Träningsverk

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
gatimpan
Avstängd
Kontakt:

Träningsverk

Inlägg av gatimpan »

Hej,

Jag har nyss börjat träna på gym och gått ungefär 3 gånger nu. I mådags så tränade jag biceps så jag knappt kunde böja dom och nu två dagar efter går det inte alls att böja på armarna. När jag har armarna i kors så känns det knappt men när jag ska ta upp något eller bara sträcka ut armarna så känns det som om någon står och trycker in en penna rakt i muskeln, gör ont som in ihelvete!

något tips på hur jag borde göra för att bli av med träningsverken?

andra synpunkter?
bananskal123
Elmoped

Inlägg av bananskal123 »

stretcha ? :D
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Re: Träningsverk

Inlägg av Aprilia-Mx »

gatimpan skrev:Hej,

Jag har nyss börjat träna på gym och gått ungefär 3 gånger nu. I mådags så tränade jag biceps så jag knappt kunde böja dom och nu två dagar efter går det inte alls att böja på armarna. När jag har armarna i kors så känns det knappt men när jag ska ta upp något eller bara sträcka ut armarna så känns det som om någon står och trycker in en penna rakt i muskeln, gör ont som in ihelvete!

något tips på hur jag borde göra för att bli av med träningsverken?

andra synpunkter?
Vila! Och träna inte mer biceps tills det inte gör ont längre :P Hade samma sak i vaden förra veckan... Kunde knappt gå ;)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Det jag gör för å få bort träningsvärk det e å träna mer fast med lättare vikter å sträcka ut musklerna ordentligt ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
LuudiiXen
Elmoped

Inlägg av LuudiiXen »

potog skrev:Det jag gör för å få bort träningsvärk det e å träna mer fast med lättare vikter å sträcka ut musklerna ordentligt ;)
Har hört de att ''man ska träna bort träningsvärk'' hehe :)
Men annars är de väl bara att vila! Hände mig nån gång att jag körde ben hårt, då kunde jag knappt stå upp, kände mig rätt gammal då haha! :D
BRumm brumm!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Stretcha efter gymmet. (Sträck gärna ut armarna under passet med, för att slippa knutar osv).
Detta kommer troligtvis inte vara något långvarigt problem. Men vill du träna igen, testa med lite zon på musklerna så ska det funka sen. Annars äre bara att tuta på o köra!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Släng dig i ett varmt bad, om inte det funkar så kör du som dom över mig skrev ;)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Bra.. ett tecken på att du har tränat hårt MEN om du precis börjat kanske du inte ska börja maxa direkt då musklerna och lederna måste vänja sig vid den sorterns träning.

Bra och skönt med träningsvärk!
Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew

Inlägg av ThePowerDerbi »

Brukar bli så när man precis har börjat gymma. Jag brukar få det om jag har hållt upp ett tag. Så du kommer inte att få det sen :wink:

Edit: Kan vara bra att värma upp muskeln med 1-2 set på varje övning innan du kör på riktigt :D
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Precis som när man har ny kolav ochh cylinder. det är inte vana vid påfrestningarna så man får ta det lungt i början till att man börjat komma igång :)

men när jag tränar (tränade) så kör jag lungt första och andra gången. sen kör jag fullt! :)

stretcha är ju som sagt inte fel heller :)

jag har aldrig lyckats bli av med det på något sätt.. bara att vänta...
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

Kör uppvärmning

tom hantel utan tyngder 10gånger. gäller alla rep du gör! Så att musklen hinner bli varm så slipper du skador.

sen kör du det du ska, o mellan varje rep så kan du sträcka på armarna o mjuka upp lite.

efter du gjort allt så stretchar du, länge o väl. Musklerna återhämtar sig bättre när man stretchat!

dock måste jag säga att känslan av träningsverk är förjävla juvligt skön :roll:
bibapeolola
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

PoWeRKinG skrev:Precis som när man har ny kolav ochh cylinder. det är inte vana vid påfrestningarna så man får ta det lungt i början till att man börjat komma igång :)

men när jag tränar (tränade) så kör jag lungt första och andra gången. sen kör jag fullt! :)

stretcha är ju som sagt inte fel heller :)

jag har aldrig lyckats bli av med det på något sätt.. bara att vänta...
go liknelse :P
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

Har hört att simning är bra streching(stavning) efter gymet. Så om du har tillgång till simhall så kör de. Värt att pröva iaf :)
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

D3nnis skrev:Har hört att simning är bra streching(stavning) efter gymet. Så om du har tillgång till simhall så kör de. Värt att pröva iaf :)
+1
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Värma upp innan träning och strecha efter är bra... Men för att få bort kan man träna mer!
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Du måste köra lugnt de 2 första månaderna annars kommer man bara se dina muskelfästen och då kommer du se ut som ett missfoster... Dock när jag har ont så kör jag med varianten "ont ska med ont fördriva" Alltså gör det ont att sträcka ut armen, sträck då ut armen tills det inte gör ont längre ;)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

DiNozzan skrev:Du måste köra lugnt de 2 första månaderna annars kommer man bara se dina muskelfästen och då kommer du se ut som ett missfoster... Dock när jag har ont så kör jag med varianten "ont ska med ont fördriva" Alltså gör det ont att sträcka ut armen, sträck då ut armen tills det inte gör ont längre ;)
vad menar du med "lugnt"

2 första månaderna låter lite väl länge.. värm upp ordentligt bara så kommer allt gå galant!
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Själv har jag fått höra från en riktig PT att man ska träna bort träningsverk bara är en myt.. Eftersom musklerna slits(!) sönder när du tränar så ska du vila minst 48h innan du tränar dessa muskler igen.

difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Aprilia-Mx skrev:Själv har jag fått höra från en riktig PT att man ska träna bort träningsverk bara är en myt.. Eftersom musklerna slits(!) sönder när du tränar så ska du vila minst 48h innan du tränar dessa muskler igen.
Bara bra att träna när man har träningsvärk då musklerna har öppnat sig.. då ska man pumpa på.. men inte för tunga vikter.
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

difaren skrev:
Aprilia-Mx skrev:Själv har jag fått höra från en riktig PT att man ska träna bort träningsverk bara är en myt.. Eftersom musklerna slits(!) sönder när du tränar så ska du vila minst 48h innan du tränar dessa muskler igen.
Bara bra att träna när man har träningsvärk då musklerna har öppnat sig.. då ska man pumpa på.. men inte för tunga vikter.
Öppna sig gör dem väl inte? Muskelfibrerna Slits bokstavligt talat sönder. Det är när dem lagas igen som det gör ont. Eller?

Användarens profilbild
ThePowerDerbi
Derbi Crew

Inlägg av ThePowerDerbi »

Aprilia-Mx skrev:
difaren skrev:
Öppna sig gör dem väl inte? Muskelfibrerna Slits bokstavligt talat sönder. Det är när dem lagas igen som det gör ont. Eller?

Helt rätt, när man tränar så slits muskeln sönder och sedan så byggs den upp igen och blir större. Jag brukar träna 1 muskelgrupp 2 gånger på en och en halv vecka. Då får muskeln vila ordentligt så den inte blir mindre :wink:
Bild

Svarar gärna på frågor via pm :) Pm:a också för mer info angående Derbi Crew :D
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Aprilia-Mx skrev:
difaren skrev:
Man "bryter" ju sönder musklerna när man tränar och sedan byggs det på ett lager och då blir dem större.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Aprilia-Mx skrev:
difaren skrev:
Ja det stämmer!
Men ofta försvinner den värsta värken om man tränar musklerna lite lätt, ganska lätta vikter och många reps.

Att man bara får träningsverk i början eller efter uppehåll stämmer ju absolut inte!
Jag har tränat i ca 2 år och får jag inte träningsvärk efter ett pass så ser jag nästan detta som ett dåligt pass :P

Kör du varierat och kör allt du kan varje gång så ska du allt se att du får träningsvärk!
Framför allt att variera träningen med olika övningar gör att du utveckas mycket snabbare! =)
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aprilia-Mx »

Träna flera olika muskelgrupper ;) Inte alla hela tiden :)

Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Aprilia-Mx skrev:Träna flera olika muskelgrupper ;) Inte alla hela tiden :)
precis, men ska han bli av med träningsvärken ( som försvinner av sig själv efter några dagar) så behöver han ju bara köra den muskelgruppen han har värken i.

Sen tycker jag det är så jädra gött med träningsvärk så jag skulle aldrig träna bort den om det inte är så att jag inte kan gå, som de var för ett tag sen..
Då fick jag köra lite ben för att kunna ta mig nerför trappan
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

bluerider94 skrev:
Aprilia-Mx skrev:Träna flera olika muskelgrupper ;) Inte alla hela tiden :)
precis, men ska han bli av med träningsvärken ( som försvinner av sig själv efter några dagar) så behöver han ju bara köra den muskelgruppen han har värken i.

Sen tycker jag det är så jädra gött med träningsvärk så jag skulle aldrig träna bort den om det inte är så att jag inte kan gå, som de var för ett tag sen..
Då fick jag köra lite ben för att kunna ta mig nerför trappan
Jo exakt..

Förslag: lägg upp ett schema, be gärna nån med erfarenhet att lägga upp det åt dig osv.. sen tränar du efter det schemat!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

När du tränar så bryter du ned musklerna, när du sedan vilar så bygger du upp musklerna(lite mer än vad du bröt ned dem). Det som bryts ned är muskelcellerna, dessa är uppbyggda av protein.

Anledningen till att du har sån extrem träningsverk är för att du bröt ned musklerna riktigt mycket (för att de inte är vana vid så hård ansträngning), sen återhämtar sig musklerna för långsamt. Sen när du tränar så drar även musklerna ihop sig, det behöver du motverka genom streching.

Mina tips:
Försök få i dig mycket protein (från mat eller drinkar spelar ingen roll)

Direkt efter träningen så är det bra om du får i dig en liten del snabba kolhydrater samt lagomt med protein. En gainomax är faktiskt helt perfekt att ta i omklädningsrummet innan du åker hem och äter. Den innehåller en lagom mängd snabba kolhydrater och lika mycket protein som en whey-80 proteinshake(helt acceptabel shake)

Värm upp ordentligt. Om du kanske ska göra en övning 5*12 (5 set, 12 reps) så ska du köra 2-3 uppvärmningset. D.v.s. lika många reps, men mycket lättare vikt, när jag värmer för bänken så kör jag med bara stången, och när jag kör biceps så kör jag uppvärmning med bara z-stången+klämmor (uppskattar att det är 12 kilo, men då använder jag ju båda händerna). Alltså, det ska vara väldigt lätt, men du ska fortfarande göra övningen strikt.

Strecha! Du strechar när du är klar med passet. Men du kanske känner igen den där lite ihopdragande känslan mitt i passet? Då kan du köra lite snabb streching under vilopausen mellan seten. Eller om du helt enkelt har lagt på lite mer vikt.

Det finns flera olika sätt att strecha biceps, jag hittade inte en bild på det sättet jag använder mig av. Men den här fungerar även helt klart!
Bild
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

Jetforce_Dahlin skrev:När du tränar så bryter du ned musklerna, när du sedan vilar så bygger du upp musklerna(lite mer än vad du bröt ned dem). Det som bryts ned är muskelcellerna, dessa är uppbyggda av protein.

Anledningen till att du har sån extrem träningsverk är för att du bröt ned musklerna riktigt mycket (för att de inte är vana vid så hård ansträngning), sen återhämtar sig musklerna för långsamt. Sen när du tränar så drar även musklerna ihop sig, det behöver du motverka genom streching.

Mina tips:

Direkt efter träningen så är det bra om du får i dig en liten del snabba kolhydrater samt lagomt med protein. En gainomax är faktiskt helt perfekt att ta i omklädningsrummet innan du åker hem och äter. Den innehåller en lagom mängd snabba kolhydrater och lika mycket protein som en whey-80 proteinshake(helt acceptabel shake)

Värm upp ordentligt. Om du kanske ska göra en övning 5*12 (5 set, 12 reps) så ska du köra 2-3 uppvärmningset. D.v.s. lika många reps, men mycket lättare vikt, när jag värmer för bänken så kör jag med bara stången, och när jag kör biceps så kör jag uppvärmning med bara z-stången+klämmor (uppskattar att det är 12 kilo, men då använder jag ju båda händerna). Alltså, det ska vara väldigt lätt, men du ska fortfarande göra övningen strikt.

Strecha! Du strechar när du är klar med passet. Men du kanske känner igen den där lite ihopdragande känslan mitt i passet? Då kan du köra lite snabb streching under vilopausen mellan seten. Eller om du helt enkelt har lagt på lite mer vikt.

Det finns flera olika sätt att strecha biceps, jag hittade inte en bild på det sättet jag använder mig av. Men den här fungerar även helt klart!
Bild
Mycket bra skrivit! Men den bilden som du har strechar bara underarmen (articulatio radiocarpea).
Men ifall jag vill bli av med träningsvärk tränar jag bara mer och strechar mycket mer. Fast jag har tränat sen jag var två år och kör nu varje morgon gym och hockey på kvällen och gym efter det så mina muskler hinner återhämta sig snabbare än dina.

Men en övning som jag brukar göra efter jag kört mycket biceps är att hålla i en dörrkant eller en kant i huvudtaget med handflatan och sen sträcker du ut armen rakt och vrider överkroppen så att armen hamnar bakom ryggen och så pressar du i ca 10 sek allt du har (som om du skulle flytta väggen) och efter det tar du det lugnt och sen kan du sträcka ut muskeln mer. Och som Jetforce sa, ät mycket proteiner efter du tränat så muskel depåerna fylls ordentligt, det gör så att musklerna byggs upp då du bryter ner dom när du tränar.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

somlow skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:När du tränar så bryter du ned musklerna, när du sedan vilar så bygger du upp musklerna(lite mer än vad du bröt ned dem). Det som bryts ned är muskelcellerna, dessa är uppbyggda av protein.

Mina tips:

Bild
Mycket bra skrivit! Men den bilden som du har strechar bara underarmen (articulatio radiocarpea).
Men ifall jag vill bli av med träningsvärk tränar jag bara mer och strechar mycket mer. Fast jag har tränat sen jag var två år och kör nu varje morgon gym och hockey på kvällen och gym efter det så mina muskler hinner återhämta sig snabbare än dina.

Men en övning som jag brukar göra efter jag kört mycket biceps är att hålla i en dörrkant eller en kant i huvudtaget med handflatan och sen sträcker du ut armen rakt och vrider överkroppen så att armen hamnar bakom ryggen och så pressar du i ca 10 sek allt du har (som om du skulle flytta väggen) och efter det tar du det lugnt och sen kan du sträcka ut muskeln mer. Och som Jetforce sa, ät mycket proteiner efter du tränat så muskel depåerna fylls ordentligt, det gör så att musklerna byggs upp då du bryter ner dom när du tränar.
Ja främst underarmen, men om man håller så, sen pressar uppåt vid armvecket så strechar det vid ena bicepsfästet med. Jag tog inte en bild på det du beskrev för att han lätt kan göra fel och strecha bröst. (Tiden på att beskriva skrivtligt började ta slut, för jag postade under en kemilektion, så det var lite stressigt)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar