Hallåj! tänkte trimma min Gilera Smt lite, Min fråga till er vad/hur är enklast å "bäst"?
"setup" Som det ser ut just nu så är den helt original. tror det är 17,5 mm förgasare, kommer dock inte ihåg storlek på munstycken tror att det är 73mm och 6mm?. vet ej om CDI är strypt, det sitter 11/53 drev på. men om ni vet nåt enkelt sätt att höja farten så hör gärna av er!
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna
tror han mer ville veta vilka pluggar hur ser ditt avgasrör ut, har du sugrörskröken? alltså är första biten på röret extremt smalt? annars har du en strypning där i, är det sugrörskrök på den så är det bästa att köpa ett effektrör till den. Skulle rekomendera gianelli 2t, jobbar på alla varv och är bra till originalsetuper och även hyffsat för värre
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna
tror han mer ville veta vilka pluggar hur ser ditt avgasrör ut, har du sugrörskröken? alltså är första biten på röret extremt smalt? annars har du en strypning där i, är det sugrörskrök på den så är det bästa att köpa ett effektrör till den. Skulle rekomendera gianelli 2t, jobbar på alla varv och är bra till originalsetuper och även hyffsat för värre
det är inte så smalt i början, däremot är det blindrör på den, och sen är ju pluggen i mynningen, men hur många storlekar större munstycke behövs om man tar bort pluggen i mynningen och fixar blindröret tror du?
DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna
nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då?
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna Jo, du måste byta till större munstycke Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen!
okay ja munstycken kostar ju inte så mycket frågan är bara om det är 6mm gänga eller 5mm, det kanske är 6mm på högfarts? och 5mm på låg? men behöver man byta både hög och lågfart?
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.
Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.
Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket
GileraRider skrev: nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då?
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna Jo, du måste byta till större munstycke Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen!
okay ja munstycken kostar ju inte så mycket frågan är bara om det är 6mm gänga eller 5mm, det kanske är 6mm på högfarts? och 5mm på låg? men behöver man byta både hög och lågfart?
Byt bara högfarts, ca 10 storlekar köp 8-12 st större skulle jag rekomendera
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.
Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.
Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket
Då är det bara att kolla efter pluggarna Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)vOm jag minns rätt kör jag med storlek 86 och original munstycke borde vara 76
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.
Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.
Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket
Då är det bara att kolla efter pluggarna Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original oj såg att du ändrat nu sorry
GileraRider skrev: okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket
Då är det bara att kolla efter pluggarna Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original
Storlek 86 Original är ~76 och ja, den går riktigt fint!
vicke xX SMT skrev:Då är det bara att kolla efter pluggarna Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original
Storlek 86 Original är ~76 och ja, den går riktigt fint!
okay gött, men twostroke har 85 / 88 kan ju ta båda iof
vicke xX SMT skrev:Storlek 86 Original är ~76 och ja, den går riktigt fint!
okay gött, men twostroke har 85 / 88 kan ju ta båda iof
Köp polinis munstyckessats istället Dom har en som har typ storlek 80-100 om jag minns rätt.. kan inte länka då jag är på telefonen
okay men vet inte behöver ju inte ha 10 st då jag kommer använda 1 - 2 st, men kanske är lika bra för fin justering den satsen du tänker på är 80, 82, 84, 86, 88, 90, 92, 94, 96, 98.
Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra?
GileraRider skrev:okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra?
Nej
Öppna bänken ta bort tratten som är under.
Ta bort luftfilter anslutningen till förgasaren och ta bort guldbrickan. Nu har du gött axx kapa bort blindtarmen och pröva kommer göra en 65 med gött axx ca. 90 i munstycke
CaToXXo skrev:
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra?
Nej
Öppna bänken ta bort tratten som är under.
Ta bort luftfilter anslutningen till förgasaren och ta bort guldbrickan. Nu har du gött axx kapa bort blindtarmen och pröva kommer göra en 65 med gött axx ca. 90 i munstycke
vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.
Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.
Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket
Då är det bara att kolla efter pluggarna Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)vOm jag minns rätt kör jag med storlek 86 och original munstycke borde vara 76
Lägg på lite större framdrev också! typ 12-13
Kör du med 86 munstycke o urpluggat original rör? :S Min gick bäst med 76 med samma stup
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då
Vill du ha upp den i 65 så räcker det med att dra pluggen, min gjorde 66 tror ja det var utan plugg. Har nu satt på ett helt avstrypt Derbi rör och den gör uppåt 80 :D
Glöm inte munstycken bara, inte jättte farligt men kommer bli roligare att köra om du kan ligga på fullgas utan att den vill dö. :)
Kul att hitta en ny gilera kompis:D
okay, men tratten? Är det den lille "vinkeln" ovan på luft-burken? :)
aah men den är jävlig att få dit sen, moppen kommer låta ganska mycket mer om du tar bort den också. Vill du ha en diskret moppe så kan du likaväl låta den sitta kvar, ger ändå knappt nån effekt av att ta bort den.
Ztraand skrev:Vill du ha upp den i 65 så räcker det med att dra pluggen, min gjorde 66 tror ja det var utan plugg. Har nu satt på ett helt avstrypt Derbi rör och den gör uppåt 80
Glöm inte munstycken bara, inte jättte farligt men kommer bli roligare att köra om du kan ligga på fullgas utan att den vill dö.
Kul att hitta en ny gilera kompis:D
ja pluggen ska dras men kapade du / la igen blindröret?? och minns du vad du hade för munstycke då?? lika bra att fråga alla så man inte behöver köpa allt för mycke saker även om det blir lite tjatigt japp alltid kul med folk som kör likadant!