Tjenare, jag är lite små fundersam över vad som händer när kolven skär eller spricker?
Kan man fortsätta åka med skuren kolv och isåfall hur långt?
Ska nämligen moppe cruisa med några grabbar ifrån trakten och då hade vi tänkt att åka riktigt långt bort osv, är det bäst då att ta en titt på kolven?
Det som händer är normalt värmenyp. Kolven blir så varm så den sväller mer än cylinderloppet och då kilas den fast. Ligger man på maxvarv då så går troligen både cylinder och kolv åt helvete. Blir kolven lite smygvarm och man kör lugnt kan motorn lägga av lite snällt och det blir kanske en liten repa på kolven, men inget mer. Går att köra sen igen.
Så det beror helt på. Men har man nu en kolv som nypit och motorn fungerar så kan man fortsätta köra utan att vara rädd för att det helt plötsligt ska explodera. Antingen pajar grejerna vid nyp eller inte.
Sen har du scenariot när kolven skär. Nu vet jag inte om skär är rätt ord, men den allmänna uppfattningen är att kolven kärvar fast p.g.a. oljebrist, och händer det är det sällan varken kolv eller cylinder klarar sig.
Har kolven spruckit är det läga att byta direkt. Är godset så skadat är det väldigt allvarligt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tjenare! Nej du kan inte forsätta köra med skuren kolv/cylinder, har aldrig hört att kolven har spruckit men har säkert hänt. Du kan däremot fortsätta köra med en cylinder/kolv som har nypit lite lätt.
bensinskalle skrev:Det beror helt på vad som händer när den nyper.
Det som händer är normalt värmenyp. Kolven blir så varm så den sväller mer än cylinderloppet och då kilas den fast. Ligger man på maxvarv då så går troligen både cylinder och kolv åt helvete. Blir kolven lite smygvarm och man kör lugnt kan motorn lägga av lite snällt och det blir kanske en liten repa på kolven, men inget mer. Går att köra sen igen.
Så det beror helt på. Men har man nu en kolv som nypit och motorn fungerar så kan man fortsätta köra utan att vara rädd för att det helt plötsligt ska explodera. Antingen pajar grejerna vid nyp eller inte.
Sen har du scenariot när kolven skär. Nu vet jag inte om skär är rätt ord, men den allmänna uppfattningen är att kolven kärvar fast p.g.a. oljebrist, och händer det är det sällan varken kolv eller cylinder klarar sig.
Har kolven spruckit är det läga att byta direkt. Är godset så skadat är det väldigt allvarligt.
men det är väl ingen större fara om man kör otrimmat & med scooter?