Aerox: Går segt i mellanregistret (LÖST DELVIS)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Nickarn
Svårstartad skrothög

Aerox: Går segt i mellanregistret (LÖST DELVIS)

Inlägg av Nickarn »

Hej där! Har varit många trådar nu om min moppe känner jag men jaja....

Det är såhär, tog ut moppen idag och körde lite och märkte att den gick jäkligt segt i mellanregistret, ligger typ i 35/km/h i säkert 5 sec, sedan accar den som satan upp till typ 62-65km/h, den är även seg upp till 15km/h men det är nog att remmen inte är orginal tror jag

Setup på den är

yasuni r lågvarvigt

72munstycke

4,25 vikter

Stage 6 rem

Polini variator

Gröna Malossi fjädrar

Men i alla fall, vad kan felet vara, är det möjligen tryckfjädern eller är det munstycket?
Har inte den blekaste så ja frågar er!

/Nicklas
Senast redigerad av Nickarn den 5 april 2012, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Benjaa14
Farsans gamla zündapp

Re: Aerox: Går segt i mellanregistret...

Inlägg av Benjaa14 »

Nickarn skrev:Hej där! Har varit många trådar nu om min moppe känner jag men jaja....

Det är såhär, tog ut moppen idag och körde lite och märkte att den gick jäkligt segt i mellanregistret, ligger typ i 35/km/h i säkert 5 sec, sedan accar den som satan upp till typ 62-65km/h, den är även seg upp till 15km/h men det är nog att remmen inte är orginal tror jag

Setup på den är

yasuni r lågvarvigt

72munstycke

4,25 vikter

Stage 6 rem

Polini variator

Gröna Malossi fjädrar

Men i alla fall, vad kan felet vara, är det möjligen tryckfjädern eller är det munstycket?

/Nicklas
HAHAHAHA Hade presic samma problem ! Allt va bra sen började den krångla och jaa gör som du säger kör sakta sen axxar som faaan !

och problemet va Cylindern/variatorn.. Har bytt cylinder och nu går den nästan som den ska har även bytt variator . Och det hjälpte ;)
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Benjaa14 skrev:
Nickarn skrev:Hej där! Har varit många trådar nu om min moppe känner jag men jaja....

Setup på den är

yasuni r lågvarvigt

72munstycke

4,25 vikter

Stage 6 rem

Polini variator

Gröna Malossi fjädrar

/Nicklas
HAHAHAHA Hade presic samma problem ! Allt va bra sen började den krångla och jaa gör som du säger kör sakta sen axxar som faaan !

och problemet va Cylindern/variatorn.. Har bytt cylinder och nu går den nästan som den ska har även bytt variator . Och det hjälpte ;)
Vad bytte du i variatorn då?
Användarens profilbild
ArvidsZon
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ArvidsZon »

Jag tycker ditt munstycke verkar jäkligt litet.
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Vad ska ja dra i då? 75-78 eller nått?
Användarens profilbild
Benjaa14
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Benjaa14 »

Nickarn skrev:
Benjaa14 skrev:

Setup på den är

yasuni r lågvarvigt

72munstycke

4,25 vikter

Stage 6 rem

Polini variator

Gröna Malossi fjädrar

/Nicklas

Har bytt allt i variatorn . Köpte ett variator kit ;)

men ett tips är att öppna upp variatorn + motorn och kolla. Ta loss och kolla cylindern och förgasaren.
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Benjaa14 skrev:
Nickarn skrev:
Benjaa14 skrev: HAHAHAHA Hade presic samma problem ! Allt va bra sen började den krångla och jaa gör som du säger kör sakta sen axxar som faaan !

men ett tips är att öppna upp variatorn + motorn och kolla. Ta loss och kolla cylindern och förgasaren.
Ehh okej, men ja tvivlar att cylindern och förgasaren är problemet men....
Användarens profilbild
Benjaa14
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Benjaa14 »

Nickarn skrev:
Benjaa14 skrev:
Nickarn skrev: Vad bytte du i variatorn då?

Ehh okej, men ja tvivlar att cylindern och förgasaren är problemet men....
kanske inte är det på din. Men på min va det de. Har du kört mkt nu i vinter ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ArvidsZon skrev:Jag tycker ditt munstycke verkar jäkligt litet.
Varför behövs det så mycket större undrar jag då? Hade satt i ett 74 för att vara på den säkra sidan, körde själv med ett 74 då jag körde med effektrör.

Min är exakt likadan i början.. Drar segt som fan upp till 15, sen axxar den som satan. Sätt inte i hårdare kopplingsfjädrar, då drar den bara senare, runt 20-25. Är det min gör just nu.. Bytt nyss ifrån medium till hårda. Har inte löst mitt problem än tyvärr, antagligen för tunga vikter (har 4g i) Bara att testa dig fram, kan tyvärr inte svara på vad ditt fel är.
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Roxxen96 skrev:
ArvidsZon skrev:Jag tycker ditt munstycke verkar jäkligt litet.
Varför behövs det så mycket större undrar jag då? Hade satt i ett 74 för att vara på den säkra sidan, körde själv med ett 74 då jag körde med effektrör.

Min är exakt likadan i början.. Drar segt som fan upp till 15, sen axxar den som satan. Sätt inte i hårdare kopplingsfjädrar, då drar den bara senare, runt 20-25. Är det min gör just nu.. Bytt nyss ifrån medium till hårda. Har inte löst mitt problem än tyvärr, antagligen för tunga vikter (har 4g i) Bara att testa dig fram, kan tyvärr inte svara på vad ditt fel är.
Ska endå testa med lite större, men det där att den drar vid 15km/h tror jag är att det är en annan drivrem som greppar bättre så att den inte kommer iväg riktigt

Men det där att den går segt i mellanregistret då?
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Har löst problemet med att den går segt i mellangeristret i alla fall nu.

Slängde även på malossis hårda kopplingfjädrar och nu drar den iväg från start.

Men det är så att kopplingklockan blir jäkligt varm, är det för hårda? Eller kan det vara att jag har dragit på en hårdare tryckfjäder en som är orginal?

Ska ja byta tillbaka till orginal tryckfjäder, eller kommer inte det ge något resultat endå?
Skriv svar