okej som rubriken lyder kan min Derbi Senda extreme 06a vara lite svårstartad efter den stått inne i mitt varma garage men det går att rulla igång den och när jag kört i kanske 10 min och låter den stå en stund så startar den på 1a kicken.. så hur kan man göra att den startar på första kicken direkt ? =) Den är också trimmad med ett tk rör och ostrypt cdi..
Senast redigerad av stollen9 den 8 mars 2012, 14:19, redigerad totalt 1 gånger.
så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
Så om jag stoppar i ett större munstycke startar den då ? fast då finns det ju chans att den blöddrar antar jag?
stollen9 skrev:
varför ska jag använde choke för ? :p
så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
Så om jag stoppar i ett större munstycke startar den då ? fast då finns det ju chans att den blöddrar antar jag?
Man ställer in munstycket när mopeden är varm. Eftersom du antagligen kör mopeden 99% av tiden när den är varm? Och 1% när den är kall. Därför skall du ej öka munstycket bara för den blir mer lättstartad. Drf finns det en choke. Och ja, om du stoppar i större munstycke kommer den troligtvis att blöddra
Annars kan du ställa in luftskruven, den skall vara 1.5varv ut som grundinställning. Sen är de lite finlir runt de. Lågfarts munstycket är ingen ide att byta, en original moped skall gå utan att byta de.
Edit: de kan inte bara vara munstycket, du kan ha smutsigt luftfilter, dålig komp. mm...
jarken skrev: så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
Så om jag stoppar i ett större munstycke startar den då ? fast då finns det ju chans att den blöddrar antar jag?
Man ställer in munstycket när mopeden är varm. Eftersom du antagligen kör mopeden 99% av tiden när den är varm? Och 1% när den är kall. Därför skall du ej öka munstycket bara för den blir mer lättstartad. Drf finns det en choke. Och ja, om du stoppar i större munstycke kommer den troligtvis att blöddra
Annars kan du ställa in luftskruven, den skall vara 1.5varv ut som grundinställning. Sen är de lite finlir runt de. Lågfarts munstycket är ingen ide att byta, en original moped skall gå utan att byta de.
Edit: de kan inte bara vara munstycket, du kan ha smutsigt luftfilter, dålig komp. mm...
jarken skrev: så den får mer bensin(eller finns dem chokar som stryper luften också) än luft jämfört med utan choke. Då kalla motorer vill ha mer bensin=startar lättare När den är varm så vill den ha mindre bensin, därför är den mer lättstarted när den är varm.
Så om jag stoppar i ett större munstycke startar den då ? fast då finns det ju chans att den blöddrar antar jag?
Man ställer in munstycket när mopeden är varm. Eftersom du antagligen kör mopeden 99% av tiden när den är varm? Och 1% när den är kall. Därför skall du ej öka munstycket bara för den blir mer lättstartad. Drf finns det en choke. Och ja, om du stoppar i större munstycke kommer den troligtvis att blöddra
Annars kan du ställa in luftskruven, den skall vara 1.5varv ut som grundinställning. Sen är de lite finlir runt de. Lågfarts munstycket är ingen ide att byta, en original moped skall gå utan att byta de.
Edit: de kan inte bara vara munstycket, du kan ha smutsigt luftfilter, dålig komp. mm...