Yamaha dt50x 2007 går orent

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Yamaha dt50x 2007 går orent

Inlägg av jonte952 »

hejsan !

körde omkull med min moped för ett tag sen , efter det så har den gått skit kasst

när man ligger i 60 km/h och släpper gasen och gasar till igen så vill den dö eller liknande

ska jag byta munstycke i förgasaren eller liknande? har alltid gått bra innan när jag kör med choken ( stavning )

setup

urpluggat rör
borrad cdi
:( :( :( :( :(
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

kör du med choken på hela tiden?
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

vicke xX SMT skrev:kör du med choken på hela tiden?
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

jonte952 skrev:
vicke xX SMT skrev:kör du med choken på hela tiden?
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

vicke xX SMT skrev:
jonte952 skrev:
vicke xX SMT skrev:kör du med choken på hela tiden?
ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

jonte952 skrev:
vicke xX SMT skrev:
jonte952 skrev: ja jag kör med choken på hela tiden , den vill inte varva utan , den får för lite bensin med choken av
Testa att lägga på större huvudmunstycke!
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Den har väl inte gått för bra om du har behövt choka "hela tiden" även på sommaren? Det ska man väl inte behöve göra? Håller med Vicke. Testa större huvudmunstycke!

Det kan ju också vara en tillfällighet att temperatur växlingarna var så kraftiga från dag 1 till 2 att du TRODDE att det var för att du vurpa men i själva verket bara måste ställa in förgasaren ;)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

Aprilia-Mx skrev:
jonte952 skrev:
vicke xX SMT skrev: Testa att lägga på större huvudmunstycke!
men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Den har väl inte gått för bra om du har behövt choka "hela tiden" även på sommaren? Det ska man väl inte behöve göra? Håller med Vicke. Testa större huvudmunstycke!

Det kan ju också vara en tillfällighet att temperatur växlingarna var så kraftiga från dag 1 till 2 att du TRODDE att det var för att du vurpa men i själva verket bara måste ställa in förgasaren ;)

hur många storlekar ska jag höja det då ? :)

så ni menar att det är vädret också som gör att den går så dåligt ?
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

jonte952 skrev:
Aprilia-Mx skrev:
jonte952 skrev: men jag menar , jag har kunnat köra hela sommaren med choken på och då har den gått skit bra , men nu varvar den 8000 max , när den ska varva 10.000 .. vad kan det vara om den har börjat gå dåligt helt plöstligt?
Den har väl inte gått för bra om du har behövt choka "hela tiden" även på sommaren? Det ska man väl inte behöve göra? Håller med Vicke. Testa större huvudmunstycke!

Det kan ju också vara en tillfällighet att temperatur växlingarna var så kraftiga från dag 1 till 2 att du TRODDE att det var för att du vurpa men i själva verket bara måste ställa in förgasaren ;)

hur många storlekar ska jag höja det då ? :)

så ni menar att det är vädret också som gör att den går så dåligt ?
japp. Det KAN vara en anledning. Prova det. Hur många sttorlekar du ska gå upp beror på vad du har för munstycke nu osv... Ingenting vi kan svara på åt dig :)
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k :)


kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..

90-95 ungefär funkar bra :)


edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke :)
Bild
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k :)


kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..

90-95 ungefär funkar bra :)


edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke :)

vad har du för moped?

vad har du för munstycke i nu?

och somsagt, om den går bra med choken i så får du byta upp dig i munstycke .
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren :D
Bild
Användarens profilbild
Aprilia-Mx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 juli 2011, 12:28

Inlägg av Aprilia-Mx »

Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren :D
Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..
Rädda liv. Kör som en kvinna!

Följ gärna på Instagram! :) J_HBJERKENSJO :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Aprilia-Mx skrev:
Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren :D
Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..

ehm va? :P alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Bild
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k :)


kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..

90-95 ungefär funkar bra :)


edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke :)
det låter ganska mycket :) , jag har för mig en yamaha dt50 har ungefär 60 munstycke orginal , borde det inte räcka med 80 ?

men jag testar mig fram , tack !
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

min polares dt50x 06 dock hade 88 munstycke orginal så :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

jonte952 skrev:
Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k :)


kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..

90-95 ungefär funkar bra :)


edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke :)
det låter ganska mycket :) , jag har för mig en yamaha dt50 har ungefär 60 munstycke orginal , borde det inte räcka med 80 ?

men jag testar mig fram , tack !
dt50x -07 har 80 original.
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Mura skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren :D
Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..

ehm va? :P alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Han menar nog skillnaden emellan storleken på munstyckena.. alltså om det är 5mm eller 6mm
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

difaren skrev:
Mura skrev:
Aprilia-Mx skrev: Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..

ehm va? :P alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Han menar nog skillnaden emellan storleken på munstyckena.. alltså om det är 5mm eller 6mm
ska jag testa att rensa förgasaren med ? och har bytat tändstift
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew
Inlägg: 4176
Blev medlem: 29 maj 2011, 09:35
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Victorh »

Mura skrev:
Aprilia-Mx skrev:
Mura skrev:han har en dt50x 07.. och dom kan jag difaren :D
Beror inte det också på vilket märke du har på förgasaren? Tyckte Erik_ sa det nån gång att "Mikuni" inte har samma storlekar som dellorto osv..

ehm va? :P alla dt50x 07 har samma förgasare så jag förstår inte vad du och difaren menar?
Bee byt munstycke bara mura kan det här han har egen erfarenhet så orka säga emot...
TSR`BakarN
Ellie Goulding <3
Inlägg: 1165
Blev medlem: 13 april 2011, 08:04

Inlägg av TSR`BakarN »

ja det kan vara bra :) o kolla allt så det flyter på, så du inte får andra problem när du är ute o kör :wink:
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

TSR`BakarN skrev:ja det kan vara bra :) o kolla allt så det flyter på, så du inte får andra problem när du är ute o kör :wink:
ja det ska jag :) ska fixa den nu i helgen o se om den går något bättre ..

Tack !
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

va har du för munstycke i nu?
Bild
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare
Inlägg: 1719
Blev medlem: 9 februari 2012, 16:49
Ort: uddevalla

Inlägg av TuZx »

jonte952 skrev:
Mura skrev:90-95munstycke ska man ha till den setupen och om du har borrad cdi så varvar den mer än 10k :)


kom nu inte och säg det är olika till maskin och maskin med munstycke..

90-95 ungefär funkar bra :)


edit: går den bättre med choke så har man för litet munstycke :)
det låter ganska mycket :) , jag har för mig en yamaha dt50 har ungefär 60 munstycke orginal , borde det inte räcka med 80 ?

men jag testar mig fram , tack !


brosan hade en yamaha dt o hade 78 orginal (dock var de en 04a)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

dom har 80orginal 100% :P
Bild
jonte952
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 maj 2011, 14:55
Ort: helsingborg

Inlägg av jonte952 »

Mura skrev:dom har 80orginal 100% :P
vi meckade av förgasaren idag och vi när vi plockade av munstycken så var det 90 .. så antagligen har förra ägaren varit och bytat ..

vi rensade förgasaren och höjde nålen ( mer bensin ) och satte tillbaka 90 munstycket och nu går den enu sämre .. den går skit fint upp till exakt 50 km/h och 7000 rpm sen börjar den hacka och vill döö

ska jag höja munstycket till 95 - 100 ?
JoelS
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 mars 2012, 00:32

Inlägg av JoelS »

jonte952 skrev:den går skit fint upp till exakt 50 km/h och 7000 rpm sen börjar den hacka och vill döö
Kan det vara den borrade CDI:n som ballat ur så den börjar fyrtakta för vissa av varven? Har hänt mig på en -08 tror jag, skumt har den betett sig i alla fall. Kan ju blivit när du ramlat.
jonte952 skrev:ska jag höja munstycket till 95 - 100 ?
Jag plockade ur mitt idag, 102. Det var över ett år sen jag körde sist så jag minns inte riktigt, men tror det var för litet för mig. Minns att jag haft 108 innan, ville haft 110 tror jag. Anledningen till att jag haft fel+fått choka/har bytt är att jag lånat en polares munstycke (som han bytt vid olika tillfällen).

Jag körde även 102 + höjd nål 1 eller 2 steg ett tag, vilket gav perfekt på höga varv men dåligt vid låga. Kom egentligen fram till att det idealiska var att byta lågfartsmunstycke man hittade inga och orkade inte hålla på :D
Användarens profilbild
KOLVBulten
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 19 december 2011, 18:09

Inlägg av KOLVBulten »

Den får för mycket bensin
Bild
Skriv svar