hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfektdemmuus95 skrev:hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?Piitus96 skrev:Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfektdemmuus95 skrev:hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.
Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.
Vad sägs om denna setup:
Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter
Vad sägs?
- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?
Tack på förhand!
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.
skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar[/spoiler]hasteone skrev:Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?Piitus96 skrev:Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfektdemmuus95 skrev:
aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.
om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken.
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
På tal om förgasar munstycke, munstycke och huvudmunstycke e samma sak va?Piitus96 skrev:skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekarhasteone skrev:Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?Piitus96 skrev: Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
Om du plockar av flotören så står storliken på munstycket.hasteone skrev:[spoiler]På tal om förgasar munstycke, munstycke och huvudmunstycke e samma sak va?Piitus96 skrev:skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekarhasteone skrev: Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den?
Aja, jag sätter i alla 6 st 4,4g vikter, sedan hårdare kopplingsfjädrar och 6 storlekar större munstycke, blir det bra tror ni?
En sista grej, vad tror ni Aerox 01 30 moppe har för munstycke storlek? (mm) Och vilket märke, storlek och sånt ska det va, skriv alla detaljer om munstycke namn o sånt.
Tack![/spoiler]
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Ngt att tänka på vid byte av munstycke?Piitus96 skrev:Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
Ok, får väl ta o kolla tyvärr, ville bara inte skruva ner det en extra gång, men jag höjer munstycket 6mm, använder alla 6 st 4,4g vikterna och hårdare kopplingsfjädrar, får den axxet direkt då? (Effekten från avgasröret)demmuus95 skrev:Piitus96 skrev:Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
är du verkligen säker på att det sitter 86 orginal? för jag har nämligen för mig att jag sett nån stans att 72 är orginal, satt även 72 på min aerox och det är ochså en 01:a
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....
Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Eller så har jag 3 st 5,6g i som jag har nu så bir det 16,8 totaltPiitus96 skrev:http://www.garagego.se/forum/moped/moto ... uftfilter/
Står Aerox årsmodell 99-02 har 86 i munstycke. Dock så hade jag testat att gå ner med alla vikter till 4g, eftersom original har du 5.5g