hur vet man om ett ramlager är trasigt? :)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
dexter123
Elmoped

hur vet man om ett ramlager är trasigt? :)

Inlägg av dexter123 »

tacksam för svar :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Man känner det i motorn. Blir ganska hårda vibrationer när det är pågång.

Har du lagret i handen är det svårare att avgöra, om det inte är totalkasst ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Mertz »

iof kan man ju känna hur stort glapp det är med fingrarna eller snurra det som satan på fingre och se hur länge det snurrar/ om det vibrerar.
Har testat själv så det är ingen jävla B.S
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
dexter123
Elmoped

Inlägg av dexter123 »

men känner man de när man kör?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Lånar lite, vad händer om man får ramlager ras?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

MrAndersson skrev:Lånar lite, vad händer om man får ramlager ras?
Inget kul. Fick de på sendan, trodde först det var nåt försenat aprilskämt när jag hittade platta cirklar på kolven och flis överallt i vevhuset... trodde det var nåt som kommit i förgasaren, så rengjorde vevhuset med diesel osv. Sen märkte man att den laggade fram = ramlagert var kasst.... kosta en del att fixa dedär då man får klyva byta cylinder (ifall du inte har en jävla tur) och en hel del annat som kostar när man klyver, ;) Har du otur kanske veven tar skada.

du känner det när du kör, och det LÅTER som satan. innan mitt skar så lät det nåt helvetiskt runt motorn... och det VIBRERAR som fasiken.
bibapeolola
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

AxxxeL skrev:
Inget kul. Fick de på sendan, trodde först det var nåt försenat aprilskämt när jag hittade platta cirklar på kolven och flis överallt i vevhuset... trodde det var nåt som kommit i förgasaren, så rengjorde vevhuset med diesel osv. Sen märkte man att den laggade fram = ramlagert var kasst.... kosta en del att fixa dedär då man får klyva byta cylinder (ifall du inte har en jävla tur) och en hel del annat som kostar när man klyver, ;) Har du otur kanske veven tar skada.

du känner det när du kör, och det LÅTER som satan. innan mitt skar så lät det nåt helvetiskt runt motorn... och det VIBRERAR som fasiken.
Vibrerar mer än vanligt på en Senda? ;)

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Jag skulle laga en moped som lät konstigt (TMS Sprint 4-takt) ifrån en tjej kompis. Så starta den o den lät som ett dieselverk :D Hörde inte ens ljudet ifrån avgasröret. Bara ett evigt tjutande och oljud. Den hade ett ramlager skurit pga. hon kört utan olja :)

Men de går att kolla om ett ramlager är dåligt innan de brister. Då kan du ta och känna på vevaxeln (rucka den upp o ner) och känna efter glapp. Glappar de så är de dax att byta.
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

MrAndersson skrev:
AxxxeL skrev:

Aa, men det är mest ljudet som man märker det på :)
bibapeolola
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

AxxxeL skrev:
MrAndersson skrev:
AxxxeL skrev: Inget kul. Fick de på sendan, trodde först det var nåt försenat aprilskämt när jag hittade platta cirklar på kolven och flis överallt i vevhuset... trodde det var nåt som kommit i förgasaren, så rengjorde vevhuset med diesel osv. Sen märkte man att den laggade fram = ramlagert var kasst.... kosta en del att fixa dedär då man får klyva byta cylinder (ifall du inte har en jävla tur) och en hel del annat som kostar när man klyver, ;) Har du otur kanske veven tar skada.

Aah, :) Vad kan de bero på? Förlite olja i lådan? Eller förlite olja i motorn?
Eller är de annat? Såsom tex, järnspån, dam osv i motorn? :)

Kolla In Min KTM Senda!

jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

MrAndersson skrev:
AxxxeL skrev:
MrAndersson skrev: Vibrerar mer än vanligt på en Senda? ;)
Aah, :) Vad kan de bero på? Förlite olja i lådan? Eller förlite olja i motorn?
Eller är de annat? Såsom tex, järnspån, dam osv i motorn? :)
Skit såsom järnspån kommer sällan igenom munstycket på mopedmotorer pga. de är så små. Om de skall komma in skit som kan förstöra vore det genom du plockar av förgasaren lr tändstiftet lr toppen o cylindern. Finns även en artikel just här på TSR om lager osv :)

http://www.twostrokerider.se/artiklar/1561
Skriv svar