vrida sönder gashandtaget? (speedfight 2)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
nybörjaren
Elmoped

vrida sönder gashandtaget? (speedfight 2)

Inlägg av nybörjaren »

hej

nu ska jag ställa en fråga som kanske är jättedum...

kan man på något sätt vrida sönder ett gashandtag så att det fortfarande fungerar, men "känns" annorlunda?

jag råkade köra fast med min speedfight 2 i ett litet dike, och min kompis hjälpte mig att komma upp igen. han gjorde detta genom att ställa sig framför min moppe, ta tag i styret med bägge händerna och sedan trycka - för kung och fosterland - moppen bakåt, så att den släppte och for upp på vägen igen. det såg inte så jättebra ut när han gjorde detta, men jag hann inte stoppa honom.

nu efteråt så inbillar jag mig att gashandtaget känns annorlunda på något sätt. jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det känns som att det är "lösare". och det känns som att jag måste vrida det längre för att få full gas. dvs, det känns som att gashandtaget går att vrida längre/djupare än tidigare. och jag märker att jag snabbt blir trött i handleden av rörelsen. hade inga problem med detta innan min kompis tryckte mopeden med styret.

jag antar att min fråga är: hur är ett gashandtag konstruerat? är det möjligt att på något sätt vrida sönder det så att det blir såhär?

och går det isåfall att åtgärda så att det blir som förrut?

mvh
nybörjaren
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Den borde inte gå att dra sönder för om man drar så långt att den går längre en vad den kan/ska så spräcker man plasten och då går den inte alls eller så skulle du ha märkt det. Men när du vrider på rullen gasar den på direkten?
[spoiler]Tänkte om gas-weiren har dragits ut någons stans... [/spoiler]
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
nybörjaren
Elmoped

Inlägg av nybörjaren »

DT50rMacko skrev:Men när du vrider på rullen gasar den på direkten?
nej, det är ett litet tomrum på ungefär en halv centimeter innan gasen börjar ta. handtaget känns löst den första halvcentimetern, innan det börjar göra motstånd. om man sätter två fingrar på handtaget så kan man vicka på handtaget lite grann. det är inte helt stumt, så att säga. jag kan inte minnas att det var så innan, men o andra sidan så kanske jag aldrig tänkte på det?

jag läste i servicemanualen om "throttle twistgrip freeplay, 2-5 mm". nu är jag lite kass på engelska, men "free play" kanske är just att handtaget är löst några millimeter innan gasvajern blir spänd? (om jag har fattat rätt).
Användarens profilbild
NeosTobbe
Svårstartad skrothög

Inlägg av NeosTobbe »

spänn vajern om du vill ha den stumm direkt?...
Skyliner34 skrev:
joar skrev:Varför älskar KTM_Danielsson finnar så jävla mycket?
För han är bög :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Kolla där vajerna går in i gashandtaget och kolla om nåt har lossnat?
nybörjaren
Elmoped

Inlägg av nybörjaren »

NeosTobbe skrev:spänn vajern om du vill ha den stumm direkt?...
har du något tips till en helt okunnig person om hur man enklast gör detta?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

nybörjaren skrev:
NeosTobbe skrev:spänn vajern om du vill ha den stumm direkt?...
har du något tips till en helt okunnig person om hur man enklast gör detta?
Kolla under gashandtaget och skruva på "muttern". Ja, alltså där vajern går in.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Re: vrida sönder gashandtaget? (speedfight 2)

Inlägg av StylizhRazer »

nybörjaren skrev:hej

nu ska jag ställa en fråga som kanske är jättedum...

kan man på något sätt vrida sönder ett gashandtag så att det fortfarande fungerar, men "känns" annorlunda?

jag råkade köra fast med min speedfight 2 i ett litet dike, och min kompis hjälpte mig att komma upp igen. han gjorde detta genom att ställa sig framför min moppe, ta tag i styret med bägge händerna och sedan trycka - för kung och fosterland - moppen bakåt, så att den släppte och for upp på vägen igen. det såg inte så jättebra ut när han gjorde detta, men jag hann inte stoppa honom.

nu efteråt så inbillar jag mig att gashandtaget känns annorlunda på något sätt. jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men det känns som att det är "lösare". och det känns som att jag måste vrida det längre för att få full gas. dvs, det känns som att gashandtaget går att vrida längre/djupare än tidigare. och jag märker att jag snabbt blir trött i handleden av rörelsen. hade inga problem med detta innan min kompis tryckte mopeden med styret.

jag antar att min fråga är: hur är ett gashandtag konstruerat? är det möjligt att på något sätt vrida sönder det så att det blir såhär?

och går det isåfall att åtgärda så att det blir som förrut?

mvh
nybörjaren
hur längesen var det? du tror inte att du kan ha skadat handleden när du åkte i diket och det är därför som de känns så?
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
nybörjaren
Elmoped

Re: vrida sönder gashandtaget? (speedfight 2)

Inlägg av nybörjaren »

StylizhRazer skrev:hur längesen var det? du tror inte att du kan ha skadat handleden när du åkte i diket och det är därför som de känns så?
det var ingen krasch, utan jag hade parkerat den på ett väldigt dumt ställe bara. det var utanför en affär där man höll på att bygga om.
DiNozzan skrev:Kolla under gashandtaget och skruva på "muttern". Ja, alltså där vajern går in.
jag ska testa detta imorgon. tack för hjälpen.

mvh
nybörjaren
Skriv svar