Beta Ark LC 07 dör vid fullt varv

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Mobne
Elmoped

Beta Ark LC 07 dör vid fullt varv

Inlägg av Mobne »

Har precis köpt mig en pendlar scooter.
Hade stått avställd i 2 år så fick byta till nytt fräsch batteri då de andra va dött.

Den har gått väldigt fint när den är kall, toppar 50kmh på gps.

Det ända som är ändrat är att första biten på kröken är bytt mot en i grövre diameter, utan återledning till luftburken.
Slangen till luftburken från kröken är pluggad samt ett gummirör från luftburken va bortplockad. Antar det är nån liten restriktor i luftburken.

Problemet uppstod efter att mopeden blivit varm, när den är kall händer det ej.
Vid full gas och nära toppfarten dvs mellan 40-50kmh så börjar den tvärdö. Håller ja fullgas så vaknar den till liv efter några sekunder för att åter igen dö. Detta fortsätter tills jag saktar ner.
Märks inte på låga varv utan endast full gas och högt varv vid varm motor.

Precis som att den inte skulle få bränsle. Misständer även endel när den närmar sig högre varven.

Nån som vet vad detta beror på? Mopeden har gått 270mil och är av EU modell.
Senast redigerad av Mobne den 24 januari 2012, 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket

Inlägg av Nutbreaker »

byt tändstift, tror det är problemet :)
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Välkommen till forumet Mobne, och ett stort plus till dig som antagligen läst reglerna och postat rätt på ditt först inlägg! :)

Jag tycker du ska sätta i ett nytt tändstift så är den biten fräscht.

Sen om den dör vid fullgas så får väl den för mycket bensin, det är ju huvudmunstycket som reglerar 3/4 - 4/4 delars gas. Du nämnde att den inte hade problem vid låga varv men höga varv, så testa att sätta i ett litet mindre munstycke. Men först kolla tändstiftets färg. Vitt= för mager. Oboybrunt= Bra blandning. Svart= för fet blandning.

Du kan rengöra förgasaren och luftfiltret, slänga i ett nytt tändstift. Alt sätta i ett lite mindre munstycke också. Det tycker jag är värt att kolla.

Om du har fler frågor eller om du behöver lite hjälp med att komma igång här på twostrokerider så kan du skicka ett meddelande till mig så hjälper jag dig! :)

Mvh Jocke.
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Tack för de snabba svaren.

Är precis samma motor som Aeroxen har på denna. Är de normalt att man brukar behöva bestycka om förgasaren när man använder den grövre främre krökdelen man får med?

Hade en likadan moped i mina yngre dagar (00 ark lc) och den körde jag helt urpluggad utan att bestycka om något. Gjorde mätaren ut då.

Men som nämnt är denna helt standard förutom nått gummitrör från luftburken samt att den grövre kröken sitter på.

Accelererar väldigt fint och allt har fungerat bra tills den blev varm :/

Ska prova byta stift, är trotts allt ett 4 år gammalt stift som stått länge.

Är tipset att ligga på maxvarv och sedan stänga av helt och kolla stiftet? Har för mig dom ändrar färg fort?
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

aa du måste alltid bestycka om förgasaren!

Tror det är minarelli kopia på den! Så inte exakt aerox motor!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mobne skrev:Tack för de snabba svaren.

Är precis samma motor som Aeroxen har på denna. Är de normalt att man brukar behöva bestycka om förgasaren när man använder den grövre främre krökdelen man får med?

Hade en likadan moped i mina yngre dagar (00 ark lc) och den körde jag helt urpluggad utan att bestycka om något. Gjorde mätaren ut då.

Men som nämnt är denna helt standard förutom nått gummitrör från luftburken samt att den grövre kröken sitter på.

Accelererar väldigt fint och allt har fungerat bra tills den blev varm :/

Ska prova byta stift, är trotts allt ett 4 år gammalt stift som stått länge.

Är tipset att ligga på maxvarv och sedan stänga av helt och kolla stiftet? Har för mig dom ändrar färg fort?

Inga problem alls.

Ja det är samma motor som på aerox. Minarelli liggande eller stående beroende på vilken årsmodell du har, men det är inget vi behöver fördjupa oss i. Om du har en krök med lite mer effekt i så behöver det mer bensin vilket innebär större munstycke. Men om den dör vid fullgas då den är varm så har motorn fått upp sin arbetstemperatur och det är munstycket som reglerar bensinen vid 3/4 delar - 4/4 delars gas som jag nämnde innan. Du får väl först lista ut färgen på stiftet innan du beslutar dig om du ska has större eller mindre munstycke. Då du bara ströp av den förra gången så behövdes inget större munstycke då man inte drar på ett mer effektgivande rör eller någon annnan cylinder/större förgasare eller dylikt. Men nu när du antagligen har ett avgassystem med lite mer effekt i så är det självklart att det behövs större munstycke.

Om det är fyra år gammalt tändstift och att den stått o-körd rätt länge så rekommederar jag verkligen att slänga på ett fräscht.

När jag kollar mitt tändstift så ligger jag i full gas cirka 50-100 meter sen stänger av i farten. Sen plockar du av stiftet och kollar dess färg. Det med avståndet är väl en personlig smak sak, jag brukar köra den längden då jag tycker man får mer exakta svar genom stiftet. Det är ju mycket möjligt att förra ägaren slängde i ett för stort munstycke och sedan inte hade tid eller ork för att fixa mopeden.
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Va bara en ägare innan, dom hade inte ändrat något med förgasaren sa han.

Med krök menar jag inte hela avgassystemet utan endast de först 15cm. Är utbytbart där på denna modellen. Så de sitter inget rent effektavgassystem på den. Den grövre kröken har bara lite större diameter så de blir lite bättre flöde ut.

Min gamla 00:a hade ett gianelli med grov krök fast strypt med bricka i inloppet på kröken, den va även inte delbar. Att strypa av ett pluggat original rör eller byta ut främre delen mot lite grövre är mer lr mindre samma sak fast på 2 olika sätt. Är väl bara 2 olika typer av strypningar.

Är säkert bestyckningsstrul eller tändstift som ni nämnt. Så ja pillar lite med det och skriver här sen hur det gick.

Varken Aerox eller Beta har någon "kopia" på motorer. Båda är minarelli liggande 50cc och precis likadana om dom är vattenkylda.
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Kan det påverka något vilken 2t olja man använder? Mineral, delsyntet eller helsyntet. Olika märken osv?

För när ja tänker efter fyllde ja på olja och innan dess hade ja inte märkt några problem. Ioförsig kanske inte kört den varm heller. ;)
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mobne skrev:Kan det påverka något vilken 2t olja man använder? Mineral, delsyntet eller helsyntet. Olika märken osv?

För när ja tänker efter fyllde ja på olja och innan dess hade ja inte märkt några problem. Ioförsig kanske inte kört den varm heller. ;)
Nej det ska inte ha så stor betydelse. Men pilla och fixa lite sen kom hit igen och skriv om den fortfarande strular.
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Måste säga imot dig lite där roxxen!
DU kan ha helt rätt med att de är för stort munstycke, men tror mer på att den får för lite!

Då min gjorde precis så när jag bytte krök (satte på rör).
Kan vara riktigt farligt! Körde själv i runt 85 när moppen stendog o bakhjulet låste sig o jag gled kanske 30-40 meter innan den hoppa igång igen, då pga att den fick för lite bensin.

Så om den dör är de för litet munstycke.
OM den inte orkar varva så är för stort munstycke.

Men du kan dock, ta ut moppen köra den i runt 10-15 min, sedan i när du kör som snabbast stänga av tändningen, och rulla till någon parkeringsplats eller så, sedan kollar du vad för färg stiftet har!

AKTA DIG när du gör de bara! För de är varmt, riktigt varmt!!!

Om de är
vitt=för litet munstycke
Obo'y brunt =bra
svart=för stort

Men gör som jag sa och återkom sedan!

+ Välkommen till forumet! :)
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Tusen tack ännu en gång för supporten!

I be back!

Här är en bild på de originaldelar som är utbytta/bortplockade.
Länk
Användarens profilbild
Erikols
Svårstartad skrothög

Inlägg av Erikols »

jag tycker det låter som att det är för litet munstycke, eftersom dem inte hade bestyckad förgasaren och du hade bytt någon grej på röret så borde du ha större munstycke?
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Satt Ngk BR8HS. Så frågan är istället om det är lönt med ett BR8HIX iridium?

Hitta info om förgasaren: Gurtner 12mm Munstycke strl 64 ark Lc

Stiftet som satt nu va svart och kladdigt. Ska i med nytt stift och kolla vilken färg det får.
Senast redigerad av Mobne den 25 januari 2012, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fredd_e
Road-rage

Inlägg av Fredd_e »

ska inte va sån men är det inte aprillia Motor på beta ark ?
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Det beror på hur du ser det. Aprilia sr50 fram till 2000 har även den liggande minarelli motor.

Du kan använda denna sida för att se vilka som har samma motorer.
http://beedspeed.com/html-pages/WhatEngine.htm

Hur som helst.

Jag hade fel när ja sa att de va vid arbetstemperatur den gick dåligt. Det är när den är kall.

Körde hem från jobbet idag och efter ca 5minuters åkande börjar den gå rent på full gas. Den går antagligen lite snålt när den är kall, kanske autmatiska choken som inte gör det den ska? (om de sitter sån).

Mätte med ir tempmätare och när ja är ute och testat kommer kylvattnet upp i ca 35-40 grader ut från motorn. Cylindertoppen även den samma temperatur. Är det 80-90 som är arbetstemp?

Bytte iaf till nytt stift och gjorde rent luftfiltret, vart ingen skillnad.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mobne skrev:Det beror på hur du ser det. Aprilia sr50 fram till 2000 har även den liggande minarelli motor.

Du kan använda denna sida för att se vilka som har samma motorer.
http://beedspeed.com/html-pages/WhatEngine.htm

Hur som helst.

Jag hade fel när ja sa att de va vid arbetstemperatur den gick dåligt. Det är när den är kall.

Körde hem från jobbet idag och efter ca 5minuters åkande börjar den gå rent på full gas. Den går antagligen lite snålt när den är kall, kanske autmatiska choken som inte gör det den ska? (om de sitter sån).

Mätte med ir tempmätare och när ja är ute och testat kommer kylvattnet upp i ca 35-40 grader ut från motorn. Cylindertoppen även den samma temperatur. Är det 80-90 som är arbetstemp?

Bytte iaf till nytt stift och gjorde rent luftfiltret, vart ingen skillnad.
Gör rent förgasaren tycker jag också.

Sen större munstycke då det är kallare ute nu, då det är mer syre i luften så behövs det ett större munstycke.
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Ja troligtvis skulle han må bra av ett snäpp större. Men de är så himla bökigt att få ut förgasaren så ja drar mig nog för att byta.

Fick knappt bort luftfiltret. Sitter verkligen inbakat. Får riva halva moppen om man ska bort med den.

Va lite snålt att de satt en ostrypt 12mm förgasare. Vill minnas att min 00:a ark 30moped hade 17.5mm med plugg i. :/
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

stiftet blir lite vanlijvitt på ena halvan och svartaktigt på andra. I övrigt blankt och fin metall. Har kört 2-3 mil nu och innan ja kollade höll ja ca 500m full gas och stängde av i farten.

Antar den går för snålt.

Ifall ja ska byta munstycke, ska ja prova med ett 68 istället? Eller hur många snäpp bör man gå upp för att få ett märkbart resultat?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

Mobne skrev:stiftet blir lite vanlijvitt på ena halvan och svartaktigt på andra. I övrigt blankt och fin metall. Har kört 2-3 mil nu och innan ja kollade höll ja ca 500m full gas och stängde av i farten.

Antar den går för snålt.

Ifall ja ska byta munstycke, ska ja prova med ett 68 istället? Eller hur många snäpp bör man gå upp för att få ett märkbart resultat?
gå upp till 68 eller 72! 68 är original på den mopeden du har!

Verkar som om den går snålt, då moppen behöver mindre bränsle när den är varm, men att den får för mycket olja. Blandar du i tanken eller har du separat pump?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Den blandar automatisk. Tror de är ställt 1.5% standard.

I instruktionsboken står det att vattenkyld ark har Gurtner 12mm förgasare med 64 i standardstorlek. Tror ett snäpp upp kan fungera då de är precis på gränsen att det ska gå bra.

Surt att man måste riva ner så mycket för att komma åt bara :(
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

joar skrev:http://www.braigasen.com/gassvar.htm

Tacka mig senare ;)
Tackar dig nu. Helt uppenbart ja har för litet huvudmunstycke. Köper ett snäpp större och testar! :)
Mobne
Elmoped

Inlägg av Mobne »

Bytte munstycke idag.

Mycket riktigt satt de en Gürtner 12mm förgasare fast med ett 60 munstycke. I handboken stog de att de är 64 som ska sitta i, skumt.......

Yamaha hade bara 62 hemma så köpte och testa det och visst går den bättre, men ett 64 hade gjort susen.

Tack för all hjälp, nu vet ja iaf vart felet sitter så blir att köpa ett 64 och trycka i.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Varsego mannen! (:
Skriv svar