Hej! Hoppas jag postade rätt nu! Men det är så att jag har tänkt börja bygga en Mc/moped-lyft i skolan, men jag skulle vilja ha lite förslag på hur jag skall bygga den! Kom gärna med mycket ideer!!
Möjligen så bred "på golvet" för fötterna den ska stå på så den står riktigt stadigt, men inte där moppen står. Själva bordet räcker gott och väl om det är 600mm brett, mer än så kommer bara vara ivägen - och lyftmekanismen etc. under bordet bör givetvis inte vara bredare än bordet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
ok! Det låter vettigt med 600 mm!!
Drog bara till med något då jag inte tänkte på hur mycket plats den skulle ta då!!
Men längden får vara den samma...
Gjorde en liten modell åt dig, om du vill ha fler bilder eller modellen så bara be snällt
På sidorna har du två "rälsar" som det går hjul i, dessa hjul bär upp två axlar som kan föras närmare varandra med hjälp av en hydraulkolv eller annan kraft. På axlarna sitter även fästen för två balkar som går upp till bänken och som har en likadan axel i andra änden, som håller upp bänken på samma sätt som nedre, fast utan hydraulkolven
Min Metal lärare har ritningarna till en moped lyft, testa på min aprilia tyckte de funka helt okej. fast det skall vara rakt där den står då, annars faller den.
Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete.
ValoPallo skrev:Gjorde en liten modell åt dig, om du vill ha fler bilder eller modellen så bara be snällt
På sidorna har du två "rälsar" som det går hjul i, dessa hjul bär upp två axlar som kan föras närmare varandra med hjälp av en hydraulkolv eller annan kraft. På axlarna sitter även fästen för två balkar som går upp till bänken och som har en likadan axel i andra änden, som håller upp bänken på samma sätt som nedre, fast utan hydraulkolven
tror den blir lite svajig om man hissar högt med den q: btw snygga ritningar
ValoPallo skrev:Gjorde en liten modell åt dig, om du vill ha fler bilder eller modellen så bara be snällt
fina ritningar! mina "ritningar" är nog ganska värdelösa mot valopallo's.. bara några streck på papper vad använder du för program om jag skulle ta och testa ?
Derbi X-treme - just stunt it. And later, fix what you broke
Tack allihop!! Snygga ritningar ValoPallo !!!
StylingAnkan/ Vill gärna se dina skissar!!!
Hassse666/ hade nog tänkt mera som ett "bord" men tack endå
Jag pratade lite med läraren om en sån här och sa att jag skulle få material till allting!!
Har funderat lite på det där med "saxlyftning" och skall själv försöka mig på någe tekniskritning... men vill gärna ha mera förslag och helst ritningar!!!!
Tack för denna fina respons!!!!!!!!!!
[spoiler]Hej! Jag har börjat bygga en mc-lyft nu!
Jag har kommit på en enklare lösning på lyft-mekanismen och nu tänkte jag lägga in lite bilder här varja vecka!!
Jag har tyvärr inga bilder riktigt från början men det finns fortfarande mycket att göra!!!
Här har jag kapat 40mm fyrkantsjärn och svetsat ihop delen där moppen ska stå:
Skriftlig update:
[spoiler]Hej!! Har inte hänt så mycket nu på siståne!! Men jag har fixat lyft "benen" som jag har borrat och lagt bultar igenom!+ att jag har beställt 10mm låsmuttrar.
Tyvärr han jag inte fota något men vet inte heller om jag vill fortsätta p.g.a att ingen kommenterar [/spoiler]
Senast redigerad av dadde w1 den 7 mars 2012, 18:16, redigerad totalt 1 gånger.
jag skulle gjort en sax luft som ni ....
fast jag skulle letat upp en hydralik kolv o motor ...
jag har några lyfter hemma och om det är dålig plats så är en domkraft värdlöst
samt ...
en såpass liten kommer bli vinglig om du ska ha på ngt tyngre !
vi har en liknande som du har fast vi hra blivit tvungan att förstärka den rejält när vi skulle dra upp pappas 1100 på 260 kg
den vinglade FINT asså
så jag skulle breddat den samt hydralik för bekvämlighetens skull !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
willemedDERBIN skrev:jag skulle gjort en sax luft som ni ....
fast jag skulle letat upp en hydralik kolv o motor ...
jag har några lyfter hemma och om det är dålig plats så är en domkraft värdlöst
samt ...
en såpass liten kommer bli vinglig om du ska ha på ngt tyngre !
vi har en liknande som du har fast vi hra blivit tvungan att förstärka den rejält när vi skulle dra upp pappas 1100 på 260 kg
den vinglade FINT asså
så jag skulle breddat den samt hydralik för bekvämlighetens skull !
Jag ska ju bara lyfta mopeder+att jag har väldigt rakt där den skall stå!!
Och 40mm fyrkantsjärn håller ju för flera mopeder!!
StylingAnkan skrev:fina ritningar! mina "ritningar" är nog ganska värdelösa mot valopallo's.. bara några streck på papper vad använder du för program om jag skulle ta och testa ?
Ursäkta sent svar, måste ha missat den
Programmet är Google Sketchup, gratis och finns att ladda ner från google
Väldigt enkelt att lära sig och använda, men inte lika kraftfullt som t.ex Autodesk Maya eller 3dsMAX, men sålänge du inte ska bygga motorer så funkar det fint till ritningar