Aerox:Går dåligt när den är varm-koppling slirar? UPPDATE

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Aerox:Går dåligt när den är varm-koppling slirar? UPPDATE

Inlägg av Nickarn »

Hej

Det är så att moppen går riktigt dåligt när den är varm, allt funkar bra när den är kall riktigt gött acc och även jämt acc.

Men så fort den blir varm efter kanske 5min eller nått så går den riktigt dåligt den accar ojämt och går dåligt i både mellan registret, men även igenom hela registret. Det är typ som om den inte vill varva ut riktigt. Men kommer det än nedförsbacke typ då kan den varva ut mycket fortare, NOTERA att detta bara är när den är varm

Det är även en automatchock på den

Setup

Yasuni r
Malossi mellan hårda kopplingsfjädrar
75munstycke
4,25 vikter
Stage 6 drivrem
Original cylinder
Original tryckfjäder

Skulle vara riktigt shysst ifall nån kunde hjälpa till

UPPDATE: Idag när jag körde till skolan så var problemet nästan från början, alltså att den stannar på 30km/h och sen segar upp till 50km/h men sedan drar iväg. Kanske ger er nya ide er
//nicklas
Senast redigerad av Nickarn den 21 mars 2012, 19:33, redigerad totalt 1 gånger.
nAn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 mars 2011, 17:53
Ort: Åkers styckebruk

Inlägg av nAn »

Kanske får för lite olja?
BlasterKalle
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 januari 2012, 21:20
Ort: Norrköping

Inlägg av BlasterKalle »

Är den bestyckad rätt? kan ju vara så att när choken stänger får den för lite bränsle vilket gör att den inte går bra varm? :)
/Kalle
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

BlasterKalle skrev:Är den bestyckad rätt? kan ju vara så att när choken stänger får den för lite bränsle vilket gör att den inte går bra varm? :)
Ja asså men men tanke är att chocken inte stängs av att den typ har hängt sig och den får för mycket bensin eller nått? Kan man testa att koppla bort den?

Annars är nog din tankte bra, men jag har ju ganska stort munstycke endå för
Min setup
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 december 2010, 21:14
Ort: Malmö

Inlägg av Fredd_e »

Gå upp i munstycke för det låter som den går bra på chocken
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Fredd_e skrev:Gå upp i munstycke för det låter som den går bra på chocken
Har redan gjort det från 70 till 75..
Asså den gick bra på 70, kanske lite snålt men den gick likadant varm som kall

Men helt plötsligt gör den inte det, kan det vara automatchocken som hängt sig? Eller är det något annat problem
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

KoNG skrev:Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
Såpass?

Men den slirar ju inte i början för då accar den bra när den är varm ju det är typ efter 20km/h då slöar den typ till 50 då accar den som satan upp till tills den inte orkar mer, kan det fortfarande vara kopplingen? För om den slirar borde det väll vara segt hela tiden?

Annars så får ja ta en koll på kopplingen,:)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Nickarn skrev:
KoNG skrev:Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
Såpass?

Men den slirar ju inte i början för då accar den bra när den är varm ju det är typ efter 20km/h då slöar den typ till 50 då accar den som satan upp till tills den inte orkar mer, kan det fortfarande vara kopplingen? För om den slirar borde det väll vara segt hela tiden?

Annars så får ja ta en koll på kopplingen,:)
Den slirar i början för att kopplingen greppar, allt är kallt. Men så fort kopplingen börjar slirar så bildas det värme och den slirar allt mer. Som du säger själv från 20>50 så slöar den, kopplingen greppar inte helt, men den greppar så fort motorn har fått ut varv. Du behöver bara ställa in med fjädrar och variator så löser det sig, om det redan inte har gått så långt så skivan eller kopplingen är bränd vill säga, men det ser du :)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

KoNG skrev:
Nickarn skrev:
KoNG skrev:Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
Såpass?

Men den slirar ju inte i början för då accar den bra när den är varm ju det är typ efter 20km/h då slöar den typ till 50 då accar den som satan upp till tills den inte orkar mer, kan det fortfarande vara kopplingen? För om den slirar borde det väll vara segt hela tiden?

Annars så får ja ta en koll på kopplingen,:)
Den slirar i början för att kopplingen greppar, allt är kallt. Men så fort kopplingen börjar slirar så bildas det värme och den slirar allt mer. Som du säger själv från 20>50 så slöar den, kopplingen greppar inte helt, men den greppar så fort motorn har fått ut varv. Du behöver bara ställa in med fjädrar och variator så löser det sig, om det redan inte har gått så långt så skivan eller kopplingen är bränd vill säga, men det ser du :)
Kan det vara så? Nej kopplingen är inte bränd, klockan kanske är lite blå men inte alls mycket

Har ju hårdare fjädrar, slänger ja på hårdare så varvar den sönder och kommer inte framåt..
Det är inte remmen som slirar då? En hårdare tryckfjäder kanske?

Men ja tar en titt på kopplingen
Nickarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 17 mars 2011, 18:13

Inlägg av Nickarn »

Tänkte säga att ja löste problemet med att sätta i en annan tryckfjäder, nu går den som den ska.

Så förmodligen var det remslir som det var.

LÅS?
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Livelawe »

Min var exakt likadan, öppna variatorkåpan och så kollar du din koppling om den är dålig. Köp ny isåfall. Fast min gick likadant med en annan koppling malossi koppling. sen byttee jag till original och då gick den skit bra !. Du kan gå upp lite i munstycke också :) ! Och en lite hårdare tryckfjäder än original ungefär 10 - 15 +
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 16 november 2011, 00:39
Ort: Norrköping

Inlägg av Livelawe »

Nickarn skrev:Tänkte säga att ja löste problemet med att sätta i en annan tryckfjäder, nu går den som den ska.

Så förmodligen var det remslir som det var.

LÅS?
jaha vad bra att du löste det !
Skriv svar