Sista försöket, Min Ludixs historia. !!HJÄLP!!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
BlasterKalle
Elmoped

Sista försöket, Min Ludixs historia. !!HJÄLP!!

Inlägg av BlasterKalle »

Hej! Har då en riktigt envis Peugeot ludix blaster 05 i orginalskick. När jag köpte den innan sommaren så var den väldigt lättstartad, men sen ungefär i början på sommarlovet så flödade mopeden över i motorn
så att den blev bensinfylld (trasig vakumkran). Tog ur tändstiftet för att kicka ur den, självklart hade jag glömt tändningen på och det tog eld i en liten bensinfläck på golvet så att det brann upp i alla kablar så att det vart kortslutning i allt.
Pappa fixade alla kablar och gjorde nya lindningar runt dom för att isolera dem. Med tiden blev mopeden allt mer och mer svårstartad. Köpte mig tidigare på hösten ett Leovince ZX avgassystem och pluggade ur det, och bestyckade förgasaren
så att den gick rent. Men efter ett tags körning(kanske 2 veckor) så startade inte mopeden en morgon helt plötsligt. Ska också tillägga att jag köpte en "plugg" till kompressorn som suger och blåser luft från luftburk och orginalavgassystem.
Jag undrar om ni på Twostrokerider har varit med om något sådant här tidigare, eller om ni har en susning om vad som kan har gått fel också.
Vill också säga att varje gång jag vrider på tändningen så tänds STOP lampan på panelen, och min oljelampa lyser inte när mopeden är avstängd med tändning på. Tack på förhand!
/Kalle
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Då har jag en fråga... Vad är problemet med den just nu? :lol:
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

CaToXXo skrev:Då har jag en fråga... Vad är problemet med den just nu? :lol:
Jag tror att den inte startar ;)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
BlasterKalle
Elmoped

Inlägg av BlasterKalle »

Problemet med den just nu är att den inte vill starta alls! Sist vi meckade så tog vi bort vattenpumpskåpan och pillrade lite på "tändningsavkännaren?" och efter det startade den hur lätt som helst, men bara för stunden. Sp det kanske är glapp där någon stans? Ingen aning. Ger upp snart, den har varit sjukt krånglig sen i sommras.
/Kalle
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

BlasterKalle skrev:Problemet med den just nu är att den inte vill starta alls! Sist vi meckade så tog vi bort vattenpumpskåpan och pillrade lite på "tändningsavkännaren?" och efter det startade den hur lätt som helst, men bara för stunden. Sp det kanske är glapp där någon stans? Ingen aning. Ger upp snart, den har varit sjukt krånglig sen i sommras.
Får den gnista? Har den komp? Kolla membranen.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
BlasterKalle
Elmoped

Inlägg av BlasterKalle »

Den har gnistra, komp och nya membran :/
/Kalle
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Om du häller ner lite bensin i cylindern? Via tändstiftshållet och kickar, va händer då?
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Alltså, om den flödade över från första början så beror det på att flottören är trasig. Det ska inte rinna ner bensin i motorn trots att bensinkranen är trasig.

Men nu verkar det ju som att den startar när du pillar med elen? Då är det väl som du säger, ett litet glapp...

Btw, läs reglerna och byt topic!!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Felix616
Varnad

Inlägg av Felix616 »

STOP lampan skall lysa när du vrider om tändningen :)
Skriv svar