Åka fast med A-traktor

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Åka fast med A-traktor

Inlägg av Jansson´s DRD »

Tjenare! :)
Är väldigt sugen på att köpa en A-traktor nu på vintern, men undrar bara om någon vet vad som händer om farbror blå stoppar en och man har någon slags ryckspärr som dom upptäcker eller bara kör med en växellåda? :o
Ryker kortet dirr då eller brukar dom vara lika snälla som dom ofta är emot mopedförare med trimmade mopeder?

Någon här på forumet kanske råkat ut för denna situationen? :wink:

Mycket tacksam för bra seriösa svar :roll:
Mopeder är som hundar, dom behöver trimmas då o då :)
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Kortet ryker antagligen, epan får ombess och du får böter... värt? njae inte om man inte bor i norrland...
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

Okej, har nämligen läst på andra forum att om man kör för fort med en epa så för man bara böter men med en a traktor blir det ombess, indraget körkort och böter :evil:

Är det så? :?
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

polare till mig har en a-traktor o han blev tagen ,han blev av med kortet 6månar o en go böter,så inte värt
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

Jansson´s DRD skrev:Okej, har nämligen läst på andra forum att om man kör för fort med en epa så för man bara böter men med en a traktor blir det ombess, indraget körkort och böter :evil:

finns bara egentligen bara ett sätt att ta reda på det :P

handlar la mest om du har otur eller inte faktiskt, eller om kaffet var gött på morgonen så kanske farbror blå är på gött humör?
några kompisar körde med en epa i dag som gick i 90km/h med trasigt avgasrör så det lätt som in i helvete och de var 3 i den :D
ta gärna en till på mitt Baotian classic stunt projekt om du har tid :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=35304

Derbi Senda R Extreme -04 säljes
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=38487
för mer information
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Tror inte att du slipper undan billigt, en EPA/A-Traktor är som en bil fast fulare, och att ha 15-åringar som åker runt i 90 i en halvrutten Volvo håller inte, så jag kan tänka mig att dom sätter dit dig ganska hårt, får du uppskjutet blir jag inte förvånad
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

ValoPallo skrev:Tror inte att du slipper undan billigt, en EPA/A-Traktor är som en bil fast fulare, och att ha 15-åringar som åker runt i 90 i en halvrutten Volvo håller inte, så jag kan tänka mig att dom sätter dit dig ganska hårt, får du uppskjutet blir jag inte förvånad
hur fan visste du att det var en volvo? sen sä är de 16-17. visst så är 95% av alla epa traktorer volvo men ändå.

för mer information
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

alla jag känner när dom åkt dit första gången har dom fått 1500 i böter å ombess men fått behålla korten.
Användarens profilbild
Livelawe
Svårstartad skrothög

Inlägg av Livelawe »

hehe, en kompis till mig han hade inte spärren i så den gick i typ på alla växlarna. Han blev stoppad av polisen och var tvungen att kliva ur och sätta sig i Polisbilden. Dem frågade efter körkortet, då sa han jag har plånboken i epan. då fick han gå och hämta den men han sa bara så för att han skulle gå till epan igen och dra i spärren så den är laglig. hehe :P dem beslog tog den iallafall men hittade ingenting så han fick tillbaka volvon :) egentligen äre värsta cp olagliga haha dumma jävlar som inte hittade spärren :P
Han fick inga böter eller någonting.
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

läs på lite om epa och a-traktor innan du skaffar en.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

Zer0x skrev:läs på lite om epa och a-traktor innan du skaffar en.

riktiga men kör "learn by doing"

för mer information
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

StylizhRazer skrev:

riktiga män kan stava till män.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

Zer0x skrev:
StylizhRazer skrev:

tuché

för mer information
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

StylizhRazer skrev:
Zer0x skrev:
StylizhRazer skrev:
tuché
riktiga män kan stava till touché.
Användarens profilbild
StylizhRazer
SlooWMooW

Inlägg av StylizhRazer »

Zer0x skrev:
StylizhRazer skrev:
Zer0x skrev: riktiga män kan stava till män.
tuché
käft.

för mer information
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

StylizhRazer skrev:
Zer0x skrev:
StylizhRazer skrev: tuché
käft.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
Användarens profilbild
JurpanS
Svårstartad skrothög

Inlägg av JurpanS »

Min kompis blev av me kortet och fick inte ta A-kort förren han blev 22 år gammal för han körde i 30 på en högtrafikerad motorväg :?
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

JurpanS skrev:Min kompis blev av me kortet och fick inte ta A-kort förren han blev 22 år gammal för han körde i 30 på en högtrafikerad motorväg :?
bra det.
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av HondaPojkeN »

Kör med dubbla lådor med ryckis på den främre och crone på bakre. så rycker du spärren när polisen kommer så får du 1,2,R på främre och på bakre lådan från 4 hoppar den till 1'an. 4 växel på en M40 har ju utväxlingen 1/1 eller vad det är , altså snurrar likasnabbt i båda ändarna å då blir det som en kardan :)
Jansson´s DRD
Svårstartad skrothög

HondaPojkeN skrev:Kör med dubbla lådor med ryckis på den främre och crone på bakre. så rycker du spärren när polisen kommer så får du 1,2,R på främre och på bakre lådan från 4 hoppar den till 1'an. 4 växel på en M40 har ju utväxlingen 1/1 eller vad det är , altså snurrar likasnabbt i båda ändarna å då blir det som en kardan :)
Funderar på att göra något sånt :wink:
Men kan du förklara vad en crone är och hur den funkar? :roll:
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Förstår inte hur ni kan köra epa ändå när det här väntar runt hörnet :D

http://www.youtube.com/watch?v=GRvRUaWS ... ture=share
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av HondaPojkeN »

Jansson´s DRD skrev:
HondaPojkeN skrev:Kör med dubbla lådor med ryckis på den främre och crone på bakre. så rycker du spärren när polisen kommer så får du 1,2,R på främre och på bakre lådan från 4 hoppar den till 1'an. 4 växel på en M40 har ju utväxlingen 1/1 eller vad det är , altså snurrar likasnabbt i båda ändarna å då blir det som en kardan :)
Kolla på denna sidan ;;) http://30traktor.egetforum.se/sparr-til ... t1937.html Lite bättre förklaringar än vad jag hade :)
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög

Inlägg av zajkowski »

Jansson´s DRD skrev:Okej, har nämligen läst på andra forum att om man kör för fort med en epa så för man bara böter men med en a traktor blir det ombess, indraget körkort och böter :evil:

Det beror på hur trevlig man är. Är du trevlig, är poliserna trevliga.
Själv åkte man fast för ett halvår sen, fick 1500kr i böter och uppskjutet körkort, vilket är förbannat löjligt. Då jag inte höll mer än 30 när de stoppa mig, men de trodde på min vitlögn att jag bara hade kört i 40-50 som mest, då jag har AM-kort och det är samma körkort som för moped. Samt jag sa även "jag anser jag har erfarenhet av det, och är mogen för att köra i den farten". De sa inte så mycket mer, blev även hemskjusad - så sa de till min morsa "han är den trevligaste olagliga epaföraren vi stoppat någonsin"..
Dock var dem poliserna totalt blåsta, de trodde jag hade stel bakaxel på en volvo 744 a-traktor! De trodde också att de inte kunde omhänder ta AM-körkort :roll:
(Bara några timmar innan jag blev tagen hade de tagit en som kört i 120).
StylizhRazer skrev:

finns bara egentligen bara ett sätt att ta reda på det :P

handlar la mest om du har otur eller inte faktiskt, eller om kaffet var gött på morgonen så kanske farbror blå är på gött humör?
några kompisar körde med en epa i dag som gick i 90km/h med trasigt avgasrör så det lätt som in i helvete och de var 3 i den :D
Man får sitta 3 i en epa/a-traktor. En traktor har ingen gräns för passagerare. Satt 7 personer i min kapade 744.
Mötte även polisen i 70-80 med två passagerare - blev stoppad då. massa babbel med polisen, sen
Polis: "hur många är ni här inne då?".
Jag: "tre stycken"
Polis: "Ajdå, det här var inte bra".
Jag: "En traktor har ingen gräns för passagerare". Antingen blev han oskäker, eller så kolla han upp det.
Fick inga böter, samt min spärrfan funka inte, så hade fem växlar när jag blev stoppad. De släpte mig dock.
JurpanS skrev:Min kompis blev av me kortet och fick inte ta A-kort förren han blev 22 år gammal för han körde i 30 på en högtrafikerad motorväg :?
Rent bullshit, eller ett jädra tjänstefel. Eller hade han åkt dit för mer tidigare?
Jansson´s DRD skrev:
Cronerspärr är en ryckspärr, den är på den bakre växellådan (i de flesta fall). När cronerpsärren är "urdragen", ligger bakre växellådans växel i 4ans läge. När man sedan drar spriten(eller vad man nu har) till spärren går den själv ner i 1ans. Och då går den lagligt, på fulla varv (iaf om man kör me 1, 2 R på främre).
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Fel. Man får inte sitta hur många som helst i en A-traktor. Man får sitta så många som det står i REG-BEVISET.

Så står det i reglerna. Men det är många som tror att man får åka så många som lämpligen ryms i traktorn, vilket fortfarande inte är hur många som helst.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
riejukillen
Elmoped

Inlägg av riejukillen »

Rent bullshit, eller ett jädra tjänstefel. Eller hade han åkt dit för mer tidigare?

tjänstefel vet jag inte om det är för om du kör med ett långsamtgående fordon på en motorväg så anses du som ett trafikhinder och får alltså inte visstas på en sådan väg :P
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

riejukillen skrev:

tjänstefel vet jag inte om det är för om du kör med ett långsamtgående fordon på en motorväg så anses du som ett trafikhinder och får alltså inte visstas på en sådan väg :P
varför tar du bort ditt inlägg och postar samma hela tiden?
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög

Inlägg av zajkowski »

bensinskalle skrev:Fel. Man får inte sitta hur många som helst i en A-traktor. Man får sitta så många som det står i REG-BEVISET.

Så står det i reglerna. Men det är många som tror att man får åka så många som lämpligen ryms i traktorn, vilket fortfarande inte är hur många som helst.
FEL! Då hade jag fått böter. Har t.o.m ett papper där de står att man får sitta hur många man vill - från polisen, skaffade det efter den "incidenten"..
Det kom en lag för bilar 1 juni(/juli?) 2006. Om att man bara fick sitta lika många som där var bälten. Det var för bilar, inte traktorer. Alltså är det som det var för bilar innan den lagen kom. Man får sitta hur många som helst, och så länge man inte överskrider max lastvikt och ha 75% sikt. Samt alla som ska ha bälte, har bälte.
riejukillen skrev:
Zajkowski skrev:
Går den lagligt och man kör på motorvägen får man böter. 1200 kr, om jag minns rätt.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

zajkowski skrev:
bensinskalle skrev:Fel. Man får inte sitta hur många som helst i en A-traktor. Man får sitta så många som det står i REG-BEVISET.

FEL! Då hade jag fått böter. Har t.o.m ett papper där de står att man får sitta hur många man vill - från polisen, skaffade det efter den "incidenten"..
Det kom en lag för bilar 1 juni(/juli?) 2006. Om att man bara fick sitta lika många som där var bälten. Det var för bilar, inte traktorer. Alltså är det som det var för bilar innan den lagen kom. Man får sitta hur många som helst, och så länge man inte överskrider max lastvikt och ha 75% sikt. Samt alla som ska ha bälte, har bälte.
Vilket i praktiken innebär max 2 passagerare ja

Men jag har själv blivit tillsagd av poliser ett flertal gånger att det är siffran på regbeviset som avgör hur många som får sitta i bilen. Bara för att lagen från 2006 inte gäller traktorer så finns det inget som säger att det inte finns andra regler för traktorer.

Men jag ska kolla upp vad som verkligen gäller så får vi se
Live slow - Die whenever
riejukillen
Elmoped

Inlägg av riejukillen »

Zer0x skrev:
riejukillen skrev:

varför tar du bort ditt inlägg och postar samma hela tiden?
Det var inte meningen att jag skulle ta bort det vet inte varför riktigt det blev så men det berodde noh på vårat sketna trådlösa internet :(
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Bensinskalle skrev:Till zajkowski
Transportstyrelsen skrev:Svar: Antal passagerare som får tas med i en A-traktor står i registreringsbeviset.

i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor samt bil ombyggd till motorredskap klass 2, står följande:

35 § A-traktor skall ha den ursprungliga fordonstypens sedvanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri.
36 § Fordonet skall vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas vid ombyggnaden.

165 § A-traktor med en totalvikt av högst 3 500 kg, som tas i bruk den 1 januari 2004 eller senare skall med avseende på bilbälten och infästningspunkter för bilbälten på kvarvarande sätesplatser, uppfylla de krav som gällde för ursprungsfordo-net när det togs i bruk (se 1 kap. 3 §).
Så det är alltså regbeviset och inget annat som avgör hur många passagerare som får tas med. Kan inte påstå att just dessa paragrafer pekar ut just att regbeviset är det styrande, men det är deras svar.[/quote]
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Om du har en äkta epa och kör 34-49km/h så får du fortkörningsböter.
snabbare än så blir det olovlig körning=böter, tappar kortet,ombess.
Och man får åka hur så många man vill i en epa/a-traktor så länge dom inte skymmer förarens sikt.

Men kör du fortare än 33 med en A-traktor så tappar du kortet (om det är en sur jävla polis)+böter och hejsanhoppsan :)

Edit: Jag och kompisar har blivit stoppade flera gånger när man har skjussat
fler än en så detta har testats^^
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Mertz »

Zer0x skrev:
StylizhRazer skrev:
Zer0x skrev: riktiga män kan stava till touché.
käft.
fan va rätt!

Har också kompisar som klarat sig trots att den varit 4 pers i den.
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
timbooi23
Svårstartad skrothög

Inlägg av timbooi23 »

Zer0x skrev:
StylizhRazer skrev:
Zer0x skrev: riktiga män kan stava till touché.
käft.
haha fin underhålling såhär på alla hjärtansdag...
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av HondaPojkeN »

http://www.alekuriren.se/?p=4049

några kompisar blev tagna i helgen,
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög

Inlägg av zajkowski »

ZX skrev:Om du har en äkta epa och kör 34-49km/h så får du fortkörningsböter.
snabbare än så blir det olovlig körning=böter, tappar kortet,ombess.
Och man får åka hur så många man vill i en epa/a-traktor så länge dom inte skymmer förarens sikt.

Men kör du fortare än 33 med en A-traktor så tappar du kortet (om det är en sur jävla polis)+böter och hejsanhoppsan :)

Edit: Jag och kompisar har blivit stoppade flera gånger när man har skjussat
fler än en så detta har testats^^
Man får inte ombess på en äkta bara för man kör fortare än 50. Sen så är det 34-50 km/h som man "får" köra, innan men eventuellt tappar kortet :)
Skriv svar