Hejsan skulle vilja ha lite hjälp med min moppe!
det är så att jag hade ett dåligt sportlufttfilter som det var ett stort hål i så den fick tjuvluft. sen tvättade jag moppen och det kom säkert in vatten i förgasaren och så vidare. sen så har jag kör tjuvkopplat alltså utan tändningslås för att den har försökt blivit stulen.
jag satte på det nya tändningslåset efter att jag tvättade moppen. sen när jag skulle starta den så gick den inte igång testade nog säkert 300 kickar och att rulla igång den. efter det rengjorde jag förgasarn och det låg mycket grus i den om de är till hjälp. sen bytte jag batteri, tändstift, säkring,tändhatt och tändkabel men inget utav det hjälper. jag får gnista kanske en 3 gånger sen får jag ingen gnista resten av dagen. så den går alltså igång ungefär 3 gånger om dagen kan man säga och den dör efter nåra sekunder efter man har fått igång den:( men det är också en grej jag undrar : tutan börjar tjuta när jag kickar eller när den går igång. tacksam för svar/hjälp!!!!!
Kan vara CDI'n alt. Jordningen som krånglar, du och någon mer insatt i ämnet kan ju gå igenom elsystemet lite så allt ser rätt ut och inga glappkontakter eller skadade sladdar.
Har du kollat om du verkligen har gnista? Om inte, gör de isåfall. Skruva ur tändstiftet, sätt i det i tändhatten och lägg gängan på tändstiftet mot något som ger jord, typ motorblocket. Sen kickar du och kollar om stiftet ger gnista
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tutan börjar tjuta? Har du haft isär elsystemet själv? Annars kan det kanske vara något slags stöldskydd? Men som sagt någon som är mer insatt har nog mer koll
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"
bensinskalle skrev:Har du kollat om du verkligen har gnista? Om inte, gör de isåfall. Skruva ur tändstiftet, sätt i det i tändhatten och lägg gängan på tändstiftet mot något som ger jord, typ motorblocket. Sen kickar du och kollar om stiftet ger gnista
jag har kollat gnistan och jag får bara gnista 3 gånger när moppen har vilat en dag osv..
haft liknande problem själv på min aerox.. min tändhatt hade suttit löst och orsakat ovanligt mycket värme i kablarna, så jordkabeln och någon annan kabel hade smält ihop så det blev en liten kortis.. fick då detta problem, den gick igång om den hade stått ett tag, men sen kunde man kanske hinna åka ett par meter innan den börja feltända och till sist dog. sen gick den inte igång på flera timmar. sen blev det samma sak när den hade stått ett tag, kicka igång fick stå en liten stund sen åkte jag iväg men kom kanske ett par meter bara innan den dog
aja är kanske inte det som är felet men eftersom typ samma sak hade hänt mig så sa jag det!
Idag satte jag på en ny cdi box och moppen startade bra och höll tomgång men så hör jag någonting vid kylaren så tittar jag. Så ser jag att en sladd från cdin cdin (använde gamla kablarna) hade bränts sönder så metallen i sladden stack ut och det kom massa gniator därifrån kändes inte så bra att köra någon som vet vad man kan göra tacksam för svar:)
tack för svaret men det är 3 sladdar som ligger mot varandra som isoleringen har bränts sönder på har hört att det kan bli kortis då vill helst inte köpa nya sjukt många sladdar går i den som jag måste byta xD
fleskdooris skrev:tack för svaret men det är 3 sladdar som ligger mot varandra som isoleringen har bränts sönder på har hört att det kan bli kortis då vill helst inte köpa nya sjukt många sladdar går i den som jag måste byta xD
lägg eltejp runt på alla ställen där man ser plasten smält o man ser koppar! Så borde de funka!
fleskdooris skrev:tack för svaret men det är 3 sladdar som ligger mot varandra som isoleringen har bränts sönder på har hört att det kan bli kortis då vill helst inte köpa nya sjukt många sladdar går i den som jag måste byta xD
Om kablarna är någorlunda hela så är det bara att tejpa runt dom (var för sig).
Jag skulle dock klippa av alla trasiga kablar, skala dom 5mm på varje sida och sätta ihop dom med kabelskor istället, bätttre att göra det ordentligt när man ändå håller på...
Fattar du inte vad jag menar så fråga far din, han vet garanterat
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Fast bäst är nog att ta reda på varför kablarna smälter till att börja med, annars kommer det ju bli varmt igen och hålla på och bråka
_____________________________________________________________
"In my body, where the shame-gland should be, there is instead another awesome-gland! True story!"