Fick idag problem med min moppebil, en grecav eke. När man gasar fullt går den upp i varv utan att man kommer iväg snabbt. Motorn varvar men moppebilen går knappt upp i fart. Har blivit så till o från ett tag men nu är det så hela tiden. Moppebilen började även rycka mycket idag så verkar vara någonting med variator/ variatorrem. Någon som vet vad?
tack för tipsen! Tog kontakt med ett mopedbilsföretag o enligt dom är min sekundärvariator troligtvis slut. Vilket kommer kosta 4-5 k för en ny, alt så kör jag vidare och rikerar att rasa min växellåda som kostar 9 k...
Gilera4Life skrev:Låter smart att kanske spänna remmen men hur spänner man remmen då? :O
går ej!
Byt variatorremm bara dom lurar dig!
. Misstänkte att det inte gick att spänna remmen .... Så att remmen slirar beror alltså på att den är sliten? Ryckningarna när
Man kör då, kan det ha något med
Remmen att göra? Vill ju ej riskera att rasa
Växellådan :/
Variatorremmen var dessutom
Nybytt
När
Jag köpte den, så tycker den borde hålla längre än de cirka 200 mil jag kört. Har dessutom alla
Variatorbrickor kvar vilket innebär
Att variatoremmen borde hålla längre än såhär?
Vad säger att det är remmen som slirar? Kan lika gärna vara kopplingen som är utnött, och sä länge det inte kommit olja på remmen skulle jag tro mer på kopplingen.
Kör inte mer innan felet är lagat. Friktionsvärmen som blir när något slirar kan lätt skada onödigt dyra grejer...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Vad säger att det är remmen som slirar? Kan lika gärna vara kopplingen som är utnött, och sä länge det inte kommit olja på remmen skulle jag tro mer på kopplingen.
Kör inte mer innan felet är lagat. Friktionsvärmen som blir när något slirar kan lätt skada onödigt dyra grejer...
. Tack för tipsen! Helt sant det du säger, det finns någon typ av koppling i sekundärvariatorn va ?
Korrekt. Spenderade nyligen en bra stund med att hacka loss före detta kopplingsdelar som smält och sedan fastnat i en variatorkåpa på grund av att den maskinen (ej moppe) hade körts mycket med slirande koppling. Man tycker att folk borde inse att något är fel innan det gått så långt att aluminiumdelar börjar smälta (vid uppåt 700 grader) men tydligen inte...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
aa lättare att svara efter du skrev remmen är körd 200mil! Om du inte klarar byta koppling själv för den till servuce! Kör inte för somsagt allt kommer smälta där inne!