Från "trimmad" till orginal

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
fdswin
Elmoped

Från "trimmad" till orginal

Inlägg av fdswin »

Nu vet jag inte om detta är det rätta stället att posta detta.
Köpte nu i veckan en Aerox -99 30km/h moped som är "trimmad", dvs. vi har vikter från variatorn som är borta samt blindröret/tarmen från avgasröret.
Målet mitt är ha en moped till att sommarcruisa med utan att ha farbror blå på mig hela tiden.
Och att den ska gå sina lagliga futtiga 30km/h då jag nu är fast med denna leksak och har ett körkort som jag inte vill ha i blåsvädret.

Så jag har lite småsaker att ta hand om, dock är jag inte så haj på vad som behövs göras för att få den till laglig hastighet, bortsett från att jag måste lägga tillbaka vikterna som är borta, men vad väger orginalvikterna?.
Kan jag använda nå annat pluggat avgasrör, typ snyggare som stage 6 pro replica, för ersättning av ett orginalrör som skulle ha varit pluggat för att uppnå snigelhastigheten? Eller kommer det vara bortkastade pengar på ett sådant istället för att få tag i ett orginalrör som ingen pillat med?

Då jag nu är seriös så skulle jag verkligen uppskatta seriösa svar, och dom troll som kommer med nå dumma kommentarer om att det ska trimmas osv. kan gärna göra det i en annan tråd.

Tack på förhand
// Fredrik
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Vikter behöver du inte byta sätt bara på den så kallade variator ringen vilket är som att dreva ner den...

Visst kan du köpa ett annat avgasrör som Stage6 men är bara till att det är pluggat samt att du kan köpa lösa avgas-pluggar för typ 50 spänn.

//välkommen till forumet :D
vem fan e lennart?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Well do ya, punk?
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

sätt på v-ringen och köp ett lågvarvit trimrör (med plugg)
sen borrar du pluggen lite och sen går den i 40 och det är lagligt
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Kör på det Fredd_e säger. Köpte min moppe som då hade ett pluggat Leo Vince ZX och den gick i 40-42 km/h då :)
fdswin
Elmoped

Inlägg av fdswin »

Fredd_e skrev:sätt på v-ringen och köp ett lågvarvit trimrör (med plugg)
sen borrar du pluggen lite och sen går den i 40 och det är lagligt
Vilket rör skulle du rekomendera att använda för detta syfte?
Tänkte börja göra en inköpslista med v-ring, ny kolv och rör för att kunna börja fixa allt nu till veckan.
fdswin
Elmoped

Inlägg av fdswin »

Har öppnat variatorn och såg att killen som sålde mopeden till mig inte hade helt rätt, vi har 6st vikter där och det satt en liten bricka som remmen låg mot.

Är det bara byta ut denna bricka mot http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6617 och sen montera nytt avgassystem?
Iom. att jag försöker hålla en låg budget så passade http://www.twostroke.se/product.asp?product=12093 in.

Detta system verkar ju vara ett pluggat sådant, men är det ett "lagligt" system att dunka på eller behöver jag kolla efter andra system som ser mer ut som ett orginal samt är pluggat?

För er som nu har större koll än mig, då jag är osäker på vad vikterna väger och andra saker, om ni kan posta en "setup" som ni är helsäker på kommer hamna på den lagliga 30km/h gränsen så är jag väldigt tacksam.

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
fdswin skrev:Har öppnat variatorn och såg att killen som sålde mopeden till mig inte hade helt rätt, vi har 6st vikter där och det satt en liten bricka som remmen låg mot.

Är det bara byta ut denna bricka mot http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6617 och sen montera nytt avgassystem?
Iom. att jag försöker hålla en låg budget så passade http://www.twostroke.se/product.asp?product=12093 in.

Detta system verkar ju vara ett pluggat sådant, men är det ett "lagligt" system att dunka på eller behöver jag kolla efter andra system som ser mer ut som ett orginal samt är pluggat?

För er som nu har större koll än mig, då jag är osäker på vad vikterna väger och andra saker, om ni kan posta en "setup" som ni är helsäker på kommer hamna på den lagliga 30km/h gränsen så är jag väldigt tacksam.

Mvh Fredrik
Om det redan sitter en variatorring i, så tror jag att det är original ringen. Vikterna har ingenting med hastigheten att göra. Original vikterna till eu aeroxar ligger på 5.5 gram. Vet dock inte om det är samma till de äldre modellerna samt klass 2 mopederna.

Nu har du ju org rör med blindtarmen igensvetad, vilket gör att den går fortare ja. Om du köper det röret som är pluggat så kommer det nog bli fint, men tänk på att den också ser mer trimmad ut då. Men den är dock pluggad, och du kan besiktiga om moppen med det nya röret, sen får du en blankett på att den är i laglig för att framföras på vägarna. Sen kan du slipa upp pluggen lite bara ;) För att få den hastighet du vill ha.

OBS:Moppen kommer gå sämre än org röret när det effektröret är pluggat, pga att pluggen stoppar upp avgasflödet rejält. Då menar jag framför allt accelerationen i detta fallet. Jag borrade 1 mm i taget, och det blev rätt mycket skillnad, så om du ska borra, så borra inte mycket åt gången. Vi snackar kanske om 0.1-0.5 mm åt gången. Sen testar du och ser hur den går i axx och topp.

Edit: Ett annat val är att köpa ett beggat original rör som ingen pillat på, både billigare och ser mindre trimmat ut.

/ Roxxen96[/spoiler]
fdswin
Elmoped

Inlägg av fdswin »

Roxxen96 skrev:[spoiler]
fdswin skrev:Har öppnat variatorn och såg att killen som sålde mopeden till mig inte hade helt rätt, vi har 6st vikter där och det satt en liten bricka som remmen låg mot.

Mvh Fredrik
Om det redan sitter en variatorring i, så tror jag att det är original ringen. Vikterna har ingenting med hastigheten att göra. Original vikterna till eu aeroxar ligger på 5.5 gram. Vet dock inte om det är samma till de äldre modellerna samt klass 2 mopederna.

Nu har du ju org rör med blindtarmen igensvetad, vilket gör att den går fortare ja. Om du köper det röret som är pluggat så kommer det nog bli fint, men tänk på att den också ser mer trimmad ut då. Men den är dock pluggad, och du kan besiktiga om moppen med det nya röret, sen får du en blankett på att den är i laglig för att framföras på vägarna. Sen kan du slipa upp pluggen lite bara ;) För att få den hastighet du vill ha.

OBS:Moppen kommer gå sämre än org röret när det effektröret är pluggat, pga att pluggen stoppar upp avgasflödet rejält. Då menar jag framför allt accelerationen i detta fallet. Jag borrade 1 mm i taget, och det blev rätt mycket skillnad, så om du ska borra, så borra inte mycket åt gången. Vi snackar kanske om 0.1-0.5 mm åt gången. Sen testar du och ser hur den går i axx och topp.

Edit: Ett annat val är att köpa ett beggat original rör som ingen pillat på, både billigare och ser mindre trimmat ut.

/ Roxxen96[/spoiler]
Behöver jag verkligen besikta mopeden, verkar ju mest vara meningslöst då den inte är reggad. Utan detta är väll mer en lösning om jag vill stoppa en skylt på den?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

fdswin skrev:
Roxxen96 skrev:[spoiler]

Mvh Fredrik

/ Roxxen96[/spoiler]
Behöver jag verkligen besikta mopeden, verkar ju mest vara meningslöst då den inte är reggad. Utan detta är väll mer en lösning om jag vill stoppa en skylt på den?
Egentligen så måste man besiktiga om den ja, eftersom du ändrar något på moppen.. Annars bara köp ett org rör som ingen pillat på.
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Ja-a, dethär har inget med trimning att göra så då ska den inte heller ligga här.

Flyttar:
2T-S. Trimning. --> 2T-S. Övriga diskussioner.
Skriv svar