Mitt nya ZX axxar inte förrän 200 m

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

KOlla kopplingen om den slirar, bytt tryckfjäder och dom där andra fjädrarna va fan heter dom `? -.- Sen om inte det funkar bytt till minder vikter
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

Jag har precis köppt stage 6 pro replica, eftersom min polare sa att leovince zx var dåligt :( men iallafall så har jag ett litet annat fel... Den varvar upp ganska sakta, å sen så varvar den ner efter den har axat som bäst :S

Har 4g vikter, men ska byta till 3,2g vikter. har även 88 i munstycke men då kan man inte ha sportluftsfilter utan man måste köra utan filter :S ska jag gå ner till typ 80 med sportluft eller?

Nån som tror att den kommer gå bra sen?
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Grundregel nummer 1 : Ändra bara en sak i taget så du ser hur motorn beter sig ! Ändrar du fler saker samtidigt , så vet du inte vad den reagerar på.

Ska du justera in förgasaren , så sätt i ett stort munstycke. Börja högt o jobba dig neråt tills motorn går bra. Laborera INTE med vikter , fjädrar , nålar o annat skit under tiden. När munstycket är rätt o luftskruven är injusterad , så justera in nålen. Motorn ska reagera direkt vid ett snabbt påslag...tvekar den , så höj nålen.

Nu vet du att motorn går bra.... Skulle den tveka i accet eller ha låg toppfart nu , så är det vikter o fjädrar du får trimma in. Ingen idé att börja pilla på det när du inte har en aning om motorn varvar ut eller reagerar som den ska på gasen.....
J.R.P.
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Jag tror att ja vet vrf den inte accar i tid. Dra på en hårdare tryckfjäder, gör stor skillnad kan ja lova. Jag skulle nog tatt en 50% hårdare om ja va du :wink:
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Den axxar ju när den e kall kan det va tryckfjädern som e problemet ändå ?
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Aerox08 skrev:Hittade en rörtång :roll: men fick inte upp den ändå :?
Då säger jag såhär; Hitta en bilverkstad och säg att de får en 50-lapp för att få av den muttern ...
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Har redan fått upp den :D :wink:
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Aerox08 skrev:Den axxar ju när den e kall kan det va tryckfjädern som e problemet ändå ?
Som sagt....Justera in förgasaren ! Din tryckfjäder skiter i om motorn är varm eller kall , alltså är det inte den.
När motorn är kall , så minskar däremot luften iom automatchoken , vilket gör att du får en fetare blandning. När din motor blir varm , så kopplas choken ur o motorn får den mängd luft som den är inställd för , vilket tydligen är en för klen bränsleblandning. Höj nålen o justera luftskruven !
J.R.P.
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Okej fan va du kan mycke :shock: :D Men hur höjer man nålen ? skruvar man upp den bara lr ? den sitter i flötterhuse lr vare heter ? xD
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Där gasviren går ner i förgasaren sitter trotteln som det är en fjäder på och nålen inutti tråtteln typ. Sedan när du håller nålen i handen så ser du 5 jack i den och i en utav dom sitter det en bricka, jacken är till för att ändra hur mkt soppa du vill att den ska få. Om du vill att den ska få mer bensin så sätter du brickan längre ner dvs nålen höjs och om du vill att den ska få mindre soppa så gör du tvärt om. Inge svårt/avanserat att göra iaf inte för mig som har gjort de minnst 15 gånger:P
Team High-End Racing

Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

OKej men då kan ma gö de istället för o byta munstycke ?
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

Igentligen så ska man byta munnstycke och skruva på luftsktuven för att ställa in men för riktigt finkännsliga innställningar så brukar man även ändra läge på nålen.
Team High-End Racing

Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Det är som att jämföra äpplen o päron... Din motor kan gå helt perfekt på fullgas ( när huvudmunstycket arbetar ) , men gå som en påse nötter på mellanregistret om du inte har nålen rätt.
Tvärtom samma sak... Den kan accelerera som en svedd ....men när du börjar närma dig toppvarvet så kommer nötpåsen igen.

Om moppen går bra på topp...Kör en fullgasrepa på 5 min ungefär , stäng av motorn , läs av stiftet o se så du har en ljusbrun färg. ( Enda sättet att kolla om du inte har tillgång till en bredbandslambda... :wink: ). Är det mörkare eller svart , sätt i mindre munstycke. Ljusare eller vitt , sätt i större munstycke. När du har munstycket rätt , så kan du laborera med nålen...ingen idé att göra det innan.
J.R.P.
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Okej :) Men passar dellorto munstycken på guntner förgasare ?för det är väll sån på aerox 05 och framåt[/quote]
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Näpp... Gurtner har sina egna munstycken..... O de är dessutom dyrare än till Dellorto... :wink: . Kostar ca 40-45 kr/st....
J.R.P.
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Okej så ja kan sätta dellorto på min moppe då ? :P Men har ju Polini ForRace och ett luftfilter räcker 80 , lr ska ja ha 90+ ?
Folke33
Elmoped

Inlägg av Folke33 »

Har du Gurtnerförgasare så måste du ha gurtnermunstycken. Har du dellortoförgasare så är det dellortomunstycke som gäller....
Vad har du för storlek original ? Gå upp 12-15 storlekar o läs av stiftet efter det.... Går inte att säga vad du ska ha. Olika från motor till motor beroende på hur de blivit inkörda etc....
Jag gick upp från 60 till 88 med Heborör o öppnad originalburk. Kompisen gick upp från 54 till 64 med samma mod....
J.R.P.
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped

Inlägg av Fradz »

jag har ungefär samma problem med min yamaha neos, köpte och satte på http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=4
precis så tog jag bort pluggen i den... nu går den liksom, först i början har den bra acc, sen typ efter 10 km så blir den seg sen när jag kommer i 30 km igen drar den som satan upp till 65-70, är det munstycket jag ska byta då ? vet inte villken storlek jag ska ha, nån som kan berätta det ? :) har en yamaha neos -05... tack o hej :P
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Låser här för det är en massa annat snack här
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Låst