Derbi Senda svårstartad

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
stollen9
Elmoped

Derbi Senda svårstartad

Inlägg av stollen9 »

okej som rubriken lyder kan min Derbi Senda extreme 06a vara lite svårstartad efter den stått inne i mitt varma garage men det går att rulla igång den och när jag kört i kanske 10 min och låter den stå en stund så startar den på 1a kicken.. så hur kan man göra att den startar på första kicken direkt ? =) Den är också trimmad med ett tk rör och ostrypt cdi..
Senast redigerad av stollen9 den 8 mars 2012, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Använda choke?

Hålla motorn i allmänt bra skick?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

bensinskalle skrev:Använda choke?

varför ska jag använde choke för ? :p
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

stollen9 skrev:

så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare :) När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

jarken skrev:
stollen9 skrev:

så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare :) När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
Så om jag stoppar i ett större munstycke startar den då ? fast då finns det ju chans att den blöddrar antar jag?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

stollen9 skrev:
jarken skrev:
stollen9 skrev: varför ska jag använde choke för ? :p
Så om jag stoppar i ett större munstycke startar den då ? fast då finns det ju chans att den blöddrar antar jag?
Man ställer in munstycket när mopeden är varm. Eftersom du antagligen kör mopeden 99% av tiden när den är varm? Och 1% när den är kall. Därför skall du ej öka munstycket bara för den blir mer lättstartad. Drf finns det en choke. Och ja, om du stoppar i större munstycke kommer den troligtvis att blöddra :)

Annars kan du ställa in luftskruven, den skall vara 1.5varv ut som grundinställning. Sen är de lite finlir runt de. Lågfarts munstycket är ingen ide att byta, en original moped skall gå utan att byta de.

Edit: de kan inte bara vara munstycket, du kan ha smutsigt luftfilter, dålig komp. mm...
stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

jarken skrev:
stollen9 skrev:
jarken skrev: så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare :) När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
Man ställer in munstycket när mopeden är varm. Eftersom du antagligen kör mopeden 99% av tiden när den är varm? Och 1% när den är kall. Därför skall du ej öka munstycket bara för den blir mer lättstartad. Drf finns det en choke. Och ja, om du stoppar i större munstycke kommer den troligtvis att blöddra :)

Annars kan du ställa in luftskruven, den skall vara 1.5varv ut som grundinställning. Sen är de lite finlir runt de. Lågfarts munstycket är ingen ide att byta, en original moped skall gå utan att byta de.

Edit: de kan inte bara vara munstycket, du kan ha smutsigt luftfilter, dålig komp. mm...
luftskruven är fixat och den är inte orginal..
stollen9
Elmoped

Inlägg av stollen9 »

jarken skrev:
stollen9 skrev:
jarken skrev: så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare :) När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.

luftskruven är fixat och den är inte orginal..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

stollen9 skrev:

För att ge mer bensin vid kallstart? Den sitter där av en anledning. Det är inte meningen att moppeden ska vara lättstartad ute.

När det är 20+ ute däremot så brukar det inte behövas om man inte har ganska snål blandning
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

choke ser juh till att motor håller sig i fint skick ... om man kan använda den på rätt sätt :P

( dvs inte FULLGASA iväg en kall motor )

för motorn ska må bäst så kickar man igång med choke
låter stå ngn minut

sedan sänka den och köra iväg

behövs inte mer
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Skriv svar