antonpg94 skrev:hur kommer det sig att en 25moppe får gå max 42/36 vafan de nu är. om man bara får köra 25?
Varför får en bil gå hur snabbt som helst då?Fast man måste följa hastighetsskyltarna? same shit ..
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
1. Är det här normalt för en 30 mopped att åka i 45? ja, dom flesta ligger i ca 45 när man köper dom
2. Är den sant att gamla 30 moppar får göra högst 42 km/h? får och får. den får gå i 30 som sax men man får enbart böter eller oftast en varning bara om den gör mer. det får inte vara trimmad men om den går fortare original så får den gå max 42. dock är jag lite osäker på detta.
3. Hur mycket skilljer det sig mellan en eu och en 30 (Vilka mer pluggar är det på 30)? Det är inga mer pluggar. enbart större pluggar. skiljer sig en jävla massa regelmässigt. men man har mer frihet att göra om en 30-moppe då den ej behöver bestiktigas efter. man får göra det mesta bara den är original i motor och man har de nödvändiga sakerna på!
PK skrev:1. Är det här normalt för en 30 mopped att åka i 45? ja, dom flesta ligger i ca 45 när man köper dom
2. Är den sant att gamla 30 moppar får göra högst 42 km/h? får och får. den får gå i 30 som sax men man får enbart böter eller oftast en varning bara om den gör mer. det får inte vara trimmad men om den går fortare original så får den gå max 42. dock är jag lite osäker på detta.
3. Hur mycket skilljer det sig mellan en eu och en 30 (Vilka mer pluggar är det på 30)? Det är inga mer pluggar. enbart större pluggar. skiljer sig en jävla massa regelmässigt. men man har mer frihet att göra om en 30-moppe då den ej behöver bestiktigas efter. man får göra det mesta bara den är original i motor och man har de nödvändiga sakerna på!
hoppas du fick svar!
Grymt bra svar!:)
Tack så mycket all ni andra oxså
PK skrev:1. Är det här normalt för en 30 mopped att åka i 45? ja, dom flesta ligger i ca 45 när man köper dom
hoppas du fick svar!
Grymt bra svar!:)
Tack så mycket all ni andra oxså
btw hittade här nyss
Klass två-moppe dom får väl bara gå i 25 eller?
EU Klass 1 får inte gå snabbare än 45 km/h enligt lagen
EU Klass 2 får inte gå snabbare än 25 km/h enligt lagen
Klass 2 - gamla 30-moppen får inte gå snabbare än 30 km/h enligt lagen.
Men lagen har tänjts något när det gäller maxhastigheten för att man inte ska bli rapporterad för olovlig körning:
EU klass 1 - 52 km/h
EU klass 2 - okänt än så länge eftersom det inte finns rättsfall på det ännu.
Klass 2 (30-moppe) - 45 km/h
Går 30-moppen mellan 40-45 km/h kan man bli rapporterad för att den går för fort och inte skulle klara en s k mopedbesiktning. Det är inte olovlig körning eftersom den inte går fortare än 45 km/h.
men sen det finns en kille som fick böter bara för hans 30moppe gick i 43 km/h (dvs han fick böter för hans moppe gick 13 km/h för fort)
okej så här den har samma pluggar som en eu bara värre/fler
sliders finns i 30 moppe min kompis har en, bara ring polisen och fråga (säg ram nr till dem)
och är det en äkta 30 alltså inte någon ny kina 30 moppe som då är en eu25moppe
så får den gå i 40 lagligt och upp till 45 så får du bara 500kr (ingen olovlig)
och över 45 olovlig
Peddobear: ja, jag visste att det var något sånt men var inte 100 men tror det stämmer bra MEN vet säkert att gränsen för 30-moppe inte är 45 km/h som du skrev utan 42 km/h
att det är en -03 eller äldre stämmer nog bra eftersom du inte har "nudebaret" utan har en liten styrkåpa. kolla upp ramnummret så den inte är stulen/skrotad..
lånar tråden lite, någon som vet hur man får ett nytt typintyg? har en 30 moppe som jag har försäkrat men har inget typintyg
ekenARK skrev:att det är en -03 eller äldre stämmer nog bra eftersom du inte har "nudebaret" utan har en liten styrkåpa. kolla upp ramnummret så den inte är stulen/skrotad..
lånar tråden lite, någon som vet hur man får ett nytt typintyg? har en 30 moppe som jag har försäkrat men har inget typintyg
Den är inte stulen, Kanske är skrotad.. Anyway på vanliga "eu" modeller ska det finnas blindrör? inte sant?
Min har inte det.
30 mopeder har också blindrör eller iallafall min 30 moped(gilera runner). Kan ju vara så att han tagit bort blindröret och svetsat igen hålet så att den går runt 50 och inte närmare 40 som den borde
Rakie skrev:30 mopeder har också blindrör eller iallafall min 30 moped(gilera runner). Kan ju vara så att han tagit bort blindröret och svetsat igen hålet så att den går runt 50 och inte närmare 40 som den borde
Kan ju vara så, Jag kör vilket fall finns typ inga poliser där jag bor och om jag bara kör lungt..
Rakie skrev:30 mopeder har också blindrör eller iallafall min 30 moped(gilera runner). Kan ju vara så att han tagit bort blindröret och svetsat igen hålet så att den går runt 50 och inte närmare 40 som den borde
blindröret har inget med hastigheten att göra och det att den går i va 45-50 är nog för att den bara är eu-45 strypt.