tänkte göra en egen höjningssats till min Derbi!
och undrar då om någon har lite tips eller någon ''ritning'' på en höjningsats som är hemma gjord. tack på förhand!

Dock så är ju denna höjningsats bygd på ett helt annat sätt en den han tänker påStylizhRazer skrev:tycker att ritningarna från butiken är ganska bra
http://www.twostroke.se/product.asp?product=22140
Nej, eftersom dämparen sitter så nära den punkt i ramen där svingen sitter fast och hjulet så långt ifrån blir den faktiska höjningen av hojen mycket mer än förlängningen av dämparen. Skulle tro att fyra gånger mer är en rimlig gissning.Riejuman skrev: om man bygger en med tex 40mm från mittpunkt vid båda hålen höjs den då också 40mm eller hur är det då den "ligger på ramen"?
Japp senså skulle jag säga att stötdämparen skall inte åka frammåt utom den skall sitta fast ovanför vanliga hålen! (vet blev jävligt skit förklaring men...)Erik_ skrev:Nej, eftersom dämparen sitter så nära den punkt i ramen där svingen sitter fast och hjulet så långt ifrån blir den faktiska höjningen av hojen mycket mer än förlängningen av dämparen. Skulle tro att fyra gånger mer är en rimlig gissning.Riejuman skrev: om man bygger en med tex 40mm från mittpunkt vid båda hålen höjs den då också 40mm eller hur är det då den "ligger på ramen"?
Sedan anser jag att den simpla höjningstypen som ritats här bör undvikas, den kan röra sig en del så dämpningen blir oförutsägbar. Kan i värsta fall leda till att du vurpar i nån kurva utan att förstå varför bakhjulet tappade greppet utan förvarning... Man vill ha grejer som sitter rakt utan möjlighet att röra sig på andra platser än där det måste röra sig. Även utan glapp.