Nyss fått min nya cylinder och jag håller på att montera dit den. Men jag har kommit till det läget då nållagret ska monteras. ( Fick inte med något nytt, utan det är det gamla som gäller isåfall ) Innan jag gör det så vill jag höra med er om ni tycker man ska byta eller inte. Det har inte bytts innan vad jag vet.
När man drar kolvbulten genom nållagret så glappar det upp och ner kanske 0.1 mm - 0.4 mm MAX. När man sätter i kolvbulten och nållagret i vevens ände ( i hålet ) så glappar det ytterst lite, cirka 0.1-0.3 mm max.
Vill veta om ni tycker jag ska byta, eller ska jag köra på det som det är?
Nyss fått min nya cylinder och jag håller på att montera dit den. Men jag har kommit till det läget då nållagret ska monteras. ( Fick inte med något nytt, utan det är det gamla som gäller isåfall ) Innan jag gör det så vill jag höra med er om ni tycker man ska byta eller inte. Det har inte bytts innan vad jag vet.
När man drar kolvbulten genom nållagret så glappar det upp och ner kanske 0.1 mm - 0.5 mm MAX. När man sätter i kolvbulten och nållagret i vevens ände ( i hålet ) så glappar det ytterst lite, cirka 0.1-0.3 mm max.
ENDAST SERIÖSA SVAR, icke seriösa svar ignoreras.
Tacksam för hjälp/svar. / Roxxen96
Jag brukar köra som regel för mig själv att när jag bytar cylinder/kolv så SKA jag byta nållagret för att jag vill att allt ska vara fräscht!
Så jag skulle rekommendera dig att byta det
Jag hitta inte de förbannade strypningarna på moppen så jag trimma hastighetsmätaren i stället...........nu gör den 85 km.
När man drar kolvbulten genom nållagret så glappar det upp och ner kanske 0.1 mm - 0.5 mm MAX. När man sätter i kolvbulten och nållagret i vevens ände ( i hålet ) så glappar det ytterst lite, cirka 0.1-0.3 mm max.
ENDAST SERIÖSA SVAR, icke seriösa svar ignoreras.
Tacksam för hjälp/svar. / Roxxen96
Jag brukar köra som regel för mig själv att när jag bytar cylinder/kolv så SKA jag byta nållagret för att jag vill att allt ska vara fräscht!
Så jag skulle rekommendera dig att byta det
Precis den regeln har min brorsa också, det var den regeln han försökte övertala mig att få in. När man tänker på det så är det ju alltid härligt att ha fräscha grejjer, det är ju ändå en del av motorn vi pratar om. Så fullt fräscha saker skadar inte på någon punkt.
Victorh skrev:Enligt HasSse666 guide löns det alltid att byta då du byter till en ny cylinder!
Kostar max 100kr!
Skall själv sätta på nya cylindern eller skulle ha gjort det redan men glömmde köpa nytt nållager så måste åka och köpa det någon dag!
Ja det är väl alltid bäst att ha fräscha grejer i skiten när man ändå håller på, får åka och titta imon på LEOS ifall de har några i lager.
Lite spel ska det vara, grejerna sväller när det blir varmare.
Men nållagret är en sådan ska man alltid ska byta. Det får utstå ganska kraftiga påfrestningar i förhållande till sin storlek, å de känns inge kul att rasa en motor p.g.a. något som kostar 100kr som man inte orkade byta
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
bensinskalle skrev:Lite spel ska det vara, grejerna sväller när det blir varmare.
Men nållagret är en sådan ska man alltid ska byta. Det får utstå ganska kraftiga påfrestningar i förhållande till sin storlek, å de känns inge kul att rasa en motor p.g.a. något som kostar 100kr som man inte orkade byta
Nej precis inte kul att rasa allting pga ett litet nållager som inte kostar många kronor. Sen är det ju alltid skönt att ha fräscha grejer i motorn.