ny förgasare, moppen dör efter ca 200 meter

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

ny förgasare, moppen dör efter ca 200 meter

Inlägg av kfredriksson »

satt på en sprillans ny motoforce 17.5 mm förgasare på min vivacity.
Satt i ett 88 munstycke och höjde nålen. Den går rätt bra, men om ja hållt fullgas i ca 200 meter så dör den, bööböö, sen får jag varva upp den igen lixom. Kan de va att ja måste justera flotören ? böja den så den går upp längre ? tacksam för snabba svar ;)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

låter som att den får för mycket bensin.. Testa att sänka nålen och munstycket.
Användarens profilbild
Heiska
Elmoped

Inlägg av Heiska »

Finns ungefär 5 sådana här trådar att mopeden dör vid full gas ...
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

vicke xX SMT skrev:låter som att den får för mycket bensin.. Testa att sänka nålen och munstycket.
har testat det oxå :)
kfredriksson skrev:
Heiska skrev:Finns ungefär 5 sådana här trådar att mopeden dör vid full gas ...
då kanske du har svaret på det ?;)
Sluta dubbelposta snälla. Raderade din andra post och la in det här. Finns en ändra knapp! / Roxxen96
BlasterKalle
Elmoped

Inlägg av BlasterKalle »

tycker att det låter som den får för mycket bensin, är mopeden orginal så borde du ha orginalfögge. Moppen drar bara mer soppa för dig, utan att du får något av det
/Kalle
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

BlasterKalle skrev:tycker att det låter som den får för mycket bensin, är mopeden orginal så borde du ha orginalfögge. Moppen drar bara mer soppa för dig, utan att du får något av det
jag har 70 cc, så orginal vill jag inte säga att den är! Jag tror inte jag ska ha större munstycke ? den får för mycket enligt stiftet, men den går bra 200 meter, sen böar den och dör typ
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

kfredriksson skrev:
BlasterKalle skrev:tycker att det låter som den får för mycket bensin, är mopeden orginal så borde du ha orginalfögge. Moppen drar bara mer soppa för dig, utan att du får något av det
jag har 70 cc, så orginal vill jag inte säga att den är! Jag tror inte jag ska ha större munstycke ? den får för mycket enligt stiftet, men den går bra 200 meter, sen böar den och dör typ
Troligtvis pga. att den dränks.. På med mindre munstycke och sänk nålen så ska den nog börja gå bättre!
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

vicke xX SMT skrev:
kfredriksson skrev:
Troligtvis pga. att den dränks.. På med mindre munstycke och sänk nålen så ska den nog börja gå bättre!
Nej då ska den blöddra hela tiden om den får för mycket..
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

kfredriksson skrev:
vicke xX SMT skrev:
kfredriksson skrev: jag har 70 cc, så orginal vill jag inte säga att den är! Jag tror inte jag ska ha större munstycke ? den får för mycket enligt stiftet, men den går bra 200 meter, sen böar den och dör typ
Om den får alldeles för mycket under en längre tid dör den eftersom tändstiftet blir så blött så det inte tänder längre..
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

kfredriksson skrev:
vicke xX SMT skrev:
kfredriksson skrev: jag har 70 cc, så orginal vill jag inte säga att den är! Jag tror inte jag ska ha större munstycke ? den får för mycket enligt stiftet, men den går bra 200 meter, sen böar den och dör typ
nej för huvudmunstycket regler hur mycket bensin den får vid 50% gas och uppåt om jag inte minns fel
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

Motorn stängs ju inte av, den bööar bara, och nästan dör. Och då får ja vänta lite sen varva upp den. Någon som vet vad jag kan testa ? alla säger ju olika. stiftet är rätt blött och mörkbrunt. Har storlek 88 i huvudmunstycke nu. Setupen är urpluggat rör,dragen v-ring och polini 70 sport cylinder
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

För mycket luft, alltså i med större munstycke. Den behöver mer bensin till luften den får.

Typiskt tecken på för mycket luft, bööar. Hade samma problem när jag körde med ett hål i min luftburk, tryckte in ett ihopknycklat papper i hålet så den fick minder luft, funkade perfa. Man tager vad man haver påväg till skolan. ;)
Senast redigerad av Roxxen96 den 11 mars 2012, 18:24, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

kfredriksson skrev:Motorn stängs ju inte av, den bööar bara, och nästan dör. Och då får ja vänta lite sen varva upp den. Någon som vet vad jag kan testa ? alla säger ju olika. stiftet är rätt blött och mörkbrunt. Har storlek 88 i huvudmunstycke nu. Setupen är urpluggat rör,dragen v-ring och polini 70 sport cylinder
om stiftet är blött så gå ner i munstycke, den böar för att stiftet blir blött sen när du släpper bränns de bort och den går bra på tomgång.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

streamjr skrev:
kfredriksson skrev:Motorn stängs ju inte av, den bööar bara, och nästan dör. Och då får ja vänta lite sen varva upp den. Någon som vet vad jag kan testa ? alla säger ju olika. stiftet är rätt blött och mörkbrunt. Har storlek 88 i huvudmunstycke nu. Setupen är urpluggat rör,dragen v-ring och polini 70 sport cylinder
om stiftet är blött så gå ner i munstycke, den böar för att stiftet blir blött sen när du släpper bränns de bort och den går bra på tomgång.
inte säkert i detta läget för detdär munstycket borde vara rätt bra pröva 82 och 94 med vilken går den bättre?
timmy96
Elmoped

Inlägg av timmy96 »

det e exakt lika dant med min viva med samma förgasare och jag har storlek 72 men den gör samma sak ändå men gå ner i munstyken några storlekar
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Skulle säga för mkt luft, testa att byta både ner och upp?
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög

Inlägg av KOLVBulten »

får för mycket bensin
Bild
Marucs G
Elmoped

Inlägg av Marucs G »

hade samma problem med min speedfight 2 så jag gick upp i munstycke, testa 90-98!
Användarens profilbild
kfredriksson
Varnad

Inlägg av kfredriksson »

alla säger olika, och jag har testat byta upp å ner i munstycke, men den för fortfarande efter ett tag. har inget me bestyckningen att göra, ifall ja går ner, då går den för magert, men dör efter ett tag, och om jag går upp i munstycke går den för fett, och blöddrar, och dör efter ett tag
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

kfredriksson skrev:alla säger olika, och jag har testat byta upp å ner i munstycke, men den för fortfarande efter ett tag. har inget me bestyckningen att göra, ifall ja går ner, då går den för magert, men dör efter ett tag, och om jag går upp i munstycke går den för fett, och blöddrar, och dör efter ett tag
Sa ju att den får för mycket luft. På med original luftburk och testa fram med munstycken, eller så testar du först om luftskruven kan bidra med någon förbättring, vilket jag inte tror.

Om du ska köra som den exakt är nu, så behöver du rätt mycket större munstycke. Och det går inte att bara kolla på hur stiftet ser ut, alltså bara montera av det och kolla.. Stiftet har olika färg hela tiden när man kör, och det är de höga varven man mäter ifrån då det är huvud munstycket som reglerar bensin från 3/4 delar - 4/4 delar. Så du måste köra fullgas 100 meter, sen slå av tändningen i farten och rulla fram till ditt garage/hus. SEN kan du montera av ditt stift, då får du rätt färg, och då ser du om du behöver gå upp eller ner.. Även jag har gjort det misstaget flera gånger, att mätt ifrån när det bara sitter på. Men det funkar tyvärr inte så om du ska ställa in den riktigt och hitta varför den går dåligt.

Men jag vet att det är för mycket luft, typiskt tecken på det. Även tecken på att munstycket är för litet.

I med större munstycke, eller gör så den får mindre luft. That's it.
Skriv svar