Trimhjälp Derbi drd limited edition 05

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Trimhjälp Derbi drd limited edition 05

Inlägg av dannefy »

Hejsan !
Jag vill trimma min moped till sommaren och undrar vad ni rekommenderar för trim .
Just nu är den helt original och gör ca 55-60 km/h , vill ha mer acceleration och lite högre topphastighet .
Men är osäker på det här hur det funkar med tex större drev och mindre drev så blir det si o så . Kom gärna med förslag hur jag ska gå tillväga för att uppnå dessa små krav.
Vet ej hur denna " setup " ser ut ; Tänkte kanske fixa ett gianelli 2t och större munstycke + drevning .
Som sagt kom gärna med förslag på vad för drevning och munstycke jag ska ha !
Tack i förhand !
/ Danne :)
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

tror om du köper röret ställer in förgasaren bra så
kan nog 13/14 -45/50/55 kan nog fungera :)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Dra på Hebo bufanda rör så går den som en gud:-D
Användarens profilbild
anthmyr
Yamaha Racing Team

Inlägg av anthmyr »

Kör på 2T , sjukt bra rör hade ett på min Beta och satte på ett på min kompis Derbi förra veckan gick sjukt bra :) hans varvade inte över 8k varv när den var urpluggad och efter bytet med röret ligger mätaren och slår mot 11k (varvstopp) :D
Yamaha Aerox/Neos/Slider / Beta RR 8)

Nerox- http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33282

Utseende är inte allt , men hur ofta runkar du till någons personlighet?
anton96
Farsans gamla zündapp

Inlägg av anton96 »

jag skulle kört på att bara dra pluggen ifall du bara vill ha "lite högre toppfart". om du tar bort pluggen så går den ca 15km/h snabbare, och med original drev så får du bra acc ;)
anton96
Farsans gamla zündapp

Inlägg av anton96 »

jag skulle kört på att bara dra pluggen ifall du bara vill ha "lite högre toppfart". om du tar bort pluggen så går den ca 15km/h snabbare, och med original drev så får du bra acc ;)

EDIT : sorry dubbelpost, lagg dator..
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Skulle kört på 2t. När jag var på ett moppemeet så var det en som hade en Derbi drd med ett 2t och 50cc sport och han fick upp den i 100 med båda oss två :) Dock vet jag inte vad han hade för cylinder eller drevning :P
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

gianelli 2t eller Metrakit Thrower, min Derbi med mk thrower gjorde så sent som igår 95 i ca 8m/s motvind :) Sen med 14/56 drevning på de, eller 13/53 och 17.5 mm fögg så kommer den gå bra! Thrower röret har bättre axx än gianelli också, bara så du vet!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

MrAndersson skrev:gianelli 2t eller Metrakit Thrower, min Derbi med mk thrower gjorde så sent som igår 95 i ca 8m/s motvind :) Sen med 14/56 drevning på de, eller 13/53 och 17.5 mm fögg så kommer den gå bra! Thrower röret har bättre axx än gianelli också, bara så du vet!
Vad har du för drevning? 0.o
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Du ska ha en plugg i förgasaren som är en bricka med hål i där man sätter fast luft burken på förgasaren ta bort den, sen har du blindtarm så rör inte org röret, skaffa dig ett, t2 elr något liknande, tänk på att 2t, Hebo, tk har nästintill samma effekt kurva !, och om du sätter dit 2t rör och drar den pluggen i förgasaren så dreva upp 2-3 drev på framdrevet !

Min kompis hade lika moppe och drog den pluggen och montera ett Hebo rör så byta vi upp från 75 munstycke till 96 men den bluddra lite med de så runt 90 ska du ha i munstycke ! :)
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

Vill att den ska gå i 75 med bra acceleration , vad ska jag då göra med den :S
http://www.youtube.com/watch?v=GI99OpXEtpU ganska sjukt 115 km/h på den setupen
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

dannefy skrev:Vill att den ska gå i 75 med bra acceleration , vad ska jag då göra med den :S
Kör på Giannelli 2T, min kompis har en DRD pro och har giannelli och den går ganska friskt!
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

dannefy skrev:Vill att den ska gå i 75 med bra acceleration , vad ska jag då göra med den :S
Om du vill att den ska gå i 75km/h så rekommenderar jag att plugga ur den, lagomt bra register och den lär utan några större problem komma upp i 75km/h om inte mer (beror på drev)...

Tror aldrig att den dära går 115km/h på den setupen, inget motstånd från vind och ja, det är en dyno (om jag inte har fel)... Dom är säker när det gäller mätning av hk, men när det gäller fart så ska du mer förlita dig på en gps, vad jag vet iaf... :roll:

Som sagt om du vill ha den upp i ca 75km/h så plugga ur den, då gnäller nog ingen på att den låter mycket heller samt mycket diskret så slipper du oroa dig på den biten, om du nu gör det ;)

Lycka till!
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Hebo bufanda
Ostrypt cdi

Då går den åt helvete snabbt! Detta är sanning har en polare med denna setup den gör typ 90-100 :)
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

Bergsten skrev:
Om du vill att den ska gå i 75km/h så rekommenderar jag att plugga ur den, lagomt bra register och den lär utan några större problem komma upp i 75km/h om inte mer (beror på drev)...

Tror aldrig att den dära går 115km/h på den setupen, inget motstånd från vind och ja, det är en dyno (om jag inte har fel)... Dom är säker när det gäller mätning av hk, men när det gäller fart så ska du mer förlita dig på en gps, vad jag vet iaf... :roll:

Som sagt om du vill ha den upp i ca 75km/h så plugga ur den, då gnäller nog ingen på att den låter mycket heller samt mycket diskret så slipper du oroa dig på den biten, om du nu gör det ;)

Lycka till!
Tack rekommendationen !
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

difaren skrev:
Kör på Giannelli 2T, min kompis har en DRD pro och har giannelli och den går ganska friskt!
Vad toppar den och accelererar den bra oxå ?
Tänkte fixa gianelli 2t och 14/52 , kommer det axxa bra då och vad kommer toppen ligga på då ? Vad för munstycke ska jag byta till ?
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

xytoo skrev:Du ska ha en plugg i förgasaren som är en bricka med hål i där man sätter fast luft burken på förgasaren ta bort den, sen har du blindtarm så rör inte org röret, skaffa dig ett, t2 elr något liknande, tänk på att 2t, Hebo, tk har nästintill samma effekt kurva !, och om du sätter dit 2t rör och drar den pluggen i förgasaren så dreva upp 2-3 drev på framdrevet !

Min kompis hade lika moppe och drog den pluggen och montera ett Hebo rör så byta vi upp från 75 munstycke till 96 men den bluddra lite med de så runt 90 ska du ha i munstycke ! :)
Hur snabbt går din polares moped och är det bra acceleration på dom ändringarna ?
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

dannefy skrev:
xytoo skrev:Du ska ha en plugg i förgasaren som är en bricka med hål i där man sätter fast luft burken på förgasaren ta bort den, sen har du blindtarm så rör inte org röret, skaffa dig ett, t2 elr något liknande, tänk på att 2t, Hebo, tk har nästintill samma effekt kurva !, och om du sätter dit 2t rör och drar den pluggen i förgasaren så dreva upp 2-3 drev på framdrevet !

Hur snabbt går din polares moped och är det bra acceleration på dom ändringarna ?
Trippel post... finns en redigerings knapp ;)

vet inte riktigt vad den toppa men skulle tro runt 80-85, och axxet va sjukt bra men har aldrig kört en org moppe och gå direkt från en 70cc hyper portad till en effektrörs moppe så kan jag tyvärr inte säga hur axxet är ! :)

men drar du bara pluggen i förgasaren och byta upp munstycket så får du nog bra axx och då får du dina 75 ! :)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Måste bara säga till dig dannefy att ta det lugnt med trippelposterna.. :roll: Det finns en mycket speciell knapp som kallas ÄNDRA knappen som finns uppe i hörnet av ditt inlägg (högra hörnet) Ett annat alternativ är att göra följande:

Fredd_e:

Niklas Berntsson:

Anthmyr:

Anton96:

DiNozzan:

MrAndersson:

xytoo:

difaren:

bergsten:

boomer:

Sen så måte jag ju också hjälpa dig, annars hade det inte varit lönt att posta detta inlägget i mitt tycke.

Så ONT:

Tycker du ska köra på metrakit thrower rör, jävla bra rör för att få ett brutalt axx. Toppen ligger väl runt 75-80 (iallafall med 13/65 som min polare har på sin Derbi 07. Sen kan du dra den drevningen du vill, om du vill ha mer axx, fast då får du växla 24/7. Eller om du vill dreva för mer topp, men då blir den rätt slö. Så hade tagit någon bra drevning för 50/50 axx och topp. Sen munstycke får du köpa dig ett sett och testa dig fram, kan säga att du behöver 75+ iallafall (beroende vad du har för org munstycke storlek) Sen så har väl drd 17.5 förgasare original, inte sant? :roll: Kanske blandar ihop det, isåfall ber jag om ursäkt för det.

Kan säga att den kommer gå lagom gött när du fixat den.. ;)

/ Roxxen96
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

dannefy skrev:
difaren skrev:
Tänkte fixa gianelli 2t och 14/52 , kommer det axxa bra då och vad kommer toppen ligga på då ? Vad för munstycke ska jag byta till ?
Den går väl i runt 80-85 kanske.. axxar riktigt bra för att vara ett högvarvigt rör!

vad är du mest ute efter... axx eller topp, du kan ändra mycket om du antingen vill ha som sagt axx eller topp med drevningen!
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

difaren skrev:
dannefy skrev:
difaren skrev: Kör på Giannelli 2T, min kompis har en DRD pro och har giannelli och den går ganska friskt!
Den går väl i runt 80-85 kanske.. axxar riktigt bra för att vara ett högvarvigt rör!

vad är du mest ute efter... axx eller topp, du kan ändra mycket om du antingen vill ha som sagt axx eller topp med drevningen!
Både och alltså 50/50 , kommer 13/60 och mk thrower funka bra ? Eller är det nåt mer jag bör köpa ?
/ Danne
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

dannefy skrev: Både och alltså 50/50 , kommer 13/60 och mk thrower funka bra ? Eller är det nåt mer jag bör köpa ?
/ Danne
Kör på mk thrower och 13-53 och så nåt passande munstycke :)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

CaToXXo skrev:
dannefy skrev: Både och alltså 50/50 , kommer 13/60 och mk thrower funka bra ? Eller är det nåt mer jag bör köpa ?
/ Danne
Uppskattad hastighet vid dem ändringarna ?
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Om du vill ha bra acc och någorlunda bra topphastighet ska du köpa Metrakit Thrower eller Leovince V6. Båda rörena är lågvarviga, enda som skiljer dem åt är att Leovince V6 är högljutt medans Thrower är ett av dem tystaste rören.

Drevningen jag skulle rekommendera är 13/53, då har du bra acc och behåller endå ganska bra toppfart.

Munstycket ska du öka ca. 10-15 storlekar.
Användarens profilbild
QviW
TSR:s snyggaste

Inlägg av QviW »

vicke xX SMT skrev:Om du vill ha bra acc och någorlunda bra topphastighet ska du köpa Metrakit Thrower eller Leovince V6. Båda rörena är lågvarviga, enda som skiljer dem åt är att Leovince V6 är högljutt medans Thrower är ett av dem tystaste rören.

Drevningen jag skulle rekommendera är 13/53, då har du bra acc och behåller endå ganska bra toppfart.

Munstycket ska du öka ca. 10-15 storlekar.
Thrower är högvarvig, på dom låga varven är den ganska slö sen när du kmr upp på dom högre varven kmr den så kallade "ketchup effekten"=den sticker i väg som fan :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

dannefy skrev:
CaToXXo skrev:
/ Danne
Min gjorde 90 med det, men det gick ändå att smyga inom tätbebyggda områden om man ville de:)
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
dannefy
Elmoped

Inlägg av dannefy »

CaToXXo skrev:
dannefy skrev:
CaToXXo skrev: Kör på mk thrower och 13-53 och så nåt passande munstycke :)
Min gjorde 90 med det, men det gick ändå att smyga inom tätbebyggda områden om man ville de:)
Fan nittio blås :D
axxade den bra ?
om jag vill ha lite lägre hastighet vad skall jag göra då :?
Hur snabbt går mopeden ifall jag byter cdi till en ostrypt och byter drev till 13/53
Skriv svar