Tips och ideer för att få ner ljudet på moppen.

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Tips och ideer för att få ner ljudet på moppen.

Inlägg av Roxxen96 »

Tjena allesammans ;)

Köpte ett effektrör för ett tag sen (Leovince TT). Låter fruktansvärt mycket.. :roll: Öppnade dämparen iomed att jag trodde att det var dåligt packat, och det var det verkligen. Så tog ut det "gamla" skiten, låg ett tunt lager ull och stål tråd lindat runt avgasstången.. Aja tog ut allt det, sen slängde jag i nytt fräscht biltema ull. Vilket är rätt mycket tjockare än det som var i, packade rejält, alltså snålade inget. ;) Dämpade ju ljudet en del, men låter fortfarande för mycket för min smak. Skorstenen sitter självklart i då det låte ohyggligt mycket utan det.

Nu ville jag höra med er här på TSR, om ni har några tips om hur jag kan få den att låta mindre? Låter lite för mycket för att jag ska vara nöjd. Ge mig alla tips och ideer, va kreativa nu! Skriv även era konstigaste ideer, alltid värt att testa iallafall. Aja söker ingen oftopic eller oseriösa svar, utan det ska ligga en bra och seriös tanke bakom din ide. Sen så vet jag att effektrör låter mycket, tro inte att jag är dum. Utan skulle bara kolla mer er om ni har några bra ideer om hur man kan få ner ljudet lite mer.

Bugar och bockar för alla svar.

/ Roxxen96
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Har du sportluft så sätt på luftburk igen, eller ett luftfilter med kåpa över. Kolla avgaspackningen också :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Modda på en extra ljuddämpare ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ktm_danielsson skrev:Har du sportluft så sätt på luftburk igen, eller ett luftfilter med kåpa över. Kolla avgaspackningen också :)
Sportluft har jag självklart inte! Skrev att skorstenet sitter på. Avgas -packningen är en sådan metall ring, och det ska sitta rätt tätt där nere! ;)

Edit:
gandih500 skrev:Modda på en extra ljuddämpare ;)
Jadu, det blir ju inte särskilt snyggt/diskret/bra/ lätt ;)
Användarens profilbild
draclover
Svårstartad skrothög

Re: Tips och ideer för att få ner ljudet på moppen.

Inlägg av draclover »

Roxxen96 skrev:Tjena allesammans ;)

Köpte ett effektrör för ett tag sen (Leovince TT). Låter fruktansvärt mycket.. :roll: Öppnade dämparen iomed att jag trodde att det var dåligt packat, och det var det verkligen. Så tog ut det "gamla" skiten, låg ett tunt lager ull och stål tråd lindat runt avgasstången.. Aja tog ut allt det, sen slängde jag i nytt fräscht biltema ull. Vilket är rätt mycket tjockare än det som var i, packade rejält, alltså snålade inget. ;) Dämpade ju ljudet en del, men låter fortfarande för mycket för min smak. Skorstenen sitter självklart i då det låte ohyggligt mycket utan det.

Nu ville jag höra med er här på TSR, om ni har några tips om hur jag kan få den att låta mindre? Låter lite för mycket för att jag ska vara nöjd. Ge mig alla tips och ideer, va kreativa nu! Skriv även era konstigaste ideer, alltid värt att testa iallafall. Aja söker ingen oftopic eller oseriösa svar, utan det ska ligga en bra och seriös tanke bakom din ide. Sen så vet jag att effektrör låter mycket, tro inte att jag är dum. Utan skulle bara kolla mer er om ni har några bra ideer om hur man kan få ner ljudet lite mer.

Bugar och bockar för alla svar.

/ Roxxen96
kanske lite oseriöst men modda om 2 ljuddämpare ? :lol: efter varandra eller bredvidvarandra kvittar men efter varandra hade du fått massor av aplåder av mig 8)
behåll stavfelen jag behöver ej dom!
agresiv ,glad och ibland lite dum i huvudet :roll:
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Roxxen96 skrev:Jadu, det blir ju inte särskilt snyggt/diskret/bra/ lätt ;)
Ja det finns inte så mycket annat att göra :?
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Köp ett tystare rör?
[spoiler]vet inget om scooter rör så kan inte säga vilket :roll:[/spoiler]
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

packar du för hårt låter det bara mer :P
eventuellt hört man kan sätta typ ett "kors" som slår sönder ljudvågerna i dämparen i slutet
Bild
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

du skrev att du "lindade hårt och inte slösade"?

har hört att om man lindar för hårt så blir det inte lika tyst :) bättre med "lagom" packat :)

finns inte så mycket mer att göra..
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

De mesta ljudet från trimrör kommer ju typ från kröken, visst låter de nåt helvetiskt ifall man kör utan ljuddämpare men som jag sa det låter mycket ifrån kröken på de flesta trimrör då godset de är gjort i är tunnt , och iallafall i Derbi sitter de nån slags ljuddämpande grej på insidan av röret.

Nåt som jag gjorde på mitt trimrör till sendan var att linda me avgasbandage, ser lite solkigt ut men sänkte faktiskt det "knattrande" ljudet och ljudet öh. en hel del. :)
bibapeolola
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mura skrev:packar du för hårt låter det bara mer :P
eventuellt hört man kan sätta typ ett "kors" som slår sönder ljudvågerna i dämparen i slutet
[spoiler]Jo det är jag medveten om, har också hört det. Att om man packar för hårt hjälper det inte / låter mer. :roll: Packade inte BRUTALT hårt, utan lite lagom hårt. Aja blev inte mer än första lagret jag packade iallafall, så är nog lugnt än sålänge! ;)
PK skrev:du skrev att du "lindade hårt och inte slösade"?

har hört att om man lindar för hårt så blir det inte lika tyst :) bättre med "lagom" packat :)

finns inte så mycket mer att göra..
Som jag skrev till MURA, så packade jag inte brutalt hårt. Utan rätt lagom hårt, lät iallafall inte mer än vad det gjorde efter första packningen etc! :)

AxxxeL skrev:De mesta ljudet från trimrör kommer ju typ från kröken, visst låter de nåt helvetiskt ifall man kör utan ljuddämpare men som jag sa det låter mycket ifrån kröken på de flesta trimrör då godset de är gjort i är tunnt , och iallafall i Derbi sitter de nån slags ljuddämpande grej på insidan av röret.

Nåt som jag gjorde på mitt trimrör till sendan var att linda me avgasbandage, ser lite solkigt ut men sänkte faktiskt det "knattrande" ljudet och ljudet öh. en hel del. :)
Tack för alla tips måste jag bara säga, mycket schysst av er allihop!

Ja sånt avgasbandage har jag hört att det ska hjälpa rätt bra, men på biltema kostar det 300 kr. Dock får man väldigt mycket, men 300 kr är ändå 300 kr och det har man ju inte alltid lust till att punga ut. Men som sagt om man vill ha ner ljudet, så har man ju inge större val ;)

Btw köpte du ditt på Biltema eller någon annanstans? Isåfall länka gärna! Tack återigen för alla tips, uppskattar mer tips/ideer! :)[/spoiler]
dadde w1
Svårstartad skrothög

Inlägg av dadde w1 »

Du kan ju kanske kolla om avgaspackningen är bra?? :roll:
Annars vet jag inte vad du skulle kunna göra... :?
Speedfight 3 Projektet!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36890
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

dadde w1 skrev:Du kan ju kanske kolla om avgaspackningen är bra?? :roll:
Annars vet jag inte vad du skulle kunna göra... :?
Följde med en ny avgaspackning till röret. Är en sådan metall ring ;) Har dratt åt ordentligt vid cylinder anslutningen så ska nog inte komma ut allt för mycket ljud därifrån :roll:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Steg ett: Avgör varifrån det mesta av ljudet kommer. Ingen ljuddämpare i världen kan göra nått åt ljud som går rakt genom plåten i en tunnväggad expansionskammare eller en läckande packning mot cylindern.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Jag såg att du skrev att du hade en metallrings packning och förstår vad du menar med det men jag skulle rekommendera att du även köpte en "vanlig" packning som denna t.ex http://www.twostroke.se/product.asp?product=18696 och monterar mellan röret och cylindern för det gjorde jag på min Speedfight och det hjälpte en hel del trots att jag hade en metallring. Värt ett försök iaf!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mattyyy skrev:Jag såg att du skrev att du hade en metallrings packning och förstår vad du menar med det men jag skulle rekommendera att du även köpte en "vanlig" packning som denna t.ex http://www.twostroke.se/product.asp?product=18696 och monterar mellan röret och cylindern för det gjorde jag på min Speedfight och det hjälpte en hel del trots att jag hade en metallring. Värt ett försök iaf!
Tack så mycket, ska absolut testas! ;)

Gärna fler tips :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

de är ju hål i röret i ljuddämparen, där han du sticka i spikar o sedan linda med avgasbandage, då kommer ljudvågorna "krossas" o gå ut i ljuddämpar ullen! Dock så kan de ge en liten effekt förlust!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

min kompis modda på två ljuddämpare på sin typhoon och ja den blev tystare :)
sen kör på det som andra har sagt Dubbla packningar alltså ringen och vanlig det hjälper och sen kan avgasbandage hjälpa ( sätt vid kröken )
det va nog allt :)
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Cylindrar med större avgasport tenderar att låta mycket mer än cylindrar med "halv port" (T.ex. Liggande minarelli AC och Airsal sport 70cc AC har en "halv port", dvs. den är inte rund utan som en halvmåne.). De låter mycket mindre om avgasporten är liten.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
MrAndersson skrev:de är ju hål i röret i ljuddämparen, där han du sticka i spikar o sedan linda med avgasbandage, då kommer ljudvågorna "krossas" o gå ut i ljuddämpar ullen! Dock så kan de ge en liten effekt förlust!
Min kompis tipsade mig om att göra så, sätta något ivägen på båda ändarna, sedan lägger man i lite ull där i. Precis det du säger, fast kanske inte en spik utan snarare ståltråd tex ;) Tack!

Fredd_e skrev:min kompis modda på två ljuddämpare på sin typhoon och ja den blev tystare :)
sen kör på det som andra har sagt Dubbla packningar alltså ringen och vanlig det hjälper och sen kan avgasbandage hjälpa ( sätt vid kröken )
det va nog allt :)
Haha måste sett rätt fult ut.. :roll: Jag ska testa en sån packning faktiskt, 29 kr är inte särskilt mycket. Bandage är rätt dyrt, 300 kr på biltema ;) Tack för tipsen!
jarken skrev:Cylindrar med större avgasport tenderar att låta mycket mer än cylindrar med "halv port" (T.ex. Liggande minarelli AC och Airsal sport 70cc AC har en "halv port", dvs. den är inte rund utan som en halvmåne.). De låter mycket mindre om avgasporten är liten.
Jo jag vet att det låter mer då, om avgasporten är mindre. Och jag har en stage 6 med dubbla portar, men det är som det är nu. Finns sätt att dämpa på, fått massa grymma tips. Tack! Gärna mer![/spoiler]
Senast redigerad av Roxxen96 den 8 mars 2012, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

När du packar dämpen packa ass hårt typ 1cm med står tråd runt eller något å sen 3cm lös ull sen gör du det igen tills du har gjort det hela vägen...
samma funktion som i en ljuddämpare på vapen å du kan ju köpa avgas bandage om du vill få den tystare 300 spänn på biltema bara ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

orkade inte citera dig, men

jag fick min av en polare som fick en rulle över efter turbokonventering på en e30. :) Han hade köpt den på www.grenrör.se, närmare bestämt http://www.grenror.se/12-avgasbandage
bibapeolola
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

[spoiler]
potog skrev:När du packar dämpen packa ass hårt typ 1cm med står tråd runt eller något å sen 3cm lös ull sen gör du det igen tills du har gjort det hela vägen...
samma funktion som i en ljuddämpare på vapen å du kan ju köpa avgas bandage om du vill få den tystare 300 spänn på biltema bara ;)
Härligt tips det, ska testa massa olika grejer! Just nu har man inte speciellt lust att lägga 300 kronor på dämpar bandage, men kanske köper det för pengarna jag tjänar ifrån dig! Tack för tipset Potog, ska testas.
AxxxeL skrev:orkade inte citera dig, men

jag fick min av en polare som fick en rulle över efter turbokonventering på en e30. :) Han hade köpt den på www.grenrör.se, närmare bestämt http://www.grenror.se/12-avgasbandage
Gör inget Axel ;) Riktigt schysst att du fick det, är ju inte frukstansvärt billigt om man säger så. Tack för länken, ska titta upp det!

Tack för alla tips, även om jag dissat en del svar. Men alla har uppskatttats. Tar glatt emot fler![/spoiler]
Skriv svar