Derbi DRD Pro -06 frågor

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
fluffen
Elmoped

Derbi DRD Pro -06 frågor

Inlägg av fluffen »

Tjena, är ny här på forumet så go easy on me.

Nu när man snart fyller 15 bast så var jag och farsan och tittade på en Derbi DRD Pro. Den gick bra och var inte skadad men enda var att den dog på tomgång. Pappa sa att han körde på 3:ans växel och sedan dog moppen när han släppte på gas. Vad kan problemet vara? Det enda som var gjort på moppen var dragen plugg i avgassystemet annars helt orginal. Är det munstycken, eller någon annan inställning som kan behövas ändras?

Tacksam för snabba svar då måste köpa snart! :D

///Christian
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Om ägaren innan inte ändra munstycke ska du göra det om du vill att det ska gå bra. 10 storlekar större så går du neråt tills det blir bättre :)
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Ja det måste ju vara något sådant, men ska höra med pappa. Tack för svaret, om n¨ågon annan har en annan teori så posta gärna
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street

Inlägg av TheGrimReaper »

Låter som om det bara är att spänna vajern :) eller skruv på tomgongsskruven.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

tomgångs skruven ska va 1.5 varv ut från bott, sen kan du kolla färgen på stiftet för o se om den går snålt eller om den är bestyckad rätt! Men de låter bara som om de är tomgången!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Byt upp i munstycke, och skruva på tomgångsskruven så lär du få se skillnad :)
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Tack för alla svar grabbar! Pappa, ska ringa han inom dagarna så får jag se om vi slår till på den, verkar ju inte vara något svårt att fixa. :D
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Moppen saknar också bak och fram blinkers samt hastighetsmätare. Är drtta svårt att koppla eller finns det något kopplingsschema?

///Christian
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

fluffen skrev:Moppen saknar också bak och fram blinkers samt hastighetsmätare. Är drtta svårt att koppla eller finns det något kopplingsschema?

///Christian

Fram och bakblinkers är lätt och hitta! KAn hjälpa dig med det när du fått hem moppen, och hastighets mätare kan du köpa begagnad o montera dit lätt! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Hej, är detta Hastighetsmätare tro??

Bild

Och sen kunde jag bara hitta blinkers som hette "Indicator left" och "Indicator right" dessa borde passa bak och fram?

//Christian
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:Hej, är detta Hastighetsmätare tro??

Bild

Och sen kunde jag bara hitta blinkers som hette "Indicator left" och "Indicator right" dessa borde passa bak och fram?

//Christian
Yes det är hastighetsmätaren.

Vänster fram är samma blinker som höger bak
höger fram är samma blinker som vänster bak
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Tack så mycket! Uppskattas enormt
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:Tack så mycket! Uppskattas enormt
Nemas problemas, forum är till för att hjälpa :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Men man får väl inte med skruvar och grejer? Utan bara allt löst?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

fluffen skrev:Men man får väl inte med skruvar och grejer? Utan bara allt löst?
Troligtvis får du inte med några skruvar om du köper originaldelar. Hade du dock köpt något annan "styling" mätare eller så hade du nog fått med det. Men det brukar finnas att klicka med sig i sprängskisser om du nödvändigtvis vill ha just dem skruvarna. Annars tar du bara reda på vilka skruvar det är, (sprängskiss) och sedan tar en sväng förbi Biltema eller Swedol exempelvis :)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Lövets
Elmoped

Inlägg av Lövets »

Har en kompis som hade samma problem!

Det var förgasaren som behövde rengöras och nu funkar den perf!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

fluffen skrev:Moppen saknar också bak och fram blinkers samt hastighetsmätare. Är drtta svårt att koppla eller finns det något kopplingsschema?

///Christian
Saknar den hastighetsmätare? Ska du köpa ny kostar det många tusenlappar, och att inte ha kvar original milräknare är inte bra för värdet.

Ge fan i att köpa den mopeden om du inte får den svinbilligt. Antingen så är det några tattare som snott grejerna, eller så är ägaren en idiot som har haft sönder sakerna.

Och att den dör på tomgång låter inte lovande. Med tur kan det vara så enkelt som att justera tomgångsskruven, men det innebär troligen att nuvarande ägaren har varit där och pillat själv, för de ändrar sig inte bara hur som helst, så då kan han ha varit framme och pillat på massor av andra saker....

Somsagt, får du den riktitg riktigt billigt kan det vara värt de, men annars finns det risk att du köper problem på två hjul
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

bensinskalle skrev:

///Christian
Saknar den hastighetsmätare? Ska du köpa ny kostar det många tusenlappar, och att inte ha kvar original milräknare är inte bra för värdet.

Ge fan i att köpa den mopeden om du inte får den svinbilligt. Antingen så är det några tattare som snott grejerna, eller så är ägaren en idiot som har haft sönder sakerna.

Och att den dör på tomgång låter inte lovande. Med tur kan det vara så enkelt som att justera tomgångsskruven, men det innebär troligen att nuvarande ägaren har varit där och pillat själv, för de ändrar sig inte bara hur som helst, så då kan han ha varit framme och pillat på massor av andra saker....

Somsagt, får du den riktitg riktigt billigt kan det vara värt de, men annars finns det risk att du köper problem på två hjul
Den hade tydligen varit rejs moppe innan nuvarande ägaren satte dit ny motor. Men vette fan varför han inte fick med blinkers osv. Stulen är den nog inte då jag kollade upp moppen och den stämde bra med vad han själv hade att säga. 16000 svenska riksdaler skrev han på Blocket men när vi var där sa han att det var förhandlingsbart.

Vad tycker ni är ett rimligt pris? Pappa ville inte gå över 13k med tanke på att det är saker som fattas.

Lite grejer över att fundera över, då DRD Pro:s är då en riktig jävla bristvara begagnat i Västra Götaland :p
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:
bensinskalle skrev:

///Christian

Den hade tydligen varit rejs moppe innan nuvarande ägaren satte dit ny motor. Men vette fan varför han inte fick med blinkers osv. Stulen är den nog inte då jag kollade upp moppen och den stämde bra med vad han själv hade att säga. 16000 svenska riksdaler skrev han på Blocket men när vi var där sa han att det var förhandlingsbart.

Vad tycker ni är ett rimligt pris? Pappa ville inte gå över 13k med tanke på att det är saker som fattas.

Lite grejer över att fundera över, då DRD Pro:s är då en riktig jävla bristvara begagnat i Västra Götaland :p
Jag hade knappt gett 13 för den heller...

Användarens profilbild
Lövets
Elmoped

Inlägg av Lövets »

Säger som alla andra, köp inte möget! Jag lyckades köpa en moppe som var ägd av den värsta jävla klåparen jag har varit med om och det kostade att fixa till allt! :evil:
Hur gick det? Ah, den var lite seg i växlarna! Förfan, det är en scooter.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

om den är skruvad med och saknar en massa delar ... .

jag skulle gett 10 -13 ja beroende på skicket

men han hade tävlat med den ?
hade han tävlat med den eller kört olagligt ?
det låter som en tattar moppe som tror han kan allt ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
fluffen
Elmoped

Inlägg av fluffen »

Förra ägaren innan han hära hade kört rejs med den, då hade den gått 120km/h+. Efter det hade han renoverat motorn. Men ah, tror jag ska nog försöka hitta en annan moppe, som sedan har något andrahandsvärde.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

fluffen skrev:Förra ägaren innan han hära hade kört rejs med den, då hade den gått 120km/h+. Efter det hade han renoverat motorn. Men ah, tror jag ska nog försöka hitta en annan moppe, som sedan har något andrahandsvärde.
Han låter bara som en helt vanlig jävla p12'a med dessa tk-dracs som gör 140.
Hitta en annan moppe, som mätare o allt annat finns på.

Skriv svar