håller just nu på att byta till original cylindern från en trim cylinder och har precis lagt original cylindern i ett bensinbad för att rengöra den och undrar i fall någon kan hjälpa mig lite med tips bl.a. sen så finns ju knastret eller vad det nu heter som sitter i hålen där bulten ska i ska de sitta kvar där när man sätter i bulten?
Du sätter i ett av knastren, sen sätter på kolven på vevstaken, stoppar i kolvbulten, sen sätter du på andra knastret när kolven sitter där. Tänk på att knastret skall ligga i ett spår på kolven. Glöm inte att smörja in cylinderloppet med tvåtaktsolja innan du sätter på den efter ett bensinbad.
har kollat på lite guider och tycker att http://www.twostrokerider.se/artiklar/1688 värkar funka men jag har en fråga om smörjningen med 2-taks olja efter att man har monterat den bara å hälla på lite olja och montera ihop allt igen?
StylizhRazer skrev:kan man ta och smörja den lite innan man monterar den med så att det är lättare att få i den?
Gör som axxel sa, det brukar jag också göra. Innan du ska sätta i kolven i cylindern så tar du ett papper med 2T olja på och smörjer in kolv och cylinder, sedan är det bara att trycka ihop kolvringarna och in med den
StylizhRazer skrev:kan man ta och smörja den lite innan man monterar den med så att det är lättare att få i den?
Gör som axxel sa, det brukar jag också göra. Innan du ska sätta i kolven i cylindern så tar du ett papper med 2T olja på och smörjer in kolv och cylinder, sedan är det bara att trycka ihop kolvringarna och in med den
bara å smörja och köra in den, vart har jag hört det förut?
StylizhRazer skrev:kan man ta och smörja den lite innan man monterar den med så att det är lättare att få i den?
Gör som axxel sa, det brukar jag också göra. Innan du ska sätta i kolven i cylindern så tar du ett papper med 2T olja på och smörjer in kolv och cylinder, sedan är det bara att trycka ihop kolvringarna och in med den
bara å smörja och köra in den, vart har jag hört det förut?
gick ju lite si och så med det där jag fick ner skit i motorblocket igår och har letat efter åtgärder och klyvamotorn kommer jag inte att göra och då var det magneter eller fylla med bensin och se om det rinner ut och då är det så att jag undrar om jag ska fylla på med någon olja i vevhuset eller vad det nu heter skiten fick jag ner under veven iaf och fick tipset att fylla med bensin och vända på motorn, en annan sa att fylla på med bensin och kicka hur/vilket ska jag göra/ är bäst?
StylizhRazer skrev:gick ju lite si och så med det där jag fick ner skit i motorblocket igår och har letat efter åtgärder och klyvamotorn kommer jag inte att göra och då var det magneter eller fylla med bensin och se om det rinner ut och då är det så att jag undrar om jag ska fylla på med någon olja i vevhuset eller vad det nu heter skiten fick jag ner under veven iaf och fick tipset att fylla med bensin och vända på motorn, en annan sa att fylla på med bensin och kicka hur/vilket ska jag göra/ är bäst?
Om du kickar så går veven runt, har för mig att du sa att du tappade i ett kolvclipps där i? Isåfall kanske den kommer med runt och du kickar. Annars häll i bensin och vänd på motorn, så ska den väl förhoppninsgvis komma med ut.
StylizhRazer skrev:gick ju lite si och så med det där jag fick ner skit i motorblocket igår och har letat efter åtgärder och klyvamotorn kommer jag inte att göra och då var det magneter eller fylla med bensin och se om det rinner ut och då är det så att jag undrar om jag ska fylla på med någon olja i vevhuset eller vad det nu heter skiten fick jag ner under veven iaf och fick tipset att fylla med bensin och vända på motorn, en annan sa att fylla på med bensin och kicka hur/vilket ska jag göra/ är bäst?
Om du kickar så går veven runt, har för mig att du sa att du tappade i ett kolvclipps där i? Isåfall kanske den kommer med runt och du kickar. Annars häll i bensin och vänd på motorn, så ska den väl förhoppninsgvis komma med ut.
StylizhRazer skrev:gick ju lite si och så med det där jag fick ner skit i motorblocket igår och har letat efter åtgärder och klyvamotorn kommer jag inte att göra och då var det magneter eller fylla med bensin och se om det rinner ut och då är det så att jag undrar om jag ska fylla på med någon olja i vevhuset eller vad det nu heter skiten fick jag ner under veven iaf och fick tipset att fylla med bensin och vända på motorn, en annan sa att fylla på med bensin och kicka hur/vilket ska jag göra/ är bäst?
Om du kickar så går veven runt, har för mig att du sa att du tappade i ett kolvclipps där i? Isåfall kanske den kommer med runt och du kickar. Annars häll i bensin och vänd på motorn, så ska den väl förhoppninsgvis komma med ut.
jag ska gå ut och prova det tack
Funkar inte det så tar du en förjävla stark dammsugare med ett smalt munstycke så du kommer åt överallt och kör för glatta livet, det har faktiskt rätt mig från klyvning en gång
Roxxen96 skrev:
Om du kickar så går veven runt, har för mig att du sa att du tappade i ett kolvclipps där i? Isåfall kanske den kommer med runt och du kickar. Annars häll i bensin och vänd på motorn, så ska den väl förhoppninsgvis komma med ut.
jag ska gå ut och prova det tack
Funkar inte det så tar du en förjävla stark dammsugare med ett smalt munstycke så du kommer åt överallt och kör för glatta livet, det har faktiskt rätt mig från klyvning en gång