Vivacity v-ring

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Andfri
Elmoped
Kontakt:

Vivacity v-ring

Inlägg av Andfri »

Finns säkert hur många tuts om detta (+ att sök i forumet funkar typ inte :S) som hällst men sådan senil dement jag är så fattar jag fortf inte xD. Jag drog up alla skruvarna på variatorkåpan med en 8mm. mkt dummt jag vet men jag hittar tyvärr ingen 7.5mm .
Sedan fick jag problem. på höger sida fanns ngt som såg ut som en klocka och vänster ett kugg hjul. Vad gör jag nu? :)
moppemannen
Elmoped

Inlägg av moppemannen »

du lossar skruven som sitter i mitten av "kugghjulet" . sen tar du bort kugghjulet o sen tar du bort ringen:D
En gång Bajare, Alltid Bajare
Andfri
Elmoped
Kontakt:

Altså

Inlägg av Andfri »

sitter ringen bakom kugget?. precis efter? (A)xD
When ur moped goes black, U never come back :)
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL FEL.

1. Peugeot har inte någon variatorring, utan variatorbricka.

2. Dra av variatorkåpan.

3. Ta fram en mutterdragare med storlek 16 på hylsan.

4. Dra av muttern, plocka bort fläkthjulet.

5. Dra ut variatorn.

6. Dra upp dom 3 eller skruvarna bakom.

7. Plocka bort översta locket, sen det andra locket som är över själva vikterna. Är den tunnaste och brukar stå 6.2.
Det är strypningen.

8. Se till lägga vikterna på plats bra och passa på kolla om dom är slitna.
Är dom det byt till nya i samma vikt. Att byta till lättare vikter med bara dragen variatorstrypning ger ingenting, då du har inget som ökar varvtalet.

9. Montera i hop variatorn, sätt den på distansen som sitter på vevaxeln.
På med remmen på distansen. På med fläkthjulet, dra på muttern med mutterdragaren försiktigt. På med variatorn, kicka och kör så det ryker.
Andfri
Elmoped
Kontakt:

Tack :)

Inlägg av Andfri »

Tack så mycket. Men skulle du kunna skriva ordförklaringar? Vet vad sakerna är men namnen till dom är inte det bästa :/ :oops:
When ur moped goes black, U never come back :)
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bredmar »

asså en översättning för dom som e lite ovana...

Ta bort variator kåpan, alltså den metall saken...
Tag sedan bort variatorn- kugghjälet som du beskrev. den sitter med en bult som kan sitta jätte hårt. man kan behöva en luft-trycksdriven mutter dragare för att få bort den, men det behövde inte jag för ja e stark;) var noga med så att du inte sliter ut den muttern!

sedan så tar du bort alla lösa saker som sitter på på "pinnen". När du har gjort det så finns det nu en liten "låda" där det sitter fast som en bricka på baksidan =

http://ecobike.m8z.de/ecobikepics/varioanschlag.jpg

kolla länken!

Ta bort denna, sätt tillbaka alltting bra och stabilt och sedan så är det tuta å köra med lite skönare axx å lite bättre topspeed :)
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
Låst