Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
hasteone
Elmoped

Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!

Inlägg av hasteone »

ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.

Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?
Måste även skaffa större munstycke, men hur mkt större, 10mm?
Tänkte stunta, vill ha den starkare och bättre acceleration.

Vad sägs om denna setup:

Tecnigas next R
större munstycke, cirka 10 mm större
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter

Vad sägs?

- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Re: Behöver hjälp, Aerox 2001 30 moppe, setup fråga!

Inlägg av Demuz »

hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.

Vill ha lättare vikter, men jag har hört att man kan varva sönder motorn om man har för lätta vikter, e 3 st 4,4g för lite?

Vad sägs om denna setup:

Tecnigas next R
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter

Vad sägs?

- Btw ngn som vet vad en Yamaha Aerox 2001 har för koppling, 105mm eller 107mm? Tvåbackad, trebackad?

Tack på förhand!

aerox 01 har 107 mm koppling 3 backs.
ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.

om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken. :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

demmuus95 skrev:
hasteone skrev:ja, har ett Tecnigas next R effektrör på min Yamaha Aerox 2001, allt annat original, har bara tagit bort tre vikter, har 3 st 5,6g vikter.

Vad sägs om denna setup:

Tecnigas next R
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter

Vad sägs?

Tack på förhand!

ja endast 3st 4,4grams blir nog för lätt, testa istället med runt 4,0 - 4,3 grams vikter och ha alla 6 i isf.

om du ej har bytt munstycke alls så gå upp ca 6-10 storlekar och dra skorstenen/luftpluggen i luftburken. :)
Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
hasteone
Elmoped

Inlägg av hasteone »

Piitus96 skrev:
demmuus95 skrev:

Vad sägs om denna setup:

Tecnigas next R
Hårdare kopplingsfjädrar
3 st 4,4g variatorvikter

Vad sägs?

Tack på förhand!

Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den? :)
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

[spoiler]
hasteone skrev:
Piitus96 skrev:
demmuus95 skrev:

Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den? :)
skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar[/spoiler]
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

hasteone
Elmoped

Inlägg av hasteone »

[spoiler]
Piitus96 skrev:
hasteone skrev:
Piitus96 skrev: Om du ska ha den setupen som du sa, + med skorstenen bortplockad, så får du gå upp iaf 10 storlekar i munstycke, men om du inte har en skorsten eller inte plockar den, så borde 6 storlekar räcka. Alla vikter i med 4g e perfekt
skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar
På tal om förgasar munstycke, munstycke och huvudmunstycke e samma sak va?

Aja, jag sätter i alla 6 st 4,4g vikter, sedan hårdare kopplingsfjädrar och 6 storlekar större munstycke, blir det bra tror ni?

En sista grej, vad tror ni Aerox 01 30 moppe har för munstycke storlek? (mm) Och vilket märke, storlek och sånt ska det va, skriv alla detaljer om munstycke namn o sånt.
Tack![/spoiler]
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

hasteone skrev:[spoiler]
Piitus96 skrev:
hasteone skrev: Okej, jag sätter i hårdare kopplingsfjädrar, har alla 6 st 4,4g vikter i, byter 10 storlekar större, men skortstenen vad gör den, bättre axx, piggare, starkare, hur tar man bort den? :)
skorstenen sitter i luftfiltret, men är inte helt 100% på om du har en. Dock om du har sportluftsfilter så ska du upp iaf 10 storlekar
På tal om förgasar munstycke, munstycke och huvudmunstycke e samma sak va?

Aja, jag sätter i alla 6 st 4,4g vikter, sedan hårdare kopplingsfjädrar och 6 storlekar större munstycke, blir det bra tror ni?

En sista grej, vad tror ni Aerox 01 30 moppe har för munstycke storlek? (mm) Och vilket märke, storlek och sånt ska det va, skriv alla detaljer om munstycke namn o sånt.
Tack![/spoiler]
Om du plockar av flotören så står storliken på munstycket.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm

hasteone
Elmoped

Tack!

Inlägg av hasteone »

Piitus96 skrev:Originalmunstycket på den är 86, så gå upp till 92. den är 6mm
Ngt att tänka på vid byte av munstycke?

På twostroke när jag ska köpa munstycke så står det "När Du justera förgasaren börja då alltid med ett för stort munstycke. När Du är uppe i topphastighet och motorn börjar "4-takta" bytt då neråt i 5-stegshopp tills motor går rent sen är det bara att finjustera." Vad menas med detta!?

Btw, blir denna bra? http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1658

Elr ska jag ha lågfartmunstycke, vad innebär det? Förlåt, e inte best på detta xD

Vad jag har fattat det som e att om jag ska ha bättre acceleration så ska jag ha lågfartsmunstycke, men vet ej.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

är du verkligen säker på att det sitter 86 orginal? för jag har nämligen för mig att jag sett nån stans att 72 är orginal, satt även 72 på min aerox och det är ochså en 01:a :)
hasteone
Elmoped

Inlägg av hasteone »

demmuus95 skrev:

är du verkligen säker på att det sitter 86 orginal? för jag har nämligen för mig att jag sett nån stans att 72 är orginal, satt även 72 på min aerox och det är ochså en 01:a :)
Ok, får väl ta o kolla tyvärr, ville bara inte skruva ner det en extra gång, men jag höjer munstycket 6mm, använder alla 6 st 4,4g vikterna och hårdare kopplingsfjädrar, får den axxet direkt då? (Effekten från avgasröret)

Stor skillnad?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

http://www.garagego.se/forum/moped/moto ... uftfilter/

Står Aerox årsmodell 99-02 har 86 i munstycke. Dock så hade jag testat att gå ner med alla vikter till 4g, eftersom original har du 5.5g

hasteone
Elmoped

Inlägg av hasteone »

Piitus96 skrev:http://www.garagego.se/forum/moped/moto ... uftfilter/

Står Aerox årsmodell 99-02 har 86 i munstycke. Dock så hade jag testat att gå ner med alla vikter till 4g, eftersom original har du 5.5g
Eller så har jag 3 st 5,6g i som jag har nu så bir det 16,8 totalt :)

Om inte, varför? :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Ta bort vajer pluggen också ;)
vem fan e lennart?
hasteone
Elmoped

Inlägg av hasteone »

potog skrev:Ta bort vajer pluggen också ;)
Vart sitter den nu då?
Tror dessutom att jag skippar det :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

hasteone skrev:
potog skrev:Ta bort vajer pluggen också ;)
Vart sitter den nu då?
Tror dessutom att jag skippar det :)
A den går inte att ta bort utan man får köpa ny vajer ;)
vem fan e lennart?
hasteone
Elmoped

Hmm

Inlägg av hasteone »

Men blir det bra med effektrör, hårdare kopplingsfjädrar, större munstycke (6 storlekar större) och 3 st 5,6g vikter ELLER alla 6 st 4,4g vikter?
Skriv svar