Gilera Smt -10 enkla trim tips?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
GileraRider
Elmoped

Gilera Smt -10 enkla trim tips?

Inlägg av GileraRider »

Hallåj! tänkte trimma min Gilera Smt lite, Min fråga till er vad/hur är enklast å "bäst"? :)

"setup" Som det ser ut just nu så är den helt original. tror det är 17,5 mm förgasare, kommer dock inte ihåg storlek på munstycken tror att det är 73mm och 6mm?. vet ej om CDI är strypt, det sitter 11/53 drev på. men om ni vet nåt enkelt sätt att höja farten så hör gärna av er!

/Magnus / GileraRider
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
Simpan
Elmoped

Inlägg av Simpan »

dra på ett fiiint effektrör så ska den nog gå bra! :)
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

DiNozzan skrev:Hur mkt vill du ha upp den? Om inte så mkt så kan du ju dra pluggarna :)
tror han mer ville veta vilka pluggar :) hur ser ditt avgasrör ut, har du sugrörskröken? alltså är första biten på röret extremt smalt? annars har du en strypning där i, är det sugrörskrök på den så är det bästa att köpa ett effektrör till den. Skulle rekomendera gianelli 2t, jobbar på alla varv och är bra till originalsetuper och även hyffsat för värre :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

GileraRider skrev:
nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna :) Jo, du måste byta till större munstycke :) Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen! :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Min Gilera SMT går ca. 70 med ostrypt rör och 12/53 drevning.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

k-skåpet skrev:
tror han mer ville veta vilka pluggar :) hur ser ditt avgasrör ut, har du sugrörskröken? alltså är första biten på röret extremt smalt? annars har du en strypning där i, är det sugrörskrök på den så är det bästa att köpa ett effektrör till den. Skulle rekomendera gianelli 2t, jobbar på alla varv och är bra till originalsetuper och även hyffsat för värre :)
det är inte så smalt i början, däremot är det blindrör på den, och sen är ju pluggen i mynningen, men hur många storlekar större munstycke behövs om man tar bort pluggen i mynningen och fixar blindröret tror du? :)
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

DiNozzan skrev:
GileraRider skrev:
Blir nog ungefär den hastigheten om du drar pluggarna :) Jo, du måste byta till större munstycke :) Byt till 10 storlekar större och testa dig frammåt sen! :)
okay :) ja munstycken kostar ju inte så mycket :) frågan är bara om det är 6mm gänga eller 5mm, det kanske är 6mm på högfarts? och 5mm på låg? :P men behöver man byta både hög och lågfart? :)
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

vicke xX SMT skrev:Beror helt på hur mycket du vill trimma den.

Men om du vill ha upp den i 80-90km/h är de bara att lägga 13/53 och något effektrör ;) Gianelli 2T sägs gå bra med derbis original cylinder :)
okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

GileraRider skrev:
DiNozzan skrev:
GileraRider skrev: nja en 65-70 iallafall, jo jag har tänkt på det men måste man inte sätta större munstycke då? :)
okay :) ja munstycken kostar ju inte så mycket :) frågan är bara om det är 6mm gänga eller 5mm, det kanske är 6mm på högfarts? och 5mm på låg? :P men behöver man byta både hög och lågfart? :)
Byt bara högfarts, ca 10 storlekar köp 8-12 st större skulle jag rekomendera :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

GileraRider skrev:

okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)vOm jag minns rätt kör jag med storlek 86 och original munstycke borde vara 76 ;)

Lägg på lite större framdrev också! typ 12-13 ;)
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:

Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :) oj såg att du ändrat nu sorry
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev: okay, ja ungefär 70 nånting sånt, men vad har du för munstycken? :) men tycker det låter så mycket med trim rör, bor i samhälle så vill väl kanske inte väsnas för mycket ;)
Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :)
Storlek 86 ;) Original är ~76 :) och ja, den går riktigt fint!
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)
okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :)
okay gött, men twostroke har 85 / 88 kan ju ta båda iof :)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:okay tack för svar! vad har du för storlek nu? går din bra? skulle väl tro att vi har samma original :)
Köp polinis munstyckessats istället ;) Dom har en som har typ storlek 80-100 om jag minns rätt.. kan inte länka då jag är på telefonen :)
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:
vicke xX SMT skrev:Storlek 86 ;) Original är ~76 :) och ja, den går riktigt fint!
Köp polinis munstyckessats istället ;) Dom har en som har typ storlek 80-100 om jag minns rätt.. kan inte länka då jag är på telefonen :)
okay men vet inte behöver ju inte ha 10 st då jag kommer använda 1 - 2 st, men kanske är lika bra för fin justering :) den satsen du tänker på är 80, 82, 84, 86, 88, 90, 92, 94, 96, 98. :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

GileraRider skrev:
CaToXXo skrev:Dra/fila ner pluggen i mynningen, kapa blindröret, dra pluggen i luftburken och köp munstycke 80, 85, 90 och testa vilket som går bäst, du har 6mm gänga, dellorto :)
okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)
nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

CaToXXo skrev:
GileraRider skrev:
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra? :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

GileraRider skrev:
CaToXXo skrev:
GileraRider skrev:okay. ja har tänkt kapa blindröret lägga en liten plåt å svetsa fast det igen :) nja 80 behövs väl inte? det sitter 76 på nu :)
okay gött då vet ja de, värt å satsa på ett sportluft filter också eller funkar original bra? :)
Nej

Öppna bänken ta bort tratten som är under.

Ta bort luftfilter anslutningen till förgasaren och ta bort guldbrickan. Nu har du gött axx kapa bort blindtarmen och pröva kommer göra en 65 med gött axx ca. 90 i munstycke
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

Victorh skrev:
GileraRider skrev:
CaToXXo skrev: nja kanske inte då, drar du luftpluggen också så blir nog nåt av 85 o 90 bra :)
Nej

Öppna bänken ta bort tratten som är under.

Ta bort luftfilter anslutningen till förgasaren och ta bort guldbrickan. Nu har du gött axx kapa bort blindtarmen och pröva kommer göra en 65 med gött axx ca. 90 i munstycke
nu får du ursäkta mig, vad menar du med "bänken" :)
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

om du vill ha ett riktigt skönt axx så köp metrakit Thrower sedan 13/58 drevning, o ostrypt cdi!

Går riktigt fint, och röret är riktigt tyst, o kommer gå runt 85! Bara ett tips!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

Bänk a.k.a sadel
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

Victorh skrev:Bänk a.k.a sadel
okay, men tratten? Är det den lille "vinkeln" ovan på luft-burken? :)
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Inlägg av Jansson´s DRD »

vicke xX SMT skrev:
GileraRider skrev:

Då är det bara att kolla efter pluggarna ;) Gilera har 6mm gänga på munstyckena, Och nej, du måste inte byta lågfartsmunstycke, bara huvudmunstycke som du ska öka med ca. 10 storlekar :)vOm jag minns rätt kör jag med storlek 86 och original munstycke borde vara 76 ;)

Lägg på lite större framdrev också! typ 12-13 ;)
Kör du med 86 munstycke o urpluggat original rör? :S Min gick bäst med 76 med samma stup :P
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

GileraRider skrev:
Aa :)

Jansson drd hade du ostrypt 17,5mm svaret nej.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Airsal + plugga ur.
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Vill du ha upp den i 65 så räcker det med att dra pluggen, min gjorde 66 tror ja det var utan plugg. Har nu satt på ett helt avstrypt Derbi rör och den gör uppåt 80 :D

Glöm inte munstycken bara, inte jättte farligt men kommer bli roligare att köra om du kan ligga på fullgas utan att den vill dö. :)
Kul att hitta en ny gilera kompis:D
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

GileraRider skrev:
aah men den är jävlig att få dit sen, moppen kommer låta ganska mycket mer om du tar bort den också. Vill du ha en diskret moppe så kan du likaväl låta den sitta kvar, ger ändå knappt nån effekt av att ta bort den.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
GileraRider
Elmoped

Inlägg av GileraRider »

Ztraand skrev:Vill du ha upp den i 65 så räcker det med att dra pluggen, min gjorde 66 tror ja det var utan plugg. Har nu satt på ett helt avstrypt Derbi rör och den gör uppåt 80 :D

Glöm inte munstycken bara, inte jättte farligt men kommer bli roligare att köra om du kan ligga på fullgas utan att den vill dö. :)
Kul att hitta en ny gilera kompis:D
ja pluggen ska dras :) men kapade du / la igen blindröret?? och minns du vad du hade för munstycke då?? lika bra att fråga alla så man inte behöver köpa allt för mycke saker även om det blir lite tjatigt :wink: japp alltid kul med folk som kör likadant! :D
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Inlägg av Jansson´s DRD »

Victorh skrev:
GileraRider skrev:
Aa :)

Jansson drd hade du ostrypt 17,5mm svaret nej.
skriver jag samma menar jag samma...
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Skriv svar