter som följde med gianelli reverse röret men insåg efter ja monterade tillbaks original 8,5gr vikterna att det är ju fel mått ja fått med :S 15x12mm är det jag fick , skall ha 16x13mm , antar det var därför ja inte fick mig iväg mer än 10 knyck med dessa, kan någon bara bekräfta att det inte funkar med fel vikter är ni snäll ;)

glad påsk i efterskott alla.. och om någon vet av vars man får tag i ett insug till min PGO BIG MAX ä'r nu snäll att skicka ett pm , det fanns ej i lager i butiken på denna sida...
Skriv svar