Hej! Har då en riktigt envis Peugeot ludix blaster 05 i orginalskick. När jag köpte den innan sommaren så var den väldigt lättstartad, men sen ungefär i början på sommarlovet så flödade mopeden över i motorn
så att den blev bensinfylld (trasig vakumkran). Tog ur tändstiftet för att kicka ur den, självklart hade jag glömt tändningen på och det tog eld i en liten bensinfläck på golvet så att det brann upp i alla kablar så att det vart kortslutning i allt.
Pappa fixade alla kablar och gjorde nya lindningar runt dom för att isolera dem. Med tiden blev mopeden allt mer och mer svårstartad. Köpte mig tidigare på hösten ett Leovince ZX avgassystem och pluggade ur det, och bestyckade förgasaren
så att den gick rent. Men efter ett tags körning(kanske 2 veckor) så startade inte mopeden en morgon helt plötsligt. Ska också tillägga att jag köpte en "plugg" till kompressorn som suger och blåser luft från luftburk och orginalavgassystem.
Jag undrar om ni på Twostrokerider har varit med om något sådant här tidigare, eller om ni har en susning om vad som kan har gått fel också.
Vill också säga att varje gång jag vrider på tändningen så tänds STOP lampan på panelen, och min oljelampa lyser inte när mopeden är avstängd med tändning på. Tack på förhand!
Problemet med den just nu är att den inte vill starta alls! Sist vi meckade så tog vi bort vattenpumpskåpan och pillrade lite på "tändningsavkännaren?" och efter det startade den hur lätt som helst, men bara för stunden. Sp det kanske är glapp där någon stans? Ingen aning. Ger upp snart, den har varit sjukt krånglig sen i sommras.
BlasterKalle skrev:Problemet med den just nu är att den inte vill starta alls! Sist vi meckade så tog vi bort vattenpumpskåpan och pillrade lite på "tändningsavkännaren?" och efter det startade den hur lätt som helst, men bara för stunden. Sp det kanske är glapp där någon stans? Ingen aning. Ger upp snart, den har varit sjukt krånglig sen i sommras.
Alltså, om den flödade över från första början så beror det på att flottören är trasig. Det ska inte rinna ner bensin i motorn trots att bensinkranen är trasig.
Men nu verkar det ju som att den startar när du pillar med elen? Då är det väl som du säger, ett litet glapp...
Btw, läs reglerna och byt topic!!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever