hemma skulle jag inte vilja bo och kan inte bygga ett 15m2 hus heller...gilera04 skrev:bo hemma så länge du kan de e svindyrt att flytta hemifrån. sen om man inte e 18 blir det jobbigt med alla papper då du måste ha en överförmyndare som skall skriva på allt. om du bor i villa så bygg ett 15m2 hus på tomten iget bygglov finns och du slipper tjatet men du kan ändå smita över och sno ur kylen. så gör jag:)
ps överförmyndare tar ca ett halvår att bli då de skall avgöras i rätten.
socialen i sverige kan i alla fall hjälpa med lägenhet men vet inte hur det är i finlandVictorh skrev:hemma skulle jag inte vilja bo och kan inte bygga ett 15m2 hus heller...gilera04 skrev:bo hemma så länge du kan de e svindyrt att flytta hemifrån. sen om man inte e 18 blir det jobbigt med alla papper då du måste ha en överförmyndare som skall skriva på allt. om du bor i villa så bygg ett 15m2 hus på tomten iget bygglov finns och du slipper tjatet men du kan ändå smita över och sno ur kylen. så gör jag:)
Senså dyrt lär det bli men pengarna gåt att fixa
men vill ha lite ditåt vad det kostar och hur detär med studie bidrag osv
Nja, inte direkt. Man får inte precis en lägenhet bara för att man vill flytta.aerox-sami skrev:socialen i sverige kan i alla fall hjälpa med lägenhet men vet inte hur det är i finlandVictorh skrev:hemma skulle jag inte vilja bo och kan inte bygga ett 15m2 hus heller...gilera04 skrev:bo hemma så länge du kan de e svindyrt att flytta hemifrån. sen om man inte e 18 blir det jobbigt med alla papper då du måste ha en överförmyndare som skall skriva på allt. om du bor i villa så bygg ett 15m2 hus på tomten iget bygglov finns och du slipper tjatet men du kan ändå smita över och sno ur kylen. så gör jag:)
Nä, det har dom väl ingen skyldighet till om du flyttar ifrån dom?Victorh skrev: så det lär bli dyrt men har inte föräldrarna något att dom måste betala en del av det iaf?
Och vem tar frivilligt hjälp av socialen och därmed blir samhällets bottenskrap.aerox-sami skrev:socialen i sverige kan i alla fall hjälpa med lägenhet men vet inte hur det är i finlandVictorh skrev:hemma skulle jag inte vilja bo och kan inte bygga ett 15m2 hus heller...gilera04 skrev:bo hemma så länge du kan de e svindyrt att flytta hemifrån. sen om man inte e 18 blir det jobbigt med alla papper då du måste ha en överförmyndare som skall skriva på allt. om du bor i villa så bygg ett 15m2 hus på tomten iget bygglov finns och du slipper tjatet men du kan ändå smita över och sno ur kylen. så gör jag:)
20 papp är väl att ta i ganska mycket. Ganska få 18-åringar som får ut så mycket så det är ju ingen siffra att räkna med direktMartenRRX skrev:Dum ide om du frågar mig...
Även när man är 18 och jobbar så blir det knapert med pengar när man flyttar och då har man i alla fall runt 20 papp i månaden.
Pengar går åt lättare än vad du tror.
Stressa inte med att växa upp, det kommer
Jag ska i alla fall bo hemma tills jag e 20/21 och har ett väl betalt jobb!
Man vill ha råd att leva lite innan man måste börja betala för en egen lya
Jonas skrev:Så här mycket kostar det i stockholm innerstad för mig.
Utgifter varje månad
5200:- hyra (1a på 40 kvm)
350:- bredband (om du har ett abonnemang med fri surf/minuter slipper du det här)
200-300:- el
Är väl dom tre som kommer som fasta kostnader. Sen tillkommer saker som:
350:- träning
600:- mobil Telefoni
Mat/tobak
4500:- mat
1500:- snus
Har ingen tv så ingen tvavgift, ingen hemförsäkring.
Hehe innan vi spårar ur här i tråden så svara jag en sista gång. Jo jag vet en försäkring är fan viktigt, "beställer" det hela tiden men glömmer alltid betala fakturanmeckARN96 skrev:Jonas skrev:Så här mycket kostar det i stockholm innerstad för mig.
Utgifter varje månad
350:- bredband (om du har ett abonnemang med fri surf/minuter slipper du det här)
Mat/tobak
För fan en hemförsäkring måste du ju ha :O Skaffa en ipad med 3g på abbonnemang, ca 400-500 i månaden plus en snusbillig telefon med kontantkort. Då sparar du pengar för du behöver inget annat bredband och mobil telefoni 600:- minskar. Så kan du ju sluta snusa ocksåoch skaffa hemförsäkring! Förlåt för OT och om jag lät otrevlig, det var inte meningen
snuset är en nödvändig utgiftmeckARN96 skrev:Jonas skrev:Så här mycket kostar det i stockholm innerstad för mig.
Utgifter varje månad
Mat/tobak
För fan en hemförsäkring måste du ju ha :O Skaffa en ipad med 3g på abbonnemang, ca 400-500 i månaden plus en snusbillig telefon med kontantkort. Då sparar du pengar för du behöver inget annat bredband och mobil telefoni 600:- minskar. Så kan du ju sluta snusa ocksåoch skaffa hemförsäkring! Förlåt för OT och om jag lät otrevlig, det var inte meningen
TuZx skrev:aa tills man kör med detdavid96 skrev:all i say biltema värmetålig färg <3 håller i evigheter
1. näe det är inte så storRobeee skrev:Som din farbror ^^ råder jag inte dig till detta.
1.Dumt att ta upp detta på ett svenskt moppeforum då du bor i Finland, tror det är rätt så stora skillnader, även fast vi är grannländer...
2.Då du fyller 17 kan du ansöka om bidrag, tror ej att du kan ansöka om det före...
3.Du får antagligen ditt barnbidrag, me det får du endast tills du är 17, då måste du ansöka om bidrag.
4.Noway att dina föräldrar går med på detta
Så du vill frivilligt leva som en fattig pundare?Victorh skrev:1. näe det är inte så storRobeee skrev:Som din farbror ^^ råder jag inte dig till detta.
1.Dumt att ta upp detta på ett svenskt moppeforum då du bor i Finland, tror det är rätt så stora skillnader, även fast vi är grannländer...
2.Då du fyller 17 kan du ansöka om bidrag, tror ej att du kan ansöka om det före...
3.Du får antagligen ditt barnbidrag, me det får du endast tills du är 17, då måste du ansöka om bidrag.
4.Noway att dina föräldrar går med på detta
2. mm men det är 100e typ
3. 100e...
4. de har inget val om jag vill flytta bort föklarar sen då vi träffas hur jag menar.
Senså japp räknade ut att det krävs ca. 3h arbete per dag.med dålig lön att ha råd med nödvändigaste så själv får jag inte ihop pengar i alla fall...
Haha okejJonas skrev:Hehe innan vi spårar ur här i tråden så svara jag en sista gång. Jo jag vet en försäkring är fan viktigt, "beställer" det hela tiden men glömmer alltid betala fakturanmeckARN96 skrev:Jonas skrev:Så här mycket kostar det i stockholm innerstad för mig.
Utgifter varje månad
Mat/tobak
![]()
Jag kör iPhone istället för ipad. Hade en ipad i två veckor sen kasta jag den genom fönstret, mer värdelös pryl finns fan inte. Har en laptop, imac och iphone. Skräp.
Det finns mycket jag skulle kunna fimpa för att spara lite pengar men lat och bekväm av mig